۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۸۸۷۵
پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر طرحی طراحی کرده‌اند که قابلیت ارائه سرویس‌های امن و رمز شده به شبکه‌ها و کنتورهای هوشمند برق را دارد و قادر است با ارسال پیامی در بستر امن به شبکه‌های هوشمند پرمصرف، آنها را به کاهش مصرف ترغیب ‌کند.
وحید ذوالفقاری، مجری طرح شبکه هوشمند برق با بیان اینکه شبکه‌های هوشمند برق در راستای مدیریت بهینه تولید، انتقال و مصرف انرژی الکتریکی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌ ا‌ست، گفت: شبکه‌های هوشمند برق یک زیرساخت ارتباطی جامع است که برای انتقال اطلاعات مورد نیاز برای نظارت و مانیتورینگ و نیز تصمیم گیری و اعمال کنترل‌های مدیریت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
مجری طرح سرویس چندپخشی (multicast) را از سرویس‌های ارتباطی مهم در این شبکه‌ها دانست و اظهار داشت: این سرویس‌ها دارای کاربردهای زیادی است که از آن جمله می‌توان به ارسال درخواستی برای کاهش مصرف به مجموعه کنتورهای هوشمند حاضر در یک ناحیه صنعتی از طرف مرکز کنترل اشاره کرد.
 
وی با اشاره به اینکه ارائه سرویس چندپخشی در شبکه ارتباطی هوشمند برق با چالش‌های متعددی از جمله ناهمگونی رسانه‌های ارتباطی متفاوت، امنیت و تأخیر روبرو است، اظهار داشت: یکی از رسانه‌های مهمی که در شبکه ارتباطی هوشمند استفاده می‌شود فناوری‌های بی‌سیم است.
 
ذوالفقاری از اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه با هدف ارائه سرویس چندپخشی در شبکه هوشمند برق خبر داد و یادآور شد:. در این سرویس یک مرکز کنترل در شبکه هوشمند برق به مجموعه‌ای از کنتورهای هوشمند واقع در یک ناحیه پیغامی را ارسال می‌کند که این پیغام برای نمونه می‌تواند هزینه هر کیلو وات ساعت استفاده از شبکه برق در ساعت‌های آینده باشد.
 
وی اضافه کرد: همچنین می‌توان با ارسال هزینه بالاتر در ساعات اوج مصرف به بخشی که مصرف بیش از انداره دارند، مصرف کننده را به مصرف کمتر ترغیب کرد.
  
مجری طرح با اشاره به اینکه این پیغام در مسیر از مرکز کنترل به کنتور هوشمند باید از یک شبکه ناهمگون بگذرد، خاطرنشان کرد: شبکه ناهمگون از لینک‌های بی‌سیم و نیز لینک خط برق تشکیل شده است.
 
ذوالفقاری یادآور شد: به خاطر اینکه شبکه هوشمند برق نقشی حیاتی در جامعه امروز دارد و مقابله با تهدیدات سایبری از اصول پدافند غیرعامل است، این پیغام‌های multicast باید به همه کنتورهای هوشمند یک ناحیه برسد (ارسال قابل اطمینان) و همچنین این پیغام‌ها باید رمزنگاری شده تا اینکه در بین مسیر توسط هکرها قابل شناسایی نباشد.
 
این محقق با بیان اینکه در این تحقیقات به تأخیر رسیدن این پیغام‌ها به همه کنتورهای هوشمند توجه شده است، ادامه داد: در نظر گرفتن قابلیت اطمینان و تأخیر در شبکه ناهمگون هوشمند برق از مزایای این طرح است.
 
مجری طرح با اشاره به آخرین وضعیت این طرح افزود: مراحل ارائه سرویس در نرم افزار شبیه ساز پیاده شده و نتایج برای سناریوهای مختلف تست و شبیه سازی آماده شده است. 
 
ذوالفقاری با اشاره به اینکه این طرح تحت حمایت مرکز تحقیقات مخابرات ایران قرار گرفته است، به بیان موارد کاربرد این طرح پرداخت و اظهار داشت: شرکت برق منطقه یا یک کمپانی خصوصی که مسئول شبکه هوشمند برق است می‌تواند از نتایج این پروژه برای توسعه شبکه هوشمند برق استفاده کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر