۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
کد خبر: ۱۱۴۶۷
اینترنت مکانی شگفت انگیز برای یادگیری و سرگرمی است اما اگر احتیاط‌های لازم در نظر گرفته نشود می‌تواند خطراتی را داشته باشد. امکان دسترسی آزاد به اینترنت منجر به در معرض خطر قرار گرفتن فرزندان، رایانه و داده‌های شخصی می‌شود. والدین باید تلاش کنند تا فرزندانشان در این زمینه قضاوت صحیحی داشته باشند. اولین مرحله «توقف، تفکر، اتصال» است. شما باید ملاحظات امنیتی را در نظر بگیرید، متوجه نتایج رفتار و فعالیت‌های خود باشید و از مزایای اینترنت لذت ببرید.

اینترنت مکانی شگفت انگیز برای یادگیری و سرگرمی است اما اگر احتیاط‌های لازم در نظر گرفته نشود می‌تواند خطراتی را داشته باشد. امکان دسترسی آزاد به اینترنت منجر به در معرض خطر قرار گرفتن فرزندان، رایانه و داده‌های شخصی می‌شود. والدین باید تلاش کنند تا فرزندانشان در این زمینه قضاوت صحیحی داشته باشند.

اولین مرحله «توقف، تفکر، اتصال» است. شما باید ملاحظات امنیتی را در نظر بگیرید، متوجه نتایج رفتار و فعالیت‌های خود باشید و از مزایای اینترنت لذت ببرید.

نگهداری رایانه به صورت پاک

برای این کار، فعالیت‌های زیر را انجام دهید:

-          به روز نگهداشتن نرم افزارهای امنیتی: بهترین دفاع در برابر ویروس‌ها، بدافزارها و سایر تهدیدات داشتن آخرین نسخه نرم افزارهای امنیتی، مرورگر وب، و سیستم عامل است.

 

-          به روز رسانی خودکار نرم افزارها: بسیاری از برنامه‌های نرم افزاری به صورت خودکار به سایت به روز رسانی خود وصل شده و خود را برای دفاع در برابر مخاطرات شناخته شده، به روز می‌کنند. روشن نگه داشتن به روز رسانی خودکار نرم افزارها، البته اگر نرم افزار چنین قابلیتی داشته باشد، گزینه‌ای برای پاک نگه داشتن رایانه است.

 

-         محافظت از تمام دستگاه‌هایی که به اینترنت وصل شده‌اند: رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند، سیستم‌های بازی و دیگر دستگاه‌هایی که امکان اتصال به اینترنت دارند، نیازمند محافظت در برابر ویروس‌ها و بدافزارها هستند.

 

محافظت از اطلاعات شخصی فرزندان

برای این کار، فعالیت زیر را انجام دهید:

-         کمک به فرزندان در هنگام حضور در اینترنت: هنگام دسترسی به اینترنت، تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را بر روی وب سایت ها اعمال نمایید تا با خیال راحت اطلاعات را به اشتراک بگذارید. همچنین برای فرزندان خود توضیح دهید که محدود سازی چگونگی ارتباط آنها در اینترنت امری طبیعی است.

 

اتصال در عین مواظبت

برای این کار، فعالیت زیر را انجام دهید:

-          نادیده گرفتن هر چیزی که بدان مشکوک هستید:به فرزندان خود یادآوری کنید که لینک‌های درونپست‌های الکترونیکی، توییت‌ها، پست‌ها و آگهی‌های آنلاین اغلب راهی برای مجرمان سایبری است تا رایانه شما را در معرض خطر قرار دهند. اگر پست الکترونیکی مشکوک به نظر می‌رسد، حتی اگر منبع آن شناخته شده است، بهتر است که آنرا حذف کنید و یا آنرا به عنوان یک هرزنامه علامت بزنید.

 

به روز بودن از نظر دانشی

برای این کار، فعالیت زیر را انجام دهید:

-          به روز بودن: برای ایمن ماندن در اینترنت، با روش‌های نو همگام باشید. برای داشتن آخرین اطلاعات، وب سایت‌های مورد اعتماد را چک کنید، اطلاعات آنرا با فرزندان خود به اشتراک بگذارید، و فرزندان خود را تشویق کنید که درباره دانش وب به روز باشند.

 

شهروند آنلاین خوبی باشید

برای این کار، فعالیت زیر را انجام دهید:

-          ایمنی بیشتر برای من، ایمنی بیشتر برای همه: هر کاری که شما و فرزندان شما به صورت آنلاین انجام می‌دهید روی افراد دیگر در خانه، در محیط کار و در تمام دنیا- تاثیرگذار است.

 

نکاتی در رابطه با ایمنی آنلاین خانواده

-          شناختن ابزارهای محافظتی: ابزارهایی وجود دارند که به والدین کمک می‌کنند تا فعالیت‌های آنلاین فرزندان را مدیریت کنند. این ابزارها به والدین کمک می‌کنند تا وب سایت‌های تایید شده را انتخاب نمایند، مدت زمانی را که فرزندان آنلاین بوده‌اند مانیتور کنند، یا افرادی را که فرزندان می‌توانند با آنها ارتباط بگیرند محدود نمایند. اما یک نکته را در نظر داشته باشید و آن اینکه خانه تنها مکانی نیست که فرزندانتان می‌توانند آنلاین باشند!

 

-          با فرزندانتان ارتباطی دوستانه داشته باشید: مواظب محیط‌های آنلاینی که فرزندان شما استفاده می‌کنند باشید و آن ها را بشناسید. با آنها در اینترنت گشت و گذار کنید. تلاش کنید، هر زمانی که آنها با ابزارهای نامناسبی مواجه شدند رفتاری سازنده با آنها داشته باشید.

 

-          حمایت از انتخاب‌های خوب فرزندان: هنگامی که فرزندانتان به رشد مناسبی رسیدند و صلاحیت لازم را پیدا کردند امکان افزایش تجربه آنلاین فرزندان خود را فراهم آورید.

 

-          آموزش تفکر بحرانی: به فرزندان خود کمک کنید تا ایمن بودن وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی معتبر را شناسایی کنند. آن ها را تشویق کنید تا هنگام کلیک کردن بر روی لینک، دانلود، گذاشتن پست و بارگذاری محتوی آگاه و هوشیار باشند.

 

-          توضیح دادن مفاهیم: به فرزندان خود کمک کنید تا ماهیت عمومی اینترنت و مخاطرات و مزایای آنرا بفهمند. مطمئن شوید که آنها می‌دانند هر اطلاعات دیجیتالی مانند پست‌های الکترونیکی، عکس‌ها یا ویدئوها- که به اشتراک می‌گذارند به راحتی قابل کپی شدن و انتشار در جایی دیگر است. چیزهایی که می‌تواند اعتبار، رفاقت یا چشم انداز آینده آنها را به خطر بیاندازد نباید به صورت الکترونیکی به اشتراک گذاشته شود.

 

-          گفتن فقط «خیر» به ندرت کار می‌ کند: به فرزندان خود آموزش دهید چگونه بدون خطر با افرادی که در اینترنت با آنها مواجه می‌شوند تعامل کنند. اگرچه ترجیحا فرزندان باید در فضای اینترنت فقط با افراد آشنا تماس داشته باشند اما افراد جوان همیشه از این قانون پیروی نمی‌کنند. بنابراین با آنها درباره چگونگی افزایش شرایط ایمن بودن در اینترنت صحبت کنید.

 

ابوالفضل مرادی،رئیس گروه تهدیدات تخصصی اداره کل پدافند غیرعامل استانداری قزوین
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر