۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۵۵۱۱
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه پیشنهاداتی به کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا، خواستار بررسی فوری موضوع آلودگی هوای کلانشهرها توسط دولت شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری ایسنا سیده فاطمه حسینی اظهار کرد: تصمیمات برای تعطیلی یک روزه توسط کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا تاکنون در کاهش آلودگی هوا غیرموثر بوده و حتی شهروندان را متحمل مشقت کرده است.

وی افزود: بررسی آلودگی هوای امسال نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد تا به امروز طی ۹ ماه ۵۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم؛ در حالی که سال گذشته تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس ۳۹ روز بود؛ همچنین در سال جاری تعداد روزهای ناسالم برای همه گروه‌ها چهار روز بوده در حالی که سال گذشته حتی یک روز هم نبوده است و این نشان دهنده روند غیرقابل قبول افزایشی آلودگی هوا است.

حسینی با بیان اینکه علیرغم تصویب قانون هوای پاک و تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی آن دولت در اجرای این قانون کم کاری داشته، ادامه داد: سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست مکلف هستند هر سه ماه یک بار از جایگاه‌های سوخت نمونه‌برداری کنند و گزارش کیفیت سوخت را ارائه کنند. آن‌ها باید در این باره به افکار عمومی و مجلس پاسخگو باشند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: یکی از نگرانی‌ها در مورد بنزین یورو ۴ است که قرار بود تولید شود و صادرات ما هم نشان می‌دهد که این کیفیت وجود دارد. باید بررسی شود که آیا کیفیت سوخت جایگاه‌ها توسط سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست علی الخصوص در فصل سرد و در کلان شهرها پایش می‌شود یا نه؟ پیشنهاد من این است که اولا دولت با فوریت موضوع آلودگی هوای کلان شهرها را با حساسیت در سطح ملی مورد بررسی قرار دهد، در همین راستا در کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس نیز این مسئله را جهت تامین منابعی از صندوق توسعه ملی بررسی خواهیم کرد.

حسینی همچنین گفت: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی از پایداری وضع جوی و آلاینده‌ها استفاده از اصل غافلگیری در تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس اثربخش نیست و به نظر نمی‌رسد که از حجم ترددها به طور جدی کم کند. لذا بهتر است با توجه به وضعیت آلودگی هوا و پیش بینی های هواشناسی تعطیلی‌ها به صورت تعطیلی دو یا سه روزه و از قبل اعلام شود تا تعدادی از شهروندان امکان برنامه‌ریزی برای خروج از شهر را داشته باشند. در این صورت جلوی تشدید آلودگی هم گرفته می‌شود اما تعطیلی ناگهانی نه تنها در کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان اثرگذار نیست بلکه برنامه زندگی شهروندان را نیز با اخلال مواجه می‌کند. از طرف دیگر می‌شود زمان جبرانی برای تعطیلی‌ها گذاشته شود تا دانش‌آموزان از نظر آموزشی هم دچار آسیب نشوند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه طرح ترافیک شهرداری موثر واقع نشده و صرفا به منبع درآمد تبدیل شده، ادامه داد: شبانه بیش از ۵۰۰۰ کامیون نخاله‌بر در تهران فعالیت می‌کنند و نزدیک به ۲۰ هزار تردد دارند که با توجه به اینکه میانگین عمر آن‌ها بسیار بیش از استاندارد است و از گازوئیل استفاده می‌کنند تأثیر زیادی بر روی آلودگی هوای تهران دارند. ماشین‌های زباله‌بر و تفکیک زباله هم در افزایش آلودگی دخیل هستند. علاوه بر این برخی کارخانه‌های اطراف تهران و نیروگاه در این فصل گاز ندارند و از سوخت نفت کوره و مازوت استفاده می‌کنند که منجر به آلودگی هوا و انتشار گوگرد در هوای تهران می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۶۲۰۰ اتوبوس در تهران در ناوگان حمل و نقل عمومی خاطر نشان کرد: از این تعداد بیش از ۴۰۰۰ اتوبوس میانگین عمر بالای ۱۰ سال دارند که با استاندارد جهانی فاصله دارد. همچنین روزانه سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری داریم که هر کدام دو الی سه برابر سمند آلودگی تولید می‌کنند. زمانی سازمان محیط زیست تولید این موتورسیکلت‌ها را ممنوع کرده بود و موتورهای جایگزین برای آن‌ها پیش‌بینی شده بود که دولت واقعا در این باره کوتاهی کرده است، لذا جایگزینی مناسب این موتورها به نحوی که موجب توقیف وسیله امرار و معاش مالکان موتور سیکلت های مزبور نشود بلکه امکان تبدیل آنها به انواع کم ضرری را فراهم سازد ضروری است و باید در برنامه یک ساله دولت باشد.

این نماینده مجلس در پایان گفت که پیشنهاداتش را برای مقابله با آلودگی هوا به کمیته اضطرار استان تهران  نیز ارائه کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر