۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۱۰۸۱
معاون وزیر نیرو:
دائمی با تاکید بر این‌که سد بختیاری چالش‌های زیست محیطی و اجتماعی به دلیل عدم خسارت مخزن ندارد، گفت:‌ سد بختیاری در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و این سد از لحاظ پدافند غیرعامل اهمیت فراوان دارد چرا که طرح‌های برقابی و نیروگاه‌های زیرزمینی برای تولید انرژی در شرایط خاص مطمئن هستند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر این‌که‌ با رویه‌های فعلی تامین اعتبار ساخت سد بختیاری امکان پذیر نیست، گفت: این پروژه مشکل تامین فاینانس دارد و اول باید منابع مالی آن تامین شود.

علیرضا دائمی از مشکل تامین اعتبار در اجرای پروژه سد بختیاری خبر داد و گفت: این پروژه بسیار عظیم است؛ بختیاری بزرگترین سد جهان و طرحی چند جانبه است. طبعا باید بعد از حصول اطمینان از این که اثرات زیست محیطی کمتری دارد و گرفتن تاییدات لازم از سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی، باید حتما براساس پایه‌های قرص تامین مالی اعتبار لازم تامین شود.

وی با اشاره به این که گفته شده صد میلیارد تومان از اعتبار وزارت نیرو برای سد بختیاری در نظر گرفته شده و بقیه سرمایه مورد نیاز از طریق فاینانس و سرمایه داخلی شرکت توسعه منابع آب و نیرو قرار است تامین شود، گفت: همین طور است؛ اما صد میلیارد تومان در مقابل چهار هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز این طرح مبلغ کمی محسوب می‌شود.

سد بختیاری، ساخت یا توقف؟

به گزارش ایسنا، پیش از این در پنل موضوع سد بختیاری در سومین همایش سد و تونل ایران ، مدیرعامل شرکت مشانیر با تاکید بر این‌که ظرفیت‌های کشور تکرارناپذیرند و ساختگاه سد دیگر تکرار نمی‌شود، گفته بود: سد بختیاری قطعا باید ساخته شود.

غروی تاکید کرد:‌در کشور به بلوغ سدسازی رسیده‌ایم و ظرفیت مهندسی کشور از سطح چالش‌های سد بختیاری بر می‌آید.

وی با تاکید بر این‌که سد بختیاری چالش‌های زیست محیطی و اجتماعی به دلیل عدم خسارت مخزن ندارد، گفت:‌ سد بختیاری در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و این سد از لحاظ پدافند غیرعامل اهمیت فراوان دارد چرا که طرح‌های برقابی و نیروگاه‌های زیرزمینی برای تولید انرژی در شرایط خاص مطمئن هستند.

وجود سوء مدیریت در بخش آب کشور

مدیرعامل شرکت بندآب نیز با تاکید بر این‌که مدیریت آب در ایران به درستی صورت نگرفته است، گفت:‌ما به مدیریت موجود اعتراض داریم کارهای سازه‌ای را خوب انجام می دهیم اما کارهای غیر سازه‌ای‌مان به خوبی انجام نمی‌شود.

عسگری با تاکید بر این‌که سد بختیاری باید مهندسی ارزش شود گفت: در وضعیت کنونی برای سد دز عمر بیشتری باقی نمانده است.

وی با تاکید بر این‌که نگاه جزیی شرکت آب و نیرو که مربوط به منابع سود سرمایه می‌شود مربوط به 11 سال پیش است در حالی که تحول به وجود آمده و فاکتورهای جدید مدنظر هستند گفت: وقتی سد می سازیم باید موارد دیگر را نیز ببینیم.

مدیر عامل شرکت بندآب افزود: باید دید که آیا برای نجات سد دز نمی توان سدهای کوچک ساخت؟‌آیا لازم است که ما رکورد سد بتنی را در دنیا بزنیم؟

عسگری خاطرنشان کرد: یک طرح 10 ساله در کشور ما به راحتی به 20 سال می رسد. بلندترین سد بتنی که تجربه‌اش در دنیا نیز وجود ندارد از اهمیت زیادی برخوردار شده و دقت زیاد می‌طلبد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر