۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۰۰۷۵
سرلشکر صفوی در برنامه شناسنامه:
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: ما در بحث سیاست‌های راهبردی جوری با آمریکا و متحدان آن رفتار کردیم که دو دشمن ما یعنی صدام و طالبان کنار رفتند و این نتیجه رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و سیاست‌های نظام بود.
سرلشکر "سید یحیی رحیم صفوی" فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه شناسنامه که به مناسبت هفته دفاع مقدس از شبکه سوم سیما پخش شد، بخش‌هایی از زندگی و سابقه مبارزاتی و انقلابی خود و همچنین حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را بازگو کرد.
 
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کردید بعد از انقلاب نیز در همین مسیر قرار گیرید؟ تصریح کرد: من دلم می‌خواست یا معلم بشوم و یا طلبه اما مسائل مربوط به انقلاب ما را به این مسیر کشاند.
 
سردار سرلشکر صفوی گفت: من معتقد بودم اگر انقلاب و امام بازوی نظامی توانمندی نداشته باشد نمی‌تواند این حرکت تداوم داشته باشد و با این انگیزه وارد این عرصه شدیم.
 
وی درباره آشنایی خود با شهید صیاد شیرازی، گفت: ما از ماه‌های اول انقلاب با ایشان آشنا شدیم و این آشنایی تا زمان جنگ ادامه داشت و رفت و آمد خانوادگی با هم داشتیم.
 
شهید صیاد فرماندهی مؤمن، خردمند و انقلابی بود

وی بیان کرد: او فرمانده‌ای مؤمن، شجاع، خردمند و انقلابی بود، ایمان او فوق‌العاده بود، آن قدر که ایشان نمازهای مستحبی می‌خواند ما نمی‌خواندیم، ایشان انسان بسیار وارسته‌ای بود.
 
سردار سرلشکر صفوی درباره علت کینه منافقین نسبت به شهید صیاد شیرازی، گفت: ایشان افسری بود که به انقلاب، رهبری، امام و رهبر معظم انقلاب علاقه‌مند بود و از بالا به منافقین دستور دادند که ایشان را شهید کنند و آن بالا می‌تواند آمریکا باشد.
 
مشاور فرمانده معظم کل قوا افزود: خانم، خانواده و فرزندان ایشان نیز مؤمن، انقلابی و ولایی بوده‌اند.
 
سرلشکر صفوی در ادامه برنامه شناسنامه با بیان این‌که همسر من انقلابی و پاسدار بود، تصریح کرد: واقعاً در مسیر همراهی با امام، انقلاب و رهبری ایشان با ما همدم بودند. ایشان درس طلبگی خوانده بود و من دست یاری مولا علی(ع) را در ابعاد مختلف زندگی خود دیده‌ام.
 
وی درباره ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر، اظهار داشت: ادامه جنگ دو بحث نظامی و سیاسی دارد؛ جنگ‌ها را رهبران سیاسی شروع و تمام می‌کنند و فرماندهان نظامی تابع تصمیم رهبران سیاسی هستند، فرماندهان نظامی مشورت‌دهی می‌کنند، منتهی تصمیم‌گیران نهایی رهبران سیاسی هستند و در کشور ما نیز این‌گونه بود.
 
وی افزود: بحث نظامی این بود که از این نظر بعد از فتح خرمشهر آن منطقه قابل دفاع نبود و هنوز بخشی از خاک ما در اختیار عراقی‌ها بود، صدام می‌خواست خوزستان را از ایران جدا کند.
 
به جرأت می گویم توان ساقط کردن صدام را داشتیم اما برخی همراهی نکردند

سرلشکر صفوی اضافه کرد: از نظر نظامی سال 61 صدام می‌توانست مجدد به ما حمله کند، کما این‌که بعد از پذیرش قطعنامه نیز صدام نقض پیمان کرد، او هم منافقین را از قصر شیرین راه انداخت و خودش هم در جنوب فعال بود.
 
سرلشکر صفوی درباره این که آیا نظر سیاسی خود را نمی‌گویید؟ گفت: در این‌باره نظر سیاسی‌ام را نمی‌گویم، از نظر نظامی ما باید رژیم و ارتش عراق را تضعیف می‌کردیم. من به جرأت می‌گویم ما این توان را داشتیم که صدام را ساقط کنیم و برخی همراهی نکردند.
 
عملیات‌های دفاع مقدس با مطالعه و در نظر گرفتن تمام جوانب انجام می‌شد

وی درباره برخی اتهامات مبنی بر این‌که عملیات‌های جنگ بدون مطالعه انجام می‌شد، گفت: فرماندهان جنگ، عاقل، با تدبیر، متشرع بودند و نسبت به دماء مسلمانان که کمتر شهید و زخمی شوند، بالاترین و دقیق‌ترین کارهای اطلاعاتی را انجام می‌دادیم، شناسایی‌های اطلاعاتی ما بعضاً شش ماه طول می‌کشید و تمام جوانب و ابعاد کار را در نظر می‌گرفتیم.
 
صفوی افزود: تا اطمینان صد در صد حاصل نمی‌کردیم که موفقیت حاصل نمی‌شود دستور عملیات صادر نمی‌کردیم، البته دشمنان هم طراحی و برنامه‌ریزی داشتند و در برخی عملیات‌ها نیز تلفات دادیم، اما با اطمینان می‌گویم فرماندهان مؤمن، خردمند و شجاع ما نسبت به این مسأله اهتمام ویژه داشتند.
 
شأن سپاه فراتر از جناح بندی‌های سیاسی است

این فرمانده دوران دفاع مقدس درباره جنجال‌های زیادی که درباره فعالیت‌های سیاسی سپاه می‌شود، تصریح کرد: سپاه پاسداران در هیچ جناح و گروه سیاسی نباید دخالت کند و این منعی است که حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب نسبت به آن تأکید داشته‌اند.
 
وی شأن سپاه را فراتر از جناح بندی‌های سیاسی و گروهی دانست و گفت: شأن سپاه حراست از نظام و انقلاب و شأن همه ملت است؛ پاسداران ما باید بینش سیاسی داشته باشند و در غیر این صورت نمی‌توانند از نظام حراست کنند.
 
سرلشکر صفوی با بیان این‌که فرماندهان ما باید مسائل سیاسی را بفهمند، افزود: داشتن بینش و بصیرت سیاسی برای پاسداران ما به ویژه فرماندهان امری لازم است ولیکن من دخالت ارگان سپاه را در مسائل سیاسی کاملاً رد می‌کنم.
 
وی تصریح کرد: عناصری از بسیجیان ما ممکن است علاقه‌مندی‌های خود را نشان دهند و حتی تخلفات و خطاهایی کرده باشند و یا برخی از نیروهای سپاه موضع گیری‌هایی داشته باشند و این را نباید به حساب مجموعه سپاه نوشت.
 
وی درباره مواضع خود در زمان فرماندهی سپاه و مواضع کنونی خود نیز گفت: من از نظر فکری که تغییر نکرده‌ام، همواره در مسیر حضرت امام(ره) و رهبری قرار داشته و دارم و از نظر سیاسی متعلق به هیچ جناحی نیستیم، در زمانی‌که فرمانده بودم مواضعی را می‌طلبید که اتخاذ می‌کردم؛ البته موضعی که سروصدا کرد واقعاً موضع من نبود و مطلب به گونه‌ای دیگر مطرح شد.
 
مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا افزود: الان چون مشاور حضرت آقا هستم باید با احتیاط‌تر اتخاذ موضع کنم و واقعاً هم دیدگاه جناحی ندارم، اما درباره برخی از افرادی که در دولت‌ها به منافع ملی و امنیت ملی ما ضربه زده بودند موضع داشتیم و در این‌باره حساس هستیم.
 
ناگفته هایی از فتنه 78

سرلشکر صفوی درباره فتنه 78 و دوران فرماندهی خود در سپاه و این که چقدر از این فتنه مطلع بودید، این فتنه را ترکیبی از عناصر داخلی و خارجی دانست که رسانه‌های خارجی سوار موج آن شدند.
 
خاتمی مخالف ورود سپاه به غائله 78 بود

وی یادآورشد: برخی از عناصر دولتی و مجلسی در این فتنه دخالت داشتند، برخی از عناصر دولت وقت مانع ورود سپاه شدند، طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی اگر نیروی انتظامی قادر به جمع کردن غائله نبود باید به سپاه واگذار می‌شد.
 
فرمانده سابق سپاه افزود: وزیر کشور آن زمان و حتی رییس‌جمهور وقت مخالف ورود سپاه بودند، آقای روحانی که آن وقت دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند تصمیم گرفتند بعد از یک هفته مسؤولیت را به سپاه واگذار کنند و ظرف کمتر از چند ساعت بدون کوچک‌ترین خونریزی مسأله ختم شد.
 
وی تصریح کرد: من به پاسداران گفتم هیچ نوع سلاحی به کار نگیرید و آرامش سریعاً با کمترین خسارت جانی برقرار شد، البته ما خسارت سیاسی بسیاری دادیم و این مسأله به ضرر منافع ملی و مردم ما بود.
 
فتنه 88 به مراتب پیچیده تر از فتنه 78 بود

سرلشکر صفوی درباره فتنه 88 و تفاوت آن با فتنه 78 نیز اظهار داشت: این فتنه (فتنه88) بسیار پیچیده‌تر بود. فتنه 78 تنها در تهران بود اما فتنه 88 به استان‌های دیگر هم کشیده شده بود. در فتنه 88 خارجی‌ها خیلی دخالت داشتنند و بسیاری از عناصر داخلی خیانت مسلّم کردند.
 
وی تدبیر رهبر معظم انقلاب را عامل مهمی در برون‌رفت از فتنه 88 ارزیابی و با بیان این‌که صبر رهبری برای من بسیار جالب است، تصریح کرد: هر نظام سیاسی اگر این اتفاق در آن می‌افتاد نیروهای امنیتی اقدام به قلع و قمع می‌کردند، حتی در آمریکا و انگلیس وقتی امنیت‌شان به خطر می‌افتد شدیداً برخورد می‌کنند و در مسائل امنیت ملی هیچ تعارف ندارند.
 
سرلشکر صفوی درباره انتقادها به سپاه برای ورود به مباحث اقتصادی، گفت: اگر بعد از جنگ کشور ما توانسته سدها بسازد، جاده‌ها ایجاد کند و در دیگر کارهای بزرگ سازندگی پیشرفت کند آن هم در مناطق مرزی که پیمانکارها حاضر نبودند، به خاطر همین تلاش سپاه بوده است. سپاه در بخش سازندگی خدمات بزرگی به ملت و کشور انجام داده و من از این کارنامه و اقدامات دفاع می‌کنم.
 
سرلشکر صفوی تأکید کرد: من به عنوان کسی که مسائل کشور و عقب ماندگی‌های بزرگ در بخش زیر ساخت‌ها را می‌شناسم معتقدم کارها، اقدامات و فعالیت‌های سپاه برای کمک به دولت‌ها، ملت و سازندگی کشور با نبوغ خود موفقیت‌آمیز بوده است.
 
تدابیر رهبر انقلاب به اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی منجر شد

وی درباره تهدیداتی که بعد از سال 68 انقلاب را در حوزه‌های نظامی و امنیتی تهدید می‌کرد و با تدبیر رهبری حل شد، خاطرنشان کرد: در حوزه تهدیدات خارجی اشغال کویت در سال 1990، جنگ 2001 آمریکا در افغانستان و حمله 2003 به عراق، سه حادثه بزرگ پیرامون ایران بود؛ بوش گفته بود بعد از عراق می‌خواستیم به ایران حمله کنیم.
 
سرلشکر صفوی افزود: هم تدبیر رهبری در این سه جنگ بزرگ، هم سیاست‌های راهبردی نظام و رفتار مجموعه دولت، مجلس و فرماندهان نظامی و نیروهای مسلح مانع از این شد که دشمن بخواهد حرکتی را به سمت کشور نشان دهد.
 
فرمانده سابق سپاه تصریح کرد: ما در بحث سیاست‌های راهبردی جوری با آمریکا و متحدان آن رفتار کردیم که دو دشمن ما یعنی صدام و طالبان کنار رفتند و این نتیجه رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و سیاست‌های نظام بود که وزن ژئوپولوتیکی نظام افزایش یابد و کفه ترازوی قدرت در منطقه به نفع ایران تمام شده است.
 
وی اضافه کرد: این نتیجه رهبری مقام معظم رهبری، هوشیاری ملت و قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح بوده که ما را به اینجا رسانده است.
 
فرمانده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: اقتدار ملی ایران در بعد سیاسی، امنیتی و اقتصادی افزایش پیدا کرده، ایران قدرت برتر منطقه است و ما قدرت اول منطقه خواهیم بود، البته از برنامه 1404 عقب‌ماندگی داریم و باید این را جبران کنیم.
 
ماجرای شهادت دیپلمات های ایران در افغانستان

فرمانده سابق سپاه درباره طالبان و شهادت دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان به دست طالبان نیز خاطرنشان کرد: من نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم؛ آن زمان فرمانده سپاه بودم؛ ظرف زمان کمی(48 ساعت) دو لشکر را در مرز افغانستان مستقر و تجهیز کردیم، آن زمان از حضرت آقا که در مشهد مقدس تشریف داشتند اجازه خواستیم یک گوش مالی به آن‌ها بدهیم و قدرت این کار را هم داشتیم، منتهی رهبر معظم انقلاب به دلایل منطقی که داشتند اجازه ورود ندادند.
 
سرلشکر صفوی خاطرنشان کرد: البته بعداً ما با اجازه‌ای که از حضرت آقا گرفتیم به نحو دیگری آن‌ها را تنبیه کردیم.
 
با آمریکا نمی‌توان کنار آمد


وی درباره رابطه و مذاکره با آمریکا، تأکید کرد: آمریکا و صهیونیست‌ها دشمن بزرگ ایران هستند، انگلیسی‌ها نیز بسیار پیچیده عمل می‌کنند و گاهی اوقات عقل آمریکایی را به دست می‌گیرند.
 
سرلشکر صفوی یادآورشد: آمریکایی‌ها قدرت نظامی و مادی قوی هستند و ائتلاف‌سازی می‌کنند، تا زمانی‌که آمریکایی‌ها تعهد به این ندهند که دنبال براندازی نباشند و تحریم‌ها را برندارند، با این شرایط نمی‌شود با آمریکایی‌ها کنار آمد مگر این که شروط ایران را بپذیرند.
 
وی افزود: البته سیاست خارجی دست رهبر معظم انقلاب است ولکن من در شرایط فعلی تا زمانی که آمریکایی‌ها دشمنی با ایران را تمام نکنند معتقدم که نمی‌شود با آن‌ها کنار آمد.
 
تحریم‌ها جنگ پنهان آمریکا علیه جمهوری اسلامی است

سرلشکر صفوی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها یک جنگ پنهان از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است؛ آن‌ها پوتین خود را بیخ گردن ملت گذاشته‌اند و در این شرایط طبیعی است که نباید به آن‌ها اعتماد کرد و تجربه لیبی در این‌باره برای ما عبرت آموز است که آمریکایی‌ها هیچ امتیازی به آن‌ها ندادند.
 
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تأکید کرد: آمریکایی‌ها با انقلاب اسلامی صادق نیستند، بدتر از آن‌ها صهیونیست‌ها و لابی صهیونیسم در آمریکا هستند.
 
آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به حمله نظامی نیستند

سرلشکر صفوی با بیان این‌که من تهدید نظامی را برآورد نمی‌کنم، تصریح کرد: من مطمئن هستم آمریکا هرگز حادثه عراق و افغانستان را تکرار نخواهد کرد، نه صهیونیست‌ها و نه آمریکایی‌ها نمی‌توانند خطر نظامی برای ما باشند و قدرت نظامی و بازدارندگی ایران نیز به حدی هست که به هر گونه تجاوزی پاسخ قاطعانه بدهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر