۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۱۱۰۷۰
استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جورج‌تاون با اشاره به اکثریت جمهوری‌خواهان در کنگره آتی آمریکا گفت که وجود یک تهدید معتبر در مورد فشارها و تحریم‌های بیشتر کنگره می‌تواند به طرفین مذاکره انگیزه دهد که به دنبال دستیابی به یک توافق باشند.

«ماتیو کرونیگ» (Matthew Kroenig) استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جورج‌تاون (Georgetown University) آمریکا در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم با اشاره به تمدید هفت ماهه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، احتمال دستیابی به توافقی جامع را کم بر شمرد. به گفته کرونیگ: "من فکر می‌کنم (شانس و و فرصت توافق) کم باشد. رئیس جمهوری اوباما پیشتر گفته بود که احتمال چنین امری بیش از 50 درصد نیست و به نظر من چنین چیزی (ارزیابی) خوشبینانه است."

وی در ادامه با اشاره به خواسته‌ها و شروط عینی مدنظر آمریکا برای انعقاد هرگونه توافقی گفت: "ایالات متحده نیازمند این است که اطمینان حاصل کند ایران نمی‌تواند طی کوتاه‌مدت بمب‌های هسته‌ای بسازد. این به معنای از بین بردن (برچیدن) مسیر تولید پلوتونیوم تا ساخت بمب که از طریق بازطراحی راکتور اراک و کاهش مقیاس (ظرفیت) برنامه غنی‌سازی اورانیوم حاصل می‌شود به گونه‌ای که ایران حداقل یک سال زمان تا تولید یک بمب در مقیاس بمب‌های هسته‌ای فاصله داشته باشد، همچنین پرداختن به نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای خود، و موافقت با اجرای پروتکل الحاقیِ در زمینه بازرسی و راستی‌آزمایی که بتواند پایبندی ایران به تعهدات خود را تا پایان تأیید کند، حاصل می‌شود."

کرونیگ با اشاره به گزینه‌های غرب برای افزایش فشارها بر ایران گفت: "گروه 1+5 همیشه می‌تواند فشار تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد به گونه‌ای که شامل تحریم کامل تجاری ایران شود."

وی همچنین در مورد اکثریت‌یافتن جمهوری‌خواهان در کنگره آتی آمریکا و فشارهایی که ممکن است از جانب آن‌ها علیه مذاکرات وارد شود گفت: "اگر تا اول مارس توافقی (بر سر چارچوب کلی توافق) حاصل نشود، دولت، اگر ناممکن نباشد، به سختی می‌تواند به یک تمدید دیگر دست یابد یا اینکه مانع تصویب تحریم‌های بیشتر باشد. من باور دارم ما تا ابتدای مارس یا به یک توافق دست می‌یابیم یا اینکه به مسیر تقابل بازخواهیم گشت."

این استاد روابط بین‌الملل در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه کنگره چگونه می‌تواند در مذاکرات مؤثر بوده و دستیابی به توافق را تسهیل کند، عنوان داشت: "دولت اوباما پیشتر علیه تصویب تحریم‌های کنگره رایزنی و لابی‌گری کرده بود، اما، با توجه به آنچه که در گذشته رخ داده است، ما می‌دانیم که فشار اقتصادی ایجاد شده موثر بوده است. به همین گونه، من فکر می‌کنم وجود یک تهدید معتبر در مورد فشارهای بیشتر کنگره می‌تواند به طرفین انگیزه دهد که به دنبال دستیابی به یک توافق باشند."

کرونیگ همچنین در مورد پیامدهای حاصل از توافق جامع برای ایران و آمریکا گفت: "یک توافق می‌تواند یک دستاورد بزرگ برای هر دو طرف باشد. گروه 1+5 می‌تواند از شکل‌گیری یک دومینو در زمینه اشاعه هسته‌ای در منطقه و جهان جلوگیری کنند و اقتصاد ایران هم می‌تواند بهبود یابد و با آغوش باز و به عنوان یک عضو برجسته جامع بین‌الملل پذیرفته شود.

ماتیو کرونیگ دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه جورج‌تاون و عضو ارشد مرکز امنیت بین‌الملل در شورای آتلانتیک آمریکا است. حوزه تخصصی وی شامل سیاستگذاری و راهبردهای امنیت ملی آمریکا، نظریه روابط بین‌الملل، بازدارندگی هسته‌ای، کنترل تسلیحات، عدم اشاعه هسته‌ای، ایران و مطالعات ضدتروریسم است. آخرین کتاب تحت عنوان "زمانی برای حمله: تهدید هسته‌ای در حال ظهور ایران" منتشر شده است. از دیگر کتاب‌های وی می‌توان به "صادرات بمب: انتقال فناوری و گسترش سلاح‌های هسته‌ای" اشاره کرد. کرونیگ طی سال‌های 2010 تا 2011 با بهره‌گیری از پژوهانه روابط بین‌المللِ شورای روابط خارجی آمریکا به عنوان مشاور ویژه دفتر وزیر دفاع آمریکا در زمینه سیاست و راهبرد دفاعی در مقابل ایران فعالیت داشته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر