۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۱۱۱۹۷
مشاور پروژه ملی حفاظت از تنوع در سیمای زاگرس مرکزی:
سلماسی همچنین از کارگاه یک روزه پدافند غیرعامل در زمینه تنوع زیست محیطی زاگرس مرکزی در یاسوج خبر داد و گفت: دستورالعمل ها و راهکارهای لازم در زمینه فرایند تدوین و اجرای این طرح برای شرکت کنندگان ارایه و تبیین شد.
'سعید سلماسی' گفت:  طرح ملی از حدود پنج سال پیش و در چهار منطقه در استان های اصفهان، فارس، دنای غربی کهکیلویه و بویراحمد و بلداجی و ناغان چهارمحال و بختیاری به صورت پایلوت در حال اجر است.

وی، همسو کردن، توانمند سازی و آگاهی بخشی جوامع محلی زاگرس مرکزی برای حفظ تنوع زیستی و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی با رویکرد توسعه پایدار را از اهداف مهم اجرای این طرح ملی اعلام کرد.

وی تاکید کرد: این طرح همچنین از طریق ارتقاء ظرفیت های لازم در سطوح فردی و سازمانی در جهت بهبود معیشت مردم و توسعه اقتصادی هر منطقه موثر خواهد بود.

وی پایان زمان تدوین طرح استراتژی توسعه پایدار زاگرس مرکزی را تا سال 2014 اعلام کرد و افزود: این طرح در سال های 2015 و 2016 وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

وی گفت: در مرحله درازمدت اجرای این طرح در زیستگاه های موجود جانوری و گیاهی در مناطق پایلوت، علاوه بر بهره برداری مناسب جوامع محلی و دولت ،بستر لازم برای افزایش و ارزش تنوع زیستی را در این مناطق فراهم خواهد کرد.

سلماسی همسو کردن اجرای طرح ها و فعالیت های عمرانی در بخش های گوناگون کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، گردشگری و مدیریت منابع آب و خاک را با حفظ تنوع زیستی از دیگر اهداف مهم تدوین سند راهبردی زاگرس مرکزی اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه جنگل های زاگرس به دلیل تخریب ها و استفاده های غیراصولی تا حدود زیادی تعادل اکولوژیکی خود را از دست داده است، افزود: همین برهم خوردن تعادل و بروز انواع آفات و بیماری ها در این حوزه شده است.

سلماسی بیماری زغال و یا خشکیدگی بلوط را یکی از آفات و بیماری های شایع جنگل های حوزه زاگرس دانست و گفت: یکی از اهداف اساسی در سند راهبردی توسعه پایدار در کوهستان زاگرس، جلوگیری از شیوع این بیماری است.

سلماسی با بیان اینکه بیش از دو و نیم میلیون عرصه جنگلی و مرتع در کوهستان زاگرس وجود دارد، گفت: سهیم کردن و مشارکت جوامع محلی یکی از استراتژی های اساسی در حفاظت از این عرصه مهم طبیعی است.

وی با بیان اینکه کارشناسان بین المللی نیز علاوه بر مشاوران ملی در فرایند اجرای پروژه سند راهبردی توسعه پایدار زاگرس مرکزی مشارکت دارند، افزود: اعتبارات لازم برای تدوین این طرح از سوی سازمان تسهیلات جهانی (gef) و برنامه عمران سازمان ملل متحد(undp) تامین شده است.

وی با اشاره به ظرفیت ها و تنوع زیست محیطی در دنای غربی به عنوان یکی از مناطق پایلوت در تدوین و اجرای طرح ملی سند توسعه پایدار زاگرس مرکزی، گفت: این منطقه دارای 70 هزار وسعت زیست محیطی است.

وی اظهار کرد: زیست کره دنا به عنوان 50ذخیره گاه مطرح زیست کره دنیا با میانگین بارش سالانه 832میلیمتری دارای بیش از دو هزار و 100 گونه گیاهی ، 25 گونه نادر جانوری از گروه پستاندار، 25 گونه جانوری خزنده از جمله گرزمار و لاسترای و 100 گونه پرندگان نادر است.

سلماسی همچنین از کارگاه یک روزه پدافند غیرعامل در زمینه تنوع زیست محیطی زاگرس مرکزی در یاسوج خبر داد و گفت: دستورالعمل ها و راهکارهای لازم در زمینه فرایند تدوین و اجرای این طرح برای شرکت کنندگان ارایه و تبیین شد.

در این کارگاه نیز نمایندگانی ازبخش های مختلف کشاورزی، شیلات، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، سازمان صنایع و معادن و برخی از سازمان های مردم نهاد در حوزه محیط زیست شرکت کردند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر