۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۱۰۳۳۴
دریافت کامل بیش از دو هزار شبکه ماهواره ای با کیفیت بالا در مقابل سیگنال های ضعیف 20 شبکه داخلی در بیشتر روستا های کهگیلویه و بویراحمد موجب گرایش روز افزون مردم به ماهواره شده است.
ابعاد و اثرات کوتاه مدت و دراز مدت ماهواره به عنوان یکی از فراگیرترین و موثرترین وسایل ارتباط جمعی، همیشه دارای حساسیت بوده زیرا یکی از مهمترین ابزارمبارزه فرهنگی غرب در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی محسوب می شود.

شبکه های ماهواره ای با اهداف ترویج خانواده های بی سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتی خانواده،بی اهمیت جلوه دادن احترام به والدین،عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج ،هویت زدایی از مفهوم خانواده، ترویج بی تفاوتی نسبت به حریم خانواده،افزایش تأثیر پذیری جنسی و خشونت در جوانان و نوجوانان و پی ریزی و ایجاد آمادگی ذهنی تفکر شیطان پرستی در نوجوانان و جوانان با هزینه های هنگفت از سوی نظام سرمایداری در حال رشد است.

با وجود ممنوع بودن قانونی وجود و استفاده از ماهواره در جامعه ایران، در حال حاضر شبکه های ماهواره ای حتی در دور ترین روستا های کشور رواج دارد.

با وجود اینکه بیشتر صاحبنظران جامعه ایران پذیرفته اند که ماهواره تهدیدی کاملا جدی و ابزارجدیدی است که دشمنان و استکبار جهانی با اهداف دقیق ، برنامه ریزی و هزینه های میلیاردی، برای آسیب زدن بر بنیان های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه ما طراحی کرده اند اما هنوز راهکاری عملی برای مبارزه با این تهدید جدی ارایه نشده است.

تا کنون تعداد زیادی از ماهواره ها از سوی نهاد های نظامی و انتظامی بر پشت بام های مردم جمع آوری شده است و جرایم سنگینی نیز در این زمینه وضع شده که به جز دامن زدن به نارضایتی بخشی از مردم و ترغیب بیشتر جامعه به برنامه ها و شبکه های ماهواره ای کارکرد دیگری نداشته است.

حال سوال اینجاست چرا با وجود غیر قانونی بودن ماهواره هر روز بر گرایش مردم به سوی این جعبه جادویی افزوده می شود؟

قبل از کارشناسان تعدادی از مردم روستای اطراف شهر لوداب به خبرنگار ایرنا گفتند: در بیشتر مواقع حتی شبکه استانی یا قطع است و یا کیفیت نامناسبی دارد به همین خاطر مردم ترجیح می دهند از ماهواره استفاده کنند.

آنها معتقدند: شبکه های ماهواره ای هم دارای تنوع بیشتر و هم دارای کیفیت مطلوبتری هستند، بنابراین مردم هم بیشتر از ماهواره استفاده می کنند.

تعدادی از کودکان و نوجوانان این روستا با در دست داشتن لوح های فشرده می گویند: در مواقعی که شبکه های تلوزیونی قطع هستند این فیلم ها را با هزینه های بالا تهیه و تماشا می کنیم.

این تنها در دل بخشی از مردم یکهزارو 700 روستای بزرگ و کوچک کهگیلویه و بویراحمد هستند که در بیشتر مواقع حتی قادر دریافت شبکه استانی خود هم نیستند.

با وجود وعده های مسولان صدا و سیمای استان مبنی بر تجهیز90 درصد از جمعیت استان برای دریافت شبکه دیجیتال و دریافت 20 شبکه داخلی اما در عمل برخی از شهر های بزرگ کهگیلویه و بویراحمد از این نعمت بی بهره هستند.

مسوولان صدا وسیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد علت عملی نشدن بخشی از وعده های خود را کمبود اعتبار و افزایش بهای فرستنده های به دلیل تحریم ها عنوان کردند.

آنان معتقدند کم توجهی روستاییان در حفاظت و نگهداری از تاسیسات فرستنده ها موجب به سرقت رفتن لوازم الکتریکی آنها شده و در نتیجه این امر موجب قطع شبکه های تلویزیونی در برخی از روستاها می شود.

به گفته مسوولان تیم سیار تعمیرات صداوسیمای کهگیلویه وبویراحمد به صورت روزانه پیگیر قطعی دکل های فرستنده های تلویزیونی در روستا هستند اما این موضوع همکاری بیشتر مردم را می طلبد.

اما کارشناسان مسایل رسانه معتقدند کم تنوعی و نبود جذابیت در برنامه های تلویزیونی شبکه های داخلی نقش مهمی در گرایش مردم به سوی شبکه های ماهواره ای دارد.

دکتر سید حمدالله اکوانی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت:برنامه سازی می بایست بر اساس نیاز مخاطب جامعه باشد و مخاطب باید بتواند نیاز های معقول خود را در برنامه های تولیدی تلوزیون پیدا کند.

وی افزود: رقابت در عرصه رسانه باعث کشش و گرایش مخاطب به رسانه می شود، چنانچه صدا و سیما فرهنگ رسانه های برون مرزی را مغایر با اصول جامعه می داند باید به تولید فرهنگ در برنامه های خود بپردازد، طبیعتا زمانی که این تولید وجود ندارد تهاجم فرهنگ این رسانه ها روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد .

اکوانی اظهار کرد: برنامه سازان فرهنگی و هنری و سازمان هایی مانند صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان های تبلیغات اسلامی ، نظام آموزش و پرورش ، نظام آموزش عالی و دیگر ارگان های دولتی باید در بخش غنی سازی و سالم سازی فرهنگ سرمایه گذاری کنند .

وی عنوان کرد:در مقابل تهاجم فرهنگی باید فعالیت ، برنامه سازی ، تفریحات سالم و امکانات کافی ایجاد شود.

از طرفی،اجرای طرح دجال ماهواره از سوی سپاه فتح کهگیلویه وبویراحمد که به خانواده هایی که ماهواره خود را تحویل می دهند گیرنده دیجیتال اعطا می شود،اقدام فرهنگی خوبی برای جمع آوری دیش های ماهواره محسوب می شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر