۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۱۱۴۵۹
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی وزارت بهداشت:
صابری‌نیا گفت: همچنین هماهنگی های لازم با ارگان‌های همکار از جمله هلال احمر، سازمان مدیریت بحران و سازمان پدافند غیرعامل انجام دادیم تمام این اقدامات منجر به آن شد که هیچ بیماری مهلکی از مرزهای عراق به ایران منتقل نشد و توانستیم تمام بیماریها را کنترل کنیم.
دکتر امین صابری نیا در نشست خبری به تشریح عملکرد اورژانس در نیمه اول سال جاری پرداخت و گفت: تعداد ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی از یک میلیون و 186 هزار مورد سال 92 به یک میلیون و 245 هزار ماموریت در 6 ماهه اول سال جاری رسیده است.

وی افزود: به دلیل پوشش مناسب اورژانس پیش بیمارستانی، ماموریت‌هایمان در مورد حوادث ترافیکی امسال نسبت به سال 92 حدود 5 درصد افزایش داشته است. از طرف دیگر مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی کاهش 5 درصدی داشته است. بی تردید این امر به دلیل پوشش بهتر اورژانس پیش بیمارستانی بوده است.

صابری نیا در توضیح اقدامات اورژانس هوایی از ابتدای طرح تحول نظام سلامت تا کنون گفت: در قالب طرح تحول نظام سلامت، راه‌اندازی هدفمند اورژانس هوایی را در نظر گرفتیم. بر همین اساس تلاش شد تا سطح پوشش را افزایش دهیم، اما متاسفانه نتوانستیم تعداد بالگردها را از 14 مورد ارتقا دهیم، تلاش است سال آینده در جهت افزایش صحیح و علمی اورژانس هوایی از طریق خرید خدمت یا خرید بالگرد حرکت کنیم. در این زمینه اقدامات کارشناسی لازم انجام شده است. همچنین امسال ارتقای تعداد نفر ماموریت در روز نسبت به سال گذشته از 1.58 به 4.13 افزایش یافته است. بی‌تردید این امر نشان دهنده ارتقای خدمات اورژانس هوایی است.

به گفته وی، از ابتدای طرح تحول نظام سلامت و راه اندازی آمبولانس هوایی تاکنون 21 زن باردار از مناطق کمتر توسعه یافته از طریق اورژانس هوایی به بیمارستان‌های دارای تخصص‌های لازم اعزام شده‌اند. از آنجا که سلامت مادران باردار به عنوان یکی از شاخص‌های بهداشتی در نظر گرفته می‌شود بی تردید این امر یکی از نقاط عطف در دولت جمهوری اسلامی است.

صابری نیا همچنین افزود:‌ 419 مورد بیمار تصادفی نیز از طریق آمبولانس‌های هوایی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. این در حالی است که در نبود اورژانس هوایی ممکن بود این بیماران جان خود را از دست بدهند. بیشتر این افراد نیز جوان بوده‌اند. همچنین 90 بیمار غیر تصادفی بین بیمارستان‌ها یا بین شهرستان‌ها از طریق آمبولانس هوایی منتقل شده‌اند. هشت بیمار بدحال نیز با خدمات احیا در اورژانس‌های هوایی به بیمارستان‌ها منتقل شده و خدمات لازم را دریافت کرده‌اند.

وی گفت: خوشبختانه حمایت خوبی در وزارت بهداشت،‌ دولت و مجلس از امدادهوایی صورت می‌گیرد. به طوری که تمام نمایندگان مجلس درخواست توسعه اورژانس هوایی را دارند.

رئیس اورژانس کشور از اقدامات انجام شده در جهت رتبه بندی پرسنل و همچنین رتبه بندی پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی خبر داد و گفت: بحث رتبه بندی تا دو ماه آینده در احکام پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی لحاظ می‌شود. همچنین رتبه بندی پایگاه‌ها نیز تا آخر دی‌ ماه انجام و به مراکز اعلام می‌شود و ارتقای مراکز بر اساس رتبه بندی پیگیری می‌شود.

به گفته وی، این رتبه بندی شناسنامه خوبی برای پایگاه‌های اورژانس خواهد بود.

صابری‌نیا در ادامه ضمن ابراز نارضایتی از نبود قوانین حمایتی و آیین نامه انضباطی در اورژانس پیش بیمارستانی افزود: پرسنل باید آگاه باشند که چه رفتاری منجر به چه خطاهای انضباطی می‌شود. این چنین مباحثی تحت عنوان آیین نامه انضباطی درمانی در اورژانس پیش بیمارستانی در حال تدوین است که به زودی به سرانجام می‌رسد.

وی ادامه داد:‌همچنین رفتارهای اورژانس پیش بیمارستانی را لیست خواهیم کرد تا به این ترتیب با قوانین کشور مورد ارزیابی قرار گیرد. متاسفانه قوانین فعلی مربوط به تمام بیمارستان‌هاست و اورژانس‌های پیش بیمارستانی به صورت خاص لحاظ نشده‌اند. لازم است در این زمینه با دفتر حقوقی وزارت به نتیجه کلی برسیم.

رئیس اورژانس کشور در توضیح اقدامات انجام شده در جهت ساماندهی اورژانس‌های بیمارستانی در قالب طرح تحول نظام سلامت گفت: طرح تحول سلامت نقطه عطفی است جهت اطمینان یافتن مردم نسبت به دولت و ارائه خدمات سلامت. البته با افزایش اعتماد مردم به خدمات دولتی، مراجعات به بخش دولتی افزایش می‌یابد و در این صورت ممکن است مراجعات با پاسخ کمتری مواجه شود در این راستا ارتقای خدمات اورژانس بیمارستانی در بهسازی محیط قرار گرفت و در فاز دوم طرح تحول همانطور که بخش‌های بیمارستانی بهسازی می‌شوند، اورژانس‌ها نیز بهسازی خواهند شد. در این زمینه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است و تا هفته آینده نیز برنامه مدیریت بخش اورژانس با امضای معاونت درمان و وزیر بهداشت ابلاغ خواهد شد.

وی اقدامات انجام شده در راستای آموزش پزشکان و پرستاران بخش اورژانس را مورد اشاره قرار داد و گفت: امسال توانستیم 51 پزشک و 100 پرستار را در بخش‌های اورژانس بیمارستانی آموزش TOT دهیم. امیدواریم در سال آینده توسعه این امر را شاهد باشیم. همچنین کمیته تریاژ (اولویت بندی بیماران) در اورژانس‌های بیمارستانی طی شش ماه گذشته فعالیت خوبی داشته است. ابلاغیه تریاژ بیمارستان‌ها تا ماه آینده به تمام دانشگاه‌ها انجام خواهد شد.

وی در این باره افزود: برنامه‌ای نیز برای تدوین تیزر آموزشی در خصوص تریاژ بیماران در نظر داریم و به این ترتیب بتوانیم آموزش‌های لازم را در این زمینه داشته باشیم.

رئیس اورژانس کشور از اقدامات انجام شده در جهت تدوین سند ملی اورژانس خبر داد و گفت: تدوین این سند از پیشرفت بیش از 70 درصدی برخوردار بوده است. سند ملی اورژانس پس از تایید معاونت درمان و وزیر بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود تا در اورژانس‌هایمان رفتاری مناسب روز را شاهد باشیم.

وی در ادامه گفت: مدیریت حوادث غیر مترقبه نیز از وظایف مرکز مدیریت حوادث است. به عنوان مثال می‌توان به زلزله ایلام و حادثه مسمومیت شیمیایی زاهدان اشاره کرد. همچنین حجم زیاد زائران اربعین حسینی نیز مثال دیگری است که اورژانس در تمام این زمینه‌ها اقدامات خوبی را جهت ارائه خدمات مورد نیاز به مردم انجام داد. حجم انبوه زائران کربلا ما را با یک نیاز بحرانی به خدمات بهداشتی درمانی به ویژه در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران روبرو کرد. در مراسم اربعین علاوه بر خدمات دانشگاه علوم پزشکی ایلام و جندی شاپور اهواز و آبادان، از تمام کشور نیز گسیل خدمات داشتیم.

صابری نیا افزود: علاوه بر خدمات این چهار دانشگاه، چهار دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرز چزابه، شش دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرز شلمچه و 37 دستگاه آمبولانس و هفت دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرز مهران مستقر کردیم. اورژانس هوایی خرم آباد، کرمانشاه و اهواز نیز در آماده باش صد در صد بودند.

وی افزود: در این راستا حدود 10 متخصص از نقاط مختلف کشور به بیمارستان مهران اعزام کردیم تا به صورت 24 ساعته در آماده باش باشند. در این مدت 16 هزار زائر از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی استفاده کردند همچنین معاونت بهداشت وزارت بهداشت نیز تیم‌های بهداشتی را در مرزهای مهران، چزابه و شلمچه به صورت آماده باش شبانه روزی قرار دارد.

صابری‌نیا گفت: همچنین هماهنگی های لازم با ارگان‌های همکار از جمله هلال احمر، سازمان مدیریت بحران و سازمان پدافند غیرعامل انجام دادیم تمام این اقدامات منجر به آن شد که هیچ بیماری مهلکی از مرزهای عراق به ایران منتقل نشد و توانستیم تمام بیماریها را کنترل کنیم.

وی گفت: در مورد بیماریها بیشتر نگاهمان به بیماریهای عفونی بود. چرا که با توجه به حجم زائران و عدم وجود مراقبت‌های بهداشتی امکان ابتلا به بیماریهای عفونی وجود داشت.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر