۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۱۱۵۲۸
نشست 'راهکاری فکری و فرهنگی تبدیل چالش ها به فرصت ها در مناطق سنی نشین کشور'، عصر دوشنبه در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد.
در این نشست که با حضور نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی و اعضای هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، رییس این دانشگاه در سخنانی گفت: باید روابط علمی به طور جدی با نمایندگان اقلیت های دینی و اهل سنت در مجلس فعال شود و این روابط می تواند زمینه ساز همکاری بیشتر برای استفاده از فرصت های کشور شود.

حجت الاسلام والمسلمین 'سید ابوالحسن نواب' افزود: خوشبختانه در کشور گام های عملی، موثر، مفید و جدی برای تقریب برداشته شده است اما در آغاز راه هستیم و به کار کارشناسی، گفت و گو های علمی و تبادل نظرهای بیشتری میان اقوام و مذاهب نیازمندیم.

وی تاکید کرد: قوانین در کشور به گونه ای طراحی می شود که کمترین تبعیض بین اهالی سنی و شیعه در آن ها باشد.

وی بیان داشت: دانشگاه ادیان و مذاهب قم تنها دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی جهان است و دانشگاهی به نام ادیان و دانشگاه جامعی به نام ادیان در جهان نمی شناسیم.

نواب افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب تنها در تحصیلات تکمیلی فعال است و 83 درصد دانشجویان را طلاب حوزه علمیه تشکیل می دهند و مابقی از کنکور سراسری گزینش شده اند.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: خوشبختانه ظرفیت نظام این جرات و جسارت را به ما داده است که چالش های پیش روی مناطق اهل سنت با گفت و گو و تعامل متقابل برطرف شود.

'قسیم عثمانی' افزود: عدم ارتباط روحانیون اهل سنت با مراجع تقلید و بزرگان قم یک خلاء برشمرده می شود و این ارتباط می تواند بسیاری از چالش ها را رفع کند.

وی بیان داشت: اگر هیاتی از علمای اهل سنت کشور به طور برنامه ریزی شده با علمای قم ارتباط داشته باشند می توانند بسیاری از مشکلات را حل کرده و به انسجام و اتحاد بیشتر مردم در نظام کمک کنند.

وی گفت: روحانیون در مناطق اهل سنت سرباز نظام و پاسدار آرمان های نظام اسلامی هستند و باید نگاه ویژه ای نسبت به روحانیون داشته باشیم.

عثمانی افزود: اهل تسنن، کشور و نظام خود را دوست دارند و حتی اگر همه حقوقی که به آن ها داده شده است را نیز از دست بدهیم از نظام و رهبری خود دست بر نمی داریم.

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: وحدت در حقیقت اتحاد بر سر مشترکات است و مراد از هفته وحدت آن نیست که یک گروه تمام عقاید گروه دیگر را قبول کند بلکه باید به عقاید هم احترام بگذارند تا بر سر مشترکات تفاهم بوجود آید.

'حامد قادر مرزی' افزود: متاسفانه جبهه دشمنان به نام دین در همه حوزه ها فعال است و از هر طریقی بنا بر ایجاد اختلاف دارند و در این بین اگر به قرآن رجوع کنیم می توانیم وحدت را در سایه این کتاب آسمانی داشته باشیم.

نماینده ایرانشهر در مجلس نیز در این نشست گفت: مناطق حساس کشور که مناطق مرزی هستند با حضور اهل سنت دفاع می شوند و باید در تحقیقات علمی دانشگاهی حرف هایی سنجیده شده داشته باشیم تا نسبت به تحکیم وحدت میان مذاهب اسلامی اقدام شود.

'محمد سعید اربابی'، ایران را امن ترین و آرام ترین کشور منطقه ذکر کرد و افزود: مسوولیت ما تنها در قبال کشورخودمان نیست و علمایی از شیعه و سنی در کشور باید شناسایی شوند که بعنوان سفیران صلح و سازش به کشورهای منطقه بروند و تحرک وحدت بخش را ایجاد کنند.

وی گفت: اکنون افرادی به صورت سفرهای سیاسی به کشورهای منطقه می روند اما باید سفرهای میدانی به صورت غیر رسمی توسط علمای شیعه و سنی انجام شود تا ریشه های مشکلات موجود در سر راه وحدت مرتفع شود.

نماینده مردم قم در مجلس نیز در این نشست گفت: دستیابی به وحدت عملی در کشور بسیار مهم است و باید از وحدت موجود مراقبت کنیم چرا که در تمام مذاهب افرادی هستند که به نوعی به دنبال بر هم زدن این وحدت هستند.

'احمد امیرآبادی فراهانی' افزود: در سطح جهانی حمایت هایی که استکبار جهانی از گذشته تا کنون با حمایت کشورهایی چون انگلیس با سازمان های جاسوسی داشته است مسبب ایجاد اختلاف انگیزی در بین مسلمانان شده است.

وی تاکید کرد: باید مراقب باشیم که اختلاف بین مذاهب اسلامی پیش نیاید چرا که اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت عملی داریم.

12 نماینده عضو فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی، امروز با سفر به شهر قم با آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید و حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران دیدار کرده و ضمن حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب، حرم مطهر حضرت معصومه(س) را نیز زیارت کردند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر