۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۱۱۶۲۸
شکی نیست رخدادهای تروریستی، ضد انسانی و خشونت طلبانه هستند اما سوال این است که آیا می توان با این توجیه به توهین علیه مسلمانان و اسلام ستیزی دامن زد؟
حادثه ی تروریستی هفدهم دی ماه در فرانسه، نگاه ها را به خود جلب کرد. این حمله ی مسلحانه تروریستی به نشریه ی فکاهی «شارلی ابدو» که به کشته شدن 12 تن و زخمی شدن 10 تن دیگر انجامید، به موج تازه ای از اسلام ستیزی در این کشور دامن زد.

روزنامه «العرب» چاپ لندن هجدهم دی در گزارشی نوشت: رخداد تروریستی در مجله شارلی ابدو که به کشته شدن 12 نفر از جمله چهار کاریکاتوریست این مجله منجر شد، درهای گسترش اسلام هراسی را خواهد گشود.

به نوشته این روزنامه، اگر ثابت شود عناصر اسلامی در این رخداد نقش داشتند، بهانه لازم به جریان های راست اروپایی داده می شود که به برتری اروپایی ها از مسلمانان قایلند.

العرب افزود: نگرانی اقلیت های مسلمان مقیم کشورهای اروپایی را فراگرفته است که مبادا شعله های این رخداد تروریستی بار دیگر دامن آنها را فرا گیرد و میان مسلمان و تروریست جمع بسته شود؛ همانگونه که چنین امری دارای پیشینه است و به محض رخداد تروریستی یازدهم سپتامبر 2011 میلادی (1380 خورشیدی) جهان اسلام از پس لرزه آن در امان نماند.(1)

حوادث تروریستی در فرانسه با چندین مورد گروگانگیری و تیراندازی ادامه یافت و بهره برداری رسانه های فرانسوی و غربی از کلیدواژه هایی مانند «ملیت»، «مذهب» و «انگیزه» ی عاملان این حوادث، چیزی جز دامن زدن به اسلام هراسی نبود.

تحلیل محتوای این رسانه ها و انتخاب کلیدواژه های ویژه، از برنامه یی خطرناک برای مسلمانان به ویژه افرادی حکایت دارد که در کشورهای غیر اسلامی زندگی می کنند.

روزنامه فرانسوی «لوموند» بیستم دی ماه با اشاره به افزایش نگرانی جامعه مسلمان از اقدام های اسلام هراسانه، از شمار زیادی از مساجد و اماکن مذهبی مسلمانان نام برد که طی روزهای گذشته مورد حمله، شعارنویسی نژادپرستانه بر دیوارها، آتش سوزی و حتی تیراندازی قرار گرفته اند.(2)

مسلمانان فرانسه اقلیتی نوپدید نیستند. پیشینه ورود آنان به فرانسه به سده های هشتم و نهم میلادی باز می گردد و اکنون نزدیک به 10 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

اما تعمیم دادن این حادثه تروریستی به جامعه ی مسلمانان با استفاده از فضایی که سعی دارد چهره یی منفور و خشن از اسلام ارایه کند، از سوی جامعه مسلمانان پذیرفتنی نیست؛ چرا که این جامعه همواره چنین اعمالی را محکوم کرده است.

در این پیوند، «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران، نوزدهم دی ماه گفت: خشونت و تروریسم چه در کشورهای منطقه و چه در اروپا و آمریکا محکوم است.(3)

بر پایه سخنان رییس جمهوری، خشونت و تروریسم در همه جا محکوم است و جامعه ی مسلمانان چنین اعمالی را بر نمی تابد و آن را رد می کند.

یکی از روشن ترین موضع گیری ها نیز از سوی «سیدحسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان، مطرح شد.

وی تاکید کرد «گروه های تکفیری که خود را به اسلام و رسول مکرم اسلام (ص) مرتبط می دانند به دلیل اقدام های وحشیانه خود در حال توهین به رسول خدا (ص)، کتاب قرآن و امت اسلامی هستند».

وی تصریح کرد خطر و تهدید این تکفیری ها برای اسلام بیش از آنانی است که به دنبال توهین به پیامبر اسلام (ص) هستند.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه هدف قرار دادن انسان ها اقدامی شرم آور است، تاکید کرد تروریست ها اکنون به کشورهایی رسیده اند که پشتیبان آنان بودند و این امری قابل پیش بینی بود.(4)

با ورق زدن تاریخ به جایی بازمی گردیم که شعارهایی همچون «جنگ مقدس» از سوی نومحافظه کارانی چون «جورج دبیلیو بوش» رییس جمهوری پیشین آمریکا، مطرح شد؛ نومحافظه کاران آمریکا (به ویژه بوش پسر) پس از یازدهم سپتامبر با بهره گیری از نظریه ی «جنگ تمدن های هانتیگتون» بر اسلام هراسی و موج خشونت و تبعیض نسبت به مسلمانان دامن زدند.

حمله به کشورها با بهانه ی مبارزه با تروریسم برآمده از القاعده و طالبان، به تولد گروهی رادیکال تر با عنوان «داعش» منجر شد.

صهیونیست ها که همواره در پی تضعیف اسلام هستند، به چنین گروهی پر و بال دادند و غرب با موضع گیری های دوپهلو به این جریان دامن زد؛ غافل از اینکه تروریسم و خشونت طلبی چنین گروه هایی روزی دامن غرب را خواهد گرفت.

صهیونیست ها و تکفیری ها که به عنوان 2 لبه ی یک قیچی به جان اسلام افتاده اند، تخریب چهره اسلام و نشان دادن چهره یی خشونت طلب همراه با برداشتی غیر مسالمت آمیز از اسلام را دستور کار قرار داده اند.

پیشگیری از افزایش تنش علیه مسمانان اروپا پس از رخداد فرانسه، به موضع گیری های منطقی رهبران این قاره پیوند خورده است.

«جاناتان ایال» مدیر مطالعات بین المللی اندیشکده ی انگلیسی «رویال یونایتد» (RUSI)، نوزدهم دی ماه در مقاله ای با نام «جنایات پاریس، هدیه ای برای اسلام هراسان اروپایی» نوشت حملات تروریستی در فرانسه این برداشت را در اروپا تقویت می کند که اسلام با فرهنگ های اروپایی ناسازگار است و مسلمانان نمی توانند با جوامع اروپایی یکپارچه شوند؛ اما رهبران اروپایی باید با چنین برداشت هایی مبارزه کنند. (5)

این هشدار نشان می دهد تعمیم دادن چنین اتفاقی به جامعه ی مسلمانان نه فقط نمی تواند برای مبارزه با چنین جنایات تروریستی راهگشا باشد بلکه به تقویت دیدگاه «دگر انگارانه» و طرد پیروان مذاهب و باورهای دیگر منجر می شود و خروجی آن نیز به یقین همزیستی مسالمت آمیز نخواهد بود.

نکته دیگر این است که تکفیری ها و ناسیونالیست های تندرو اروپایی اینک کنار هم قرار گرفته اند، اولی ترور را دنبال می کند و دومی توهین و طرد مسلمانان را در دستور کار دارد.

در همین زمینه، تارنمای «مصر الیوم» هجدهم دی ماه طی گزارشی نوشت: ناظران بر این باورند که حمله ی خونبار تروریست ها به دفتر مجله ی « شارلی ابدو» نه فقط به پدیده ی اسلام هراسی در غرب دامن می زند، بلکه قدرت راست های تندرو در فرانسه و اروپا را برای طرد مسلمانان افزایش می دهد.(6)

***فرجام سخن

بی تردید برداشتی که گروه های تکفیری و جریان های افراطی مانند داعش از اسلام ارایه می کنند حاصل یک نگاه سطحی و در عین حال رادیکال از اسلام است که فاقد عقلانیت و هرگونه خردورزی است.

در برابر نیز جریان های افراطی غربی قرار دارند که در پی تعمیم دادن چنین اعمالی به مسلمانان هستند.

به نظر می رسد هر 2 جریان در دامن زدن به خشونت به نوعی نقش آفرینی می کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر