۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۱۰۹۶
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان انتقال خون ایران گفت: به لحاظ شرایط ویژه انتقال خون و حاکمیتی بودن این سازمان، جایگاهش در بحث پدافند غیرعامل حفظ شده است.
 به گزارش پايداري ملي، محسن منشدی در یک نشست خبری اظهار کرد: هم اکنون 228 پایگاه انتقال خون در سراسر کشور فعال هستند.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان انتقال خون ایران اضافه کرد: به لحاظ شرایط ویژه انتقال خون و حاکمیتی بودن این سازمان، جایگاهش در بحث پدافند غیرعامل حفظ شده است.

 

وی با بیان اینکه تسریع فرآیندهای مرتبط با تأمین اعتبار برای همه دستگاه‌ها مشکل بود، گفت:‌ البته قول مساعد داده شده تا مشکلات مرتفع شود. چراکه برخی از نیازهای ما وابسته به کشورهای خارجی است.

 

منشدی افزود: ما در تلاش هستیم تا مایحتاج خود را بومی سازی کنیم؛ در حال حاضر یکسری از نیازها شامل کیسه خون، کیسه‌های آزمایشگاهی و در بحث اتوماسیون وابسته به خارج از کشور هستیم. البته تلاش‌هایی شده و بخشی از تجهیزات را در داخل تولید کرده‌ایم که این سیر ادامه دارد.

 

وی ضمن ابراز امیدواری از تولید عمده تجهیزات در داخل کشور و در آینده نزدیک اظهار کرد: در این میان در خصوص کیفیت تولیدات داخلی باید گفت که برخی از این تولیدات قابل رقابت با نمونه خارجی هستند. یکی از نیازهای ما تولید کیسه خون است؛ تولید خون کشور سالانه دو میلیون واحد است که ما نیاز به دو میلیون و 500 هزار کیسه خون داریم. همچنین دو میلیون و 500 هزار تست آزمایشگاهی نیاز داریم.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات و واردات باید اعلام کنیم که هیچ کشوری صادرات و واردات خون ندارد، ما نیز صادرات و وارداتی نداریم.

 

وی تصریح کرد: یکی از دلایل این امر، عمر کوتاه 35 روزه گلبول قرمز و احتمال آسیب‌دیدگی در جابجایی است. همچنین ممکن است در انتقال خون آلودگی های بومی از کشوری به کشور دیگر وارد شود.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه افزایش آمار اهدای خون از جمله دیگر اهداف این سازمان است، عنوان کرد: در حال حاضر میزان رشد این رقم به صورت سالانه چهار تا پنج درصد است. البته از مجموع اهداکنندگان خون، 41 درصد اهداکننده مستمر هستند که امیدواریم این آمار به 50 تا 60 درصد برسد.

 

وی همچنین با تاکید بر افزایش اهدای خون در میان بانوان گفت: در حال حاضر میزان اهدای خون بانوان در جمعیت آماری اهداکنندگان شش درصد است که امیدواریم با اجرای برنامه‌هایی از جمله تجویز قرص آهن این حضور به 20 درصد برسد.افزایش پایگاه‌ها نیز با توجه به شبکه خون‌گیری و مختصات شبکه انجام خواهد شد.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران در ادامه این نشست خبری درباره «حجامت» گفت: حجامت عملی است که برای سلامت بدن فرد ضروری شناخته شده است و هر کس با عنوان سلامت می‌تواند حجامت انجام دهد. اما انتقال خون هم ضمن سلامت فردی، سلامت سه نفر را فراهم می‌کند چرا که از هر واحد خون اهدایی سه واحد فرآورده و خون تهیه می‌شود.

 

منشدی افزود: در حجامت از فرد حدود 10 سی سی خون گرفته می‌شود ولی در اهدای خون 450 سی سی خون گرفته می‌شود که شادابی، نشاط، گردش منظم خون و ... را به دنبال دارد.

 

وی با اشاره به اینکه هر چیزی سد دفاعی بدن را مخدوش کند حال عمل جراحی باشد و یا هر خراش دیگری، مانع از اهدای خون می‌شود گفت: علت این امر آن است که ممکن است عفونت وارد بدن شود. از این رو بعد از طی دوره چند ماهه از این گونه افراد خون‌گیری انجام می‌شود.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان انتقال خون ایران با توضیح این مطلب که خون اهدایی تا کنون در کشور مصرف صنعتی نداشته، بلکه مصرف درمانی داشته است گفت:‌از این رو ما از خون‌های اهدایی پلاسما تهیه و آن را به یک شرکت آلمانی و ایتالیایی صادر می‌کنیم تا از این پلاسما داروهای مشتق تولید شود.

 

وی اضافه کرد: این امر موجب می‌شود تا این دسته از داروها را با هزینه کمتری وارد کشور کرده و ارزان‌تر در اختیار بیماران نیازمند به این داروها قرار دهیم، این روند تا زمانی که توانایی تولید دارو را نداریم ادامه خواهد داشت و با ارسال پلاسما داروهای بیماران خاص تهیه خواهد شد؛ تاکنون 700 هزار لیتر پلاسما ارسال شده است.

 

منشدی یادآور شد: در رابطه با اتوماسیون فنی در 31 استان کشور این اتوماسیون بروز شده است و به نسبت انتقال خون در کشورهای دنیا حتی به لحاظ تکنولوژی جزو کشورهای برتر هستیم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر