۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۸۵۲۳
وصیتنامه سیاسى – الهى حضرت امام خمینى(س) با یک مقدمه ۷ صفحه اى که شرح مختصرى بر معارف حقه و اندیشه و عقیده الهى ایشان مى باشد آغاز مى گردد.
در این مقدمه، حضرت امام با تکیه بر همراهى دین و سیاست با ذکر نمونه هاى عینى به بیان حقانیت این طرز تفکر پرداخته و مدعیان دروغین اسلام در طول تاریخ، و منادیان اسلام امریکایى در عصر حاضر را معرفى کرده و با مشخص نمودن چهره واقعى اسلام و تبیین اسلام ناب محمدى(ص) به انحرافات ایجاد شده در دنیاى امروز – که در ادامه حرکتهاى اسلام زدایى گذشته دشمنان مى باشد – اشاره کرده و ارائه طریق مى نماید.

عناوین کلى و موضوعات وصیتنامه :

 

موضوعات اعتقادى (معارف اسلامى)؛

موضوعات سیاسى و تاریخى؛

موضوعات تعلیم و تربیت؛

موضوعات اجتماعى، فرهنگى؛

موضوعاتى در زمینه مسائل اقتصادى و مدیریت؛

موضوعات مسائل دفاعى و نظامى (جنگ و جهاد).

 وصیتنامه سیاسى – الهى حضرت امام خمینى(س) با یک مقدمه ۷ صفحه اى که شرح مختصرى بر معارف حقه و اندیشه و عقیده الهى ایشان مى باشد آغاز مى گردد.

در این مقدمه، حضرت امام با تکیه بر همراهى دین و سیاست با ذکر نمونه هاى عینى به بیان حقانیت این طرز تفکر پرداخته و مدعیان دروغین اسلام در طول تاریخ، و منادیان اسلام امریکایى در عصر حاضر را معرفى کرده و با مشخص نمودن چهره واقعى اسلام و تبیین اسلام ناب محمدى(ص) به انحرافات ایجاد شده در دنیاى امروز – که در ادامه حرکتهاى اسلام زدایى گذشته دشمنان مى باشد – اشاره کرده و ارائه طریق مى نماید.

به دنبال این مقدمه، حضرت امام به حسب وظیفه و با امید به تداوم انقلاب اسلامى و بقاى دستاوردهاى آن با سفارش نسل حاضر و نسلهاى آینده به آنچه که در حفظ و بقاى این ودیعه الهى دخالت دارد، به بیان دو تذکر اساسى در «لزوم توجه به پیدایش و کیفیت مبارزه و انگیزه انقلاب» و «قدرت و توانمندى اسلام و حکومت اسلامى در به سعادت رسانیدن جوامع انسانى و اداره امور و مقدرات آن و تحقق عدالت اجتماعى و نفى مظاهر ظلم و فساد که از موانع کمال انسانها به حساب مى آید» مى پردازد و آنگاه در ضمن هجده بند(۴) با ارائه رهنمودهاى عملى و سازنده خویش که ضامن تداوم انقلاب اسلامى و عزت و سربلندى ملتها است، حجت را بر اقشار مختلف جامعه، مسئولین و دولتمردان جمهورى اسلامى ایران، حکام کشورهاى اسلامى، مسلمین سراسر دنیا و مستضعفان جهان تمام مى کند.

موضوعاتى که در این قسمت از وصیتنامه به آنها پرداخته شده به اختصار عبارتند از:

انقلاب اسلامى:

الف) رمز پیروزى و بقاى انقلاب و لزوم وحدت امت اسلامى در تداوم آن.

ب) معرفى توطئه دشمنان در تبلیغ اینکه اسلام توانایى اداره جامعه را نداشته و اسلام از حکومت و سیاست جدا است و ارائه دلایلى بر ردّ این ادعا.

ج) بیان توطئه دشمنان در تبلیغ این نکته که جمهورى اسلامى براى مردم کارى انجام نداده و ارائه دلایل و پاسخهاى مناسب بر نفى چنین نظرى.

حضرت امام(س) در این قسمت به مقایسه انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى با انقلابها و نظامهاى دیگر، مردم آن با مردم دیگر کشورها، مسئولین آن با مسئولین زمان طاغوت، به ارائه توصیه هایى به مخالفان و مغرضان و فریب خوردگان، براى داشتن قضاوت صحیح، پرداخته و مردم را به گرامى داشتن انقلاب و دانستن قدر نعمات آن دعوت مى نمایند.

د) معرفى توطئه دشمنان در به انزوا کشیدن روحانیت و سرکوبى آنان و ایجاد اختلاف بین روحانیت و دانشگاهیان و بیان ضرورت ایستادگى روحانیون در مقابل این توطئه ها.

ه) معرفى توطئه دیگر دشمنان در ترویج بیگانگى از خویش در کشورهاى استعمارزده و القاى روحیه غربزدگى یا شرقزدگى در میان ملتها و نتیجتاً خودباختگى در مقابل سلطه گران.

در اینجا نیز، حضرت امام(س) با معرفى نحوه عملکرد استعمارگران و راههاى مقابله با این توطئه ها تا رسیدن به استقلال فرهنگى، سیاسى و اقتصادى و مراقبت در نحوه برقرارى روابط با این چپاولگران بین المللى، وصایاى ارزنده اى ارائه مى نمایند.

و) بیان توطئه دشمنان در ایجاد انحراف در مراکز تعلیم و تربیت خصوصاً دانشگاهها و جداسازى آنها از فرهنگ اسلامى و روحانیت.

در این قسمت حضرت امام با ارائه توصیه هایى گرانقدر روشهاى مقابله با این توطئه را به مسئولین تعلیم و تربیت و دانشگاهیان متذکر مى شوند.

مهمات امور:

ز) تعهد وکلاى مجلس و ارائه رهنمودهایى به وکلا و نمایندگان مجلس، وصیت به رئیس جمهور و رهبرى و توصیه به مردم جهت شرکت در انتخابات و انتخاب افراد متعهد به اسلام.

ح) اهمیت قضاوت و ارائه توصیه هاى لازم به مقامات قضایى و قضاوت و نحوه عملکرد آنان.

ط) حوزه هاى علمیه و وصیت در مورد نحوه اداره و آموزشهاى لازم در حوزه ها.

ى) اصلاح و تصفیه قوه اجراییه و ارائه توصیه هایى جهت هدایت آن به سمت حذف کاغذبازیها و خدمتگزارى به مردم محروم و نحوه عملکرد مسئولین و دولتمردان در انجام امور مردم و استفاده از پشتیبانى آنان، توصیه و تأکید بر توجه به مسائل اساسى در وزارت امور خارجه و وصیت به ملتها و کشورهاى اسلامى در قطع ریشه هاى وابستگى، وصیت به وزارت ارشاد اسلامى و نحوه عملکرد آن در تبلیغ حق در مقابل باطل و تلاش در جهت ارائه چهره حقیقى جمهورى اسلامى به جهانیان.

ک) اهمیت مراکز تعلیم و تربیت از کودکستانها تا دانشگاهها و توجه به تعلیم و تهذیب و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان با برنامه هاى اسلامى و توصیه هایى جهت تنظیم برنامه هاى دانشگاهها بر اساس اصول اسلامى.

ل) قواى مسلح و نقش آنان در حفظ انقلاب و ارائه توصیه هایى به قواى مسلح در خصوص حفظ اسلام و جلوگیرى از ورود نیروهاى مسلح در احزاب و گروههاى سیاسى و لزوم تلاش در جهت رسیدن به خودکفایى صنعتى و نظامى.

م) ارائه توصیه هایى در جهت هدایت رادیو – تلویزیون، مطبوعات، سینماها، تئاترها و… براى جلوگیرى از تباهى و تخدیر مردم خصوصاً نسل جوان و لزوم دقت مسئولین و مردم در نحوه استفاده از این وسایل مهم در جهت مصالح اسلام.

 نصایح و مواعظ:

ن) ارائه توصیه هایى به گروهکها و مخالفین جمهورى اسلامى و فریب خوردگان دول استعمارگر و نصیحت مشفقانه آنان براى بازگشت از خطاهاى گذشته و خدمت به محرومین و مستضعفین. وصیت به نویسندگان و گویندگان و روشنفکران و اشکالتراشان و صاحبان عقده در جهت بازگشت از راه غلط گذشته و خدمت به مردم و نظام جمهورى اسلامى.

جنگ نرم و عملیات روانی


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر