۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۱۱۷۵۵
آنچه شاید در خصوص رویداد روز گذشته قنیطره حائز اهمیت باشد چرایی این اقدام رژیم تل‌آویو آن هم چند روز پس از سخنرانی مشروح سیدحسن نصرالله، انهدام مواضع گروه‌های تروریستی در جنوب غربی سوریه توسط ارتش این کشور و انتشار خبر کاهش محبوبیت نتانیاهو است.

مقارن 18 ژانویه سالروز پایان جنگ 22 روزه غزه (یک‌شنبه)و شکست اسراییل در این جنگ، در حمله  بالگردهای صهیونیستی به منطقه قنیطره در خاک سوریه شش تن از اعضای جنبش حزب الله لبنان از جمله جهاد عماد مغنیه فرزند شهید مجاهد عماد مغنیه ملقب به حاج رضوان و محمد عیسی مسئول نیروهای ضربتی حزب الله لبنان به شهادت رسیدند.



نه شهادت اعضای حزب الله از جمله یادگار حاج رضوان و نه حضور این جنبش در خاک سوریه هیچ کدام موضوع شگفت آور و بحث برانگیزی نیست چه اینکه این جنبش لبنانی بارها رویارویی با دشمنان ملت لبنان چه در خاک این کشور و چه در خارج از لبنان را راهبرد محوری خود اعلام کرده و به آن عمل نموده است. از دید حزب الله هم اینک رژیم صهیونیستی و گروههای تروریستی حاضر در سوریه دشمنان مشترک ملت لبنان و مخل امنیت و آسایش مردم این کشورمحسوب می شوند.

از این رو آنچه شاید در خصوص رویداد خونین روزگذشته قنیطره حایز اهمیت باشد چرایی این اقدام رژیم تل اویو آن هم  چند روز پس از سخنرانی مبسوط سید حسن نصرالله، انهدام مواضع گروههای تروریستی حاضر در مناطق جنوب غربی سوریه توسط ارتش این کشور و انتشار نظرسنجی هایی در داخل اسراییل مبنی بر کاهش محبوبیت نتانیاهو است.

دبیرکل حزب الله لبنان اخیرا در نطقی تلویزیونی «سرفصل های سیاست های مقاومتی این جنبش برای مرحله آینده» را تبیین کرد که بخش عمده ای از این سیاست های مقاومتی تهاجمی بوده و مشخصا منافع صهیونیستی را مد نظر داشت آنجا که وی از آمادگی جنبشش برای ورود به منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی و ما بعد الجلیل خبر داد. علاوه براین ادامه جنگ حزب الله علیه تروریست های سوریه و دور کردن آنان از مرزهای لبنان محور مورد تاکید سید مقاومت بود. حزب الله مصمم است خطر تروریستها علیه لبنان را به هر قیمتی از این کشور دور کند که در صورت موفقیت، وضعیت جدیدی نظر به حمایت تل آویو از گروه‌های تروریستی براین رژیم مترتب خواهد شد. اقدام تل اویو قبل از هرچیزی پیشگیری از هرگونه تبدیل قول دبیرکل حزب الله لبنان به فعل در آینده ای نزدیک است. از دید حزب الله اسراییل نباید  به این سادگی از عواقب تجمیع و تسلیح تروریست‌ها در خاک سوریه رهایی یابد.

مفهوم ساده این اظهارنظر، انتقال قریب الوقوع خطر به درون مرزهای ادعایی اسراییل است. خاصه آنکه حزب الله پس از یک تجربه موفق در جنگ تن به تن و موزائیکی(از روستا به شهر) در سوریه از تبحر خاصی در رهبری نبردهای محدود به لحاظ جغرافیایی برخوردار شده و نظر به وضعیت شکننده امنیتی درون فلسطین تحقق گفته های سید حسن نصرالله را پیش از پیش تسهیل می کند.

نکته بعدی وضعیت بسیار شکننده گروههای تروریستی در مناطق جنوب غربی سوریه بویژه استان قنیطره است که به شدت رژیم تل آویو را نگران می کند. چندی پیش و در پی پیشروی لشکر 90 زرهی ارتش سوریه در بخش هایی از استان قنیطره خصوصا تپه های موسوم به تپه های قرمز، جنگنده های اسراییلی مواضع ارتش سوریه را بمباران کرده و رسما وارد جنگ با سوریه شد. بیش از 30 گروه تکفیری – سلفی در قالب  5 اتاق عملیات مشترک با هدف تسلط بر منطقه حساس و استراتژیک قنیطره تقریبا از یک سال پیش نبرد جدیدی را آغاز کرده اند.

اما چرا قنیطره و تسلط براین منطقه سوق الجیشی تا این درجه از اهمیت برخوردار است؟.
منطقه قنیطره به لحاظ جغرافیایی واقع در محیط بلندیهای اشغالی جولان سوریه و نزدیک به مناطق اشغالی فلسطین است. همچنین این منطقه در نزدیکی «درعا» و مرزهای اردن از یک سو  و از سوی دیگر مشرف به مرزهای جنوبی لبنان است. از این حیث و با ورود عامل لبنانی به معادله ، قنیطره فاصله چندانی با الجلیل و مابعد الجلیل نداشته و پیام معناداری به طرف صهیونیستی ارسال می کند. علاوه براین قنیطره متصل به منطقه غوطه غربی است که دروازه دمشق از سمت جنوب محسوب می شود. همان جایی که گروههای تروریستی و رژیم صهیونیستی ناامیدانه منتظرند با ایجاد خط امدادی از مرزهای اردن و فلسطین اشغالی آخرین عملیات آزاد سازی پایتخت سوریه را به زعم خود انجام دهند. چنین منطقه ای با این حد از اهمیت استراتژیک طی هفته های اخیر صحنه تاخت و تاز ارتش و نیروهای حزب الله لبنان بود و مواضع گروههای تروریستی به خصوص در تپه های معروف منطقه از وجود آنها پاکسازی شد.

این موقعیت چند وجهی قنیطره که از ناحیه جنوب مستظهر به امدادات لوجستیکی اردن و فلسطین اشغالی است تنها مکان امن عناصر مسلح تروریستی در خاک سوریه محسوب می شود که از سوی تل اویو و امان همه نوع حمایت اطلاعاتی،‌تجهیزاتی،‌ لوجستیکی و امنیتی می شود. علاوه براین منطقه قنیطره در سناریوی مشترک گروههای تروریستی و صهیونیستی پایگاهی برای رخنه به درون خاک جنوب لبنان همزمان با تحولات سیاسی این کشور در حوزه انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری است. جنوب لبنان منطقه نفوذ و اقتدار جنبش حزب الله لبنان است و این شاه بیت غزل همکاری تروریستی – صهیونیستی در قنیطره نیز محسوب می شود. در واقع حزب الله لبنان این روزها با حضور خود در سوریه علاوه بر کمک به دمشق برای مقابله با تروریسم جهانی با تهدید آینده ملت لبنان می جنگند.

اما سومین عامل اصلی اقدام اسراییل در حمله به قنیطره به تحولات داخلی خاصه فرآیند انتخابات سراسری این رژیم مربوط می گردد. جاییکه بنیامین نتانیاهو  نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آخرین نظرسنجی ها از رقبای خود در حزب کار بافاصله معناداری عقب افتاده است. این تحلیل را یوآف گالانت فرمانده منطقه جنوبی ارتش صهیونیستی و رئیس حزب «همه ما» ارائه می کند و معتقد است در چنین شرایطی نتانیاهو به گشودن یک جبهه جدید نیاز دارد تا با کسب پیروزی در ان بر محبوبیت خود بیفزاید. او البته نتانیاهو را به اقدامات مشابه پرهیز می دهد و یاد‌اور می شود که در گذشته نیز از این  اقدامات انجام داده اما منافعی برای اسراییل نداشته است.

به هر حال آشتی اجباری غرب با نظام سوریه  در سال 2015 م که مصادیق آن را می توان در بازگشایی سفارتخانه های سوریه در کشورهای هم پیمان با غرب در منطقه ارزیابی کرد، خطری بالقوه متوجه رژیم صهیونیستی شده که این چنین او را وادار می کند رسما در حمایت از گروههای تروریستی به تمامیت ارضی یک کشور دیگر تجاوز تعدی کند. بی شک این گستاخی تل اویو بدون پاسخ نخواهد ماند لیکن حجم و گستره آن احتمالا از تصور مقامات تل آویو خارج خواهد بود. خواسته یا ناخواسته موج ناامنی های کنونی از سوریه به درون سرزمین های اشغالی انتقال خواهد یافت و از این رو ایجاد بحران جدید در کشور مجاور سوریه (لبنان) با هدف ممانعت از اجرایی شدن وعده های اخیر دبیرکل حزب الله لبنان دستور کار مشترک محور تروریستی – صهیونیستی قرار گرفته است.
فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر