۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۸۴۹۶
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: با به مدار آمدن تولیدات سه سکو از فاز دوازدهم میدان گازی پارس جنوبی 62 میلیون و 500 هزار مترمکعب به ظرفیت گازی کشور اضافه می شود.
ˈعلی اکبر شعبانپورˈ در حاشیه مراسم بارگیری سکوهای فاز دوازدهم میدان گازی پارس جنوبی افزود: نخستین برداشت از میدان پارس جنوبی توسط فاز دوازدهم پس از نصب سکوی نخست انجام شد.

وی گفت: برداشت از سکوهای دوم و سوم این فاز پارس جنوبی نیز امسال صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: براساس تعهد و قول مدیران تلاش بر این است که تا آذر ماه آتی این دو سکو نصب شوند.

وی اضافه کرد: حجم برداشت گاز در میدان گازی جنوب با نصب و راه اندازی سکوهای دوم و سوم به میزان یک میلیارد و 500 میلیون فوت مکعب اضافه می شود.

او برداشت روزانه این میدان گازی را 37 میلیون و 500 هزار مترمکعب عنوان و بیان کرد: امید است با نصب واحد دوم و وارد شدن آن به مدار به زودی به تولید یک میلیارد مترمکعب برسیم.

شعبانپور گفت: سکوهای فاز 21 و 22 پارس جنوبی نیز هر کدام یک میلیارد مترمکعب و بعد از فرامنش 25 میلیون مترمکعب گاز به تولیدات گازی و 40 هزار بشکه به تولید میعانات گازی کشور اضافه می کنند.

وی همچنین با اشاره به درحال ساخت بودن سه سکوی فاز 19 پارس جنوبی افزود: کار ساخت این سکوها نیز از پیشرفت خوبی برخوردار است.

مدیرعامل نفت و گاز پارس گفت: سال آینده توجه ویژه ای روی این سکوها خواهیم داشت.

وی افزود: پنج سکوی دیگر در محوطه تاسیسات دریایی خرمشهر فعال هستند.

برداشت آزمایشی گاز از فاز دوازدهم میدان پارس جنوبی اواخر بهمن ماه پارسال آغاز شد و پس از آماده سازی و شیرین سازی، گاز تولیدی بزرگترین فاز پارس جنوبی 27 اسفند ماه پارسال به شبکه سراسری تزریق شد.

تاکنون با حفاری ١١٦ حلقه چاه در میدان گاز پارس جنوبی میزان تولید در این میدان روزانه بیش از ٣٠٠ میلیون مترمکعب است.

با احتساب حفاری 406 حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی تولید گاز از این میدان تا پایان سال 1395 به یک میلیارد مترمکعب در روز و تولید مایعات گازی آن نیز به یک میلیون بشکه خواهد رسید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر