۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۱۴۸۹
مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توانیر :
حائری:امید می رود با تقویت برنامه ها و سیاست گذاری های مسئولان در این بخش از یک سو و افزایش تبلیغات و اطلاع رسانی برای آگاهسازی مردم از سوی دیگر شاهد توسعه استفاده از انرژی ها نو در کشور باشیم، موضوعی که در ابعاد مختلف اعم از پدافند غیرعامل، کاهش آلودگی های زیست محیطی و جلوگیری از رشد مصرف سوخت های فسیلی می تواند تاثیرگذار باشد.

 روند رو به رشد استفاده از انرژی با افزایش جمعیت از یک سو و رشد نیازهای انسان از سوی دیگر موجب شده که بازخورد این رشد مصرف را در زمینه افزایش آلودگی های زیست محیطی و همچنین از دست رفتن سرمایه های کشور در بخش انرژی و سوخت های فسیلی را ببینیم.

 ایران به رغم دارا بودن قابلیتهای لازم برای توسعه استفاده از انرژی خورشیدی همچنان درگیر استفاده از انرژی فسیلی است که این امر ضرورت سرمایه گذاری در زمینه توسعه انرژی های پاک را روشن می سازد.

مطابق اظهار نظر کارشناسان ایران در کمربند تابش خورشید قرار گرفته و به همین علت میزان تابش خورشیدی در ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده است که ظرفیتی کم نظیر برای تامین انرژی محسوب می شود.این در حالیست که کشورهای مختلف دنیا سالها قبل استفاده از انرژی های نو مانند انرژی خورشیدی و بادی را در دستور کار قرار داده اند و البته در کشورمان نیز حرکت های خوبی در این زمینه صورت گرفته است که نیازمند توجه و سرمایه گذاری جدی تر است.

ایران اسلامی با دارا بودن اقلیم های مختلف شاهد تعداد روزهای آفتابی زیادی در طول سال است، ظرفیتی که می تواند منجر به توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در استانهای مختلف کشور شود.

انرژی خورشیدی

خیابان انقلاب خرم آباد - پنلهای انرژی خورشیدی

مطابق اظهار نظر کارشناسان ایران در کمربند تابش خورشید قرار گرفته و به همین علت میزان تابش خورشیدی در ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده است که ظرفیتی کم نظیر برای تامین انرژی محسوب می شود.

برق رسانی به روستاها و برخی جاذبه های گردشگری لرستان مانند دریاچه گهر به وسیله انرژی خورشیدی، استفاده از آبگرمکن های خورشیدی در شرکت پخش فرآورده های نفتی لرستان و دامنه اشترانکوه زیبا، تامین برق خیابان انقلاب شهر خرم آباد به عنوان نخستین خیابان در کشور نمونه های استفاده از انرژی پاک در لرستان است که امید می رود این قدم ها هرچه بیشتر و با سرعت بیشتر برداشته شود.

در ساخت و سازهای مسکونی به دلیل اجباری نبودن موردی از استفاده انرژی خورشیدی و یا طراحی آن در ساختمان دیده نشده که باید متولیان امر در استان در این زمینه ورود پیدا کرده و مردم را ترغیب کنند.به هر روی امروز انرژی خورشیدی یکی از منابع تامین انرژی رایگان، پاک و عاری از آلودگی های زیست محیطی محسوب شده و به همین دلیل بسیاری از کشورهای دنیا برای استفاده از این انرژی نو سرمایه گذاری های کلانی کرده اند که به نظر می رسد سرمایه گذاری ها در این زمینه کشورمان نیز باید افزایش یابد.

حمیدرضا رضاییان کارشناس ارشد انرژی در این رابطه معتقد است که باید سرمایه گذاری جدی تری برای استفاده از انرژی های پاک در کشورمان و استان لرستان صورت گیرد و بیان داشت: در ادوار گذشته مسئولان برخی استان ها مانند کرمان و یزد توانستند با استفاده از یارانه های مناسبی که داده شده در این زمینه قدم هایی بردارند.

وی با بیان اینکه در برخی استانها با توجه به حمایت های صورت گرفته آبگرمن های خورشیدی در سطح شهرها به صورت رایگان نصب شد افزود: این در حالیست که متاسفانه مسئولین استان لرستان در گذشته نتوانستند از این سهمیه و یارانه در نظر گرفته شده در بحث انرژی استفاده کنند.

انرژی خورشیدی

خیابان انقلاب خرم آباد در شب

رضائیان ادامه داد: مسئولان استان لرستان باید با پیگیری جدی و هماهنگی با سازمانها و وزارتخانه های مرتبط ضمن دریافت اعتبارات در نظر گرفته شده در راستای توسعه سرمایه گذاری در بخش انرژی های نو حرکت کنند.

وی عنوان کرد: در کشورمان انرژهای تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، باد، جذر و مد، موج دریاها و انرژی ژئوترمال یا زمین گرمایی وجود دارد اما به نظر می رسد تاکنون بیشتر از انرژی گرمایی خورشید استفاده شده و در بحث انرژی باد نیز مطالعاتی جزیی صورت گرفته است که باید این امر توسعه داده شود.

براساس قانون بودجه سال‌جاری و در اجرای مواد ۱۳۳ و ۱۳۹ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه درخصوص توسعه انرژی‌های نو و با هدف امنیت‌بخشی به انرژی کشور و کاهش آلایندگی، دولت مجاز شده است که در سال۱۳۹۳ طرح نصب نیروگاه‌های کوچک و پیش‌گرم‌کن‌های خورشیدی بر فراز بام‌ها، بوستان‌ها و معابر کشور را اجرا کند که این طرح به‌صورت مشارکت ۵۰درصد با متقاضیان اجرا می‌شود.رضاییان با بیان اینکه در برخی دستگاههای دولتی استان اقدامات خوبی در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی صورت گرفته است، ادامه داد: در ساخت و سازهای مسکونی به دلیل اجباری نبودن موردی از استفاده انرژی خورشیدی و یا طراحی آن در ساختمان دیده نشده که باید متولیان امر در استان به خصوص سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری، راه و شهرسازی و حتی اداره کل محیط زیست در این زمینه ورود پیدا کرده و مردم را ترغیب کنند.

این کارشناس ارشد تاسیسات مکانیکی در ادامه سخنان خود با اشاره به روند رو به رشد مصرف انرژی در کشور و لرستان تصریح کرد: علاوه بر استفاده از انرژی های تجدید پذیر باید در طراحی ساختمان و نوع مصالح مصرفی به جلوگیری از هدررفت انرژی دقت شود.

وی تصریح کرد: با توجه به سرانه جمعیت، ایران جزء پنج کشور پرمصرف انرژی در دنیا محسوب می شود به طوریکه بحث مصارف خانگی و روشنایی ۴۰ درصد از مصارف کشور را شامل می شود.

رضائیان افزود: متولیان امر که در زمینه توجه به اصول عایق کاری ساختمان در طراحی و استفاده از مصالح استاندارد روی فعالیت مهندسان نظارت دارند باید ضمن توجه جدی تر با متخلفان برخورد کرده و از سوی دیگر شهرداری ها نیز از صدور پروانه برای ساختمان های غیراستاندارد در این زمینه خودداری کنند.

انرژی خورشیدی

برق رسانی با انرژی خورشیدی به روستاهای لرستان

وی همچنین با توصیه به استفاده از سیستم های مدیریت هوشمند انرژی ساختمان در منازل گفت: رسانه ها و آموزش و پرورش نیز باید فرهنگ سازی کنند و تبعات ناشی از رشد مصرف سوخت های فسیلی را به مردم اطلاع دهند.

این سخنان در حالی مطرح می شود که در قوانین کشور نیز بندها و تبصرهای قانونی لازم برای توسعه استفاده از انرژی های پاک در نظر گرفته شده است.

براساس قانون بودجه سال‌جاری و در اجرای مواد ۱۳۳ و ۱۳۹ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه درخصوص توسعه انرژی‌های نو و با هدف امنیت‌بخشی به انرژی کشور و کاهش آلایندگی، دولت مجاز شده است که در سال۱۳۹۳ طرح نصب نیروگاه‌های کوچک و پیش‌گرم‌کن‌های خورشیدی بر فراز بام‌ها، بوستان‌ها و معابر کشور را اجرا کند که این طرح به‌صورت مشارکت ۵۰درصد با متقاضیان اجرا می‌شود.

این در حالیست که همایون حائری مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توانیر پیش از این در جریان سفر به لرستان و در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود که با حمایت نمایندگان مجلس یک بند در قانون بودجه در نظر گرفته شد که ما بتوانیم ۱۲ هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی در این زمینه داشته باشیم تا با کمک این بخش واحدهای گازی را تبدیل به سیکل ترکیبی کنیم.

انرژی خورشیدی

استفاده از نرژی خورشیدی - دریاچه گهر

وی ادامه داد: با اجرای این بند از قانون، تولید برق بدون مصرف سوخت و با استفاده از انرژی های نو صورت خواهد گرفت.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توانیر یادآور شد: در این راستا هم اکنون حدود هزار و ۵۰۰ مگاوات قرارداد برای تولید برق از انرژی های بادی و خورشیدی داریم که به مرور زمان وارد مدار می شوند.

حائری با بیان اینکه امسال جهشی در بحث انرژی ها نو خواهیم داشت عنوان کرد: سال ۹۳ به عنوان سال جهش در این حوزه خواهد بود و در سال ۹۴ و ۹۵ استفاده از انرژی های نو در تولید برق ملموس تر خواهد شد چرا که رویکرد صنعت برق این است که در راستای تولید برق از انرژی های نو حرکت کند.

به هر روی امید می رود با تقویت برنامه ها و سیاست گذاری های مسئولان در این بخش از یک سو و افزایش تبلیغات و اطلاع رسانی برای آگاهسازی مردم از سوی دیگر شاهد توسعه استفاده از انرژی ها نو در کشور باشیم، موضوعی که در ابعاد مختلف اعم از پدافند غیرعامل، کاهش آلودگی های زیست محیطی و جلوگیری از رشد مصرف سوخت های فسیلی می تواند تاثیرگذار باشد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر