شرکت "IPKeys” که مسئولیت پشتیبانی ارتش آمریکا در حوضه نرم افزاری و فناوری اطلاعات را به عهده دارد، به تازگی حق امتیاز موتور آنریل انجین ۳ را برای یک پروژه تحقیقاتی پیرامون آموزش سربازان به وسیله بازی های تاکتیکی مقابله با مواد منفجره و آشنایی آنها با ساختار این گونه وسایل از اپیک گیم خریداری کرده است، که از این برنامه با اسم مستعار "I-GAME” یاد میکند.
با بکارگیری آنریل انجین ۳ در”I-Game” ، این برنامه میتواند به بازسازی هرچه واقعیتر محیطهای آموزشی بپردازد و به سربازان بهترین راهکارها را در مواجهه با موارد سلاحهای انفجاری ارئه دهد، دقیقاً به همان شکلی که ممکن است در میادین نبرد با آن روبرو شوند.
"Kirk Hymes ” که سمت کارگردانی برنامههای مدلینگ وشبیه سازی یگانهای ارتش آمریکا را در IPKeys به عهده دارد، طی یک بیانیه گفت: ” به واسطه موتور آنریل انجین ۳ شرکت IPKeys میتواند واقعیترین نقشهها، نواحی، شرایط، مصالح و سربازهای مجازی را طراحی کند؛ دقیقاً به همان شکلی که سربازان در میادین نبرد آنها را تجربه میکنند.”
رییس IPKeys آقای "Mark Pappas” افزود: "ما مفتخریم که برنامه ریزهای جنگی، تاکتیکهای مبارزان، مقرهای استراتژیک، برترین ابزارآلات و اطلاعات را از بهترین منابع دولتی وتجاری ارائه بدهیم. به ویژه سربازانی که مستقر هستند و نیاز به اطلاعاتی مطمئن دارند، میتوانند با به کارگیری این فناوری سبک وزن و به واسطه آگاهی شان از موقعیت ها، به دور از هرگونه صدمات جانی به اهدافشان در میادین نبرد دست پیدا کنند”.
استفاده از ابزارهای روز دنیا در ارتش آمریکا، بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر اختصاص بودجهی بسیار گزافی برای نهادهای تحقیقاتی نظیر دارپا(DARPA) و یارپا(IARPA)، با زیرنظر گرفتن حوزههای دیگر تکنولوژی، نظیر تکنولوژی استفاده شده در ساخت موتورهای بازیهای ویدئویی، برای مصارف خود آنها را خریده و استفاده میکند.
موتور آنریل انجین ۳ یکی از قدرتمندترین انجینها در ساخت بازی به شمار میرود، که شرکتهای مختلفی با خرید این انجین، دیگر از ساخت انجین عبور کرده و زمان، نیروی کار و حتّی سرمایهی خود را بر روی به ثمر رسیدن پروژه میگذارند. نبود انجینهایی نظیر این یکی از بزرگترین کمبودهایی به شمار میرود، که امروزه در تولید بازیها در کشورمان با آن مواجه هستیم و تا به حال چارهای برای آن اندیشیده نشده.
مشکلی که به نظر میرسد با حمایت یکی از نهادهای نظامی در کشور قابل حل باشد. تا با نگاهی دو سویه هم مشکل صنایع فرهنگی نظیر بازیهای ویدئویی حل شود، هم در استفاده از انجین برای شبیه سازیِ مناطق نظامی و جنگی برای آموزش نیروها.