۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۱۲۳۹۵
به‌راستی حمایت از ایمیل‌های ملی، که گاهی در حد ایمیل محلی هم توفیق نداشتند چکونه می‌تواند باشد!
حمایت در لغت به معنای پشتیبانی، حفاظت، یاری و دست‌گیری است. بودجه‌های حمایتی که صرف صرح‌ها و برنامه‌های مختلف می‌شوند نیز با همین معانی همسو است.
پس با چنین رویکردی، حمایت همواره مقبول و پسندیده است. چراکه باعث تحریک، تحرک و رشد و نمو بخش خاصی از بازار هدف می‌شود.

حالا گفته می‌شود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارقامی در حدود ۱۷۰ تا ۲۱۰ میلیارد تومان برای حمایت از راه‌اندازی موتورهای جست‌وجو در کشور تخصیص داده‌ است.
در این خصوص برای آنکه شبهه‌ای نباشد، یک شورای راهبردی با حضور اشخاص حقیقی و حقوقی هم تشکیل شده است.

پس تا اینجای کار همه چیز شکل خوبی دارد و اتفاقا هیچ نقد و انتقادی هم در کار نیست.
اما به جای آنکه به ثمرات حمایت از طرح‌های متنوع و یک‌شکل، با وجود پرسش‌هایی پیرامون جزئیات چگونگی، میزان، زمان و شرایط دریافت‌کنندگان این حمایت‌ها و نیز پرسش‌هایی که در خصوص شباهت برخی موتورهای جست‌وجوی تازه تاسیس به یکدیگر مطرح است، پرداخته شود، باید به تاریخ برگردیم، البته نه گذشته‌ای دور.

خاطر مسئولان و مدیران پرسابقه وزارت ارتباطات هست که در دولت گذشته تحرک مشابهی پیرامون ایمیل‌های ملی، بومی و داخلی به وقوع پیوست.
در این خصوص چندین و چند ایمیل ایرانی ساخته شد. کار اما به حمایت از ساخت و رهایی این ایمیل‌ها محدود نماند و حتی چند بخشنامه‌ نیز در پشتیبانی بیشتر هم صادر شد.

از جمله آنکه بانک مرکزی به بانک‌های کشور ابلاغ کرد که از این پس صاحبان حساب‌ها فقط با ایمیل‌های ملی و داخلی مجاز به دریافت خدمات ایمیلی هستند و در زمان افتتاح حساب‌ها، مردم فقط باید ایمیل ملی ارائه می‌کردند.

وزیر ارتباطات هم به اپراتورها بخشنامه کرد که حق ارسال ریز مکالمات به ایمیل خارجی مشترکان را ندارند. متقاضیان دریافت ایمیل‌های ملی نیز ملزم به ارایه کارت ملی و مشخصات شناسنامه‌ای بودند.
به عبارت دیگر ایمیل‌های ملی پشتوانه پول و الزام و بخشنامه را با هم داشتند و تصور می‌شد، بخش عظیمی از ایرانی‌ها خواسته یا به اجبار یک ایمیل ملی هم داشته باشند.

حالا چند سالی از این پشتوانه‌ها و حمایت‌های متعدد می‌گذرد و حاصل کار پیش چشم ماست.

برخی از این ایمیل‌های ملی در حد ایمیل محلی هم توفیق نداشتند و خبری هم از الزامات مذکور نیست.

حالا دغدغه اینجاست که سرنوشت ایمیل‌های ملی گریبان موتورهای ملی را هم نگیرد و چند سال بعد حتی نتوانیم نام این موتورها را به خاطر آورده و برای یافتن نام آنها باز هم دست به دامان گوگل شویم!
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر