به گزارش پایداری ملی و به نقل از ایمنا؛ روحالله دهقاننژاد، درباره عملکرد شهرداری در اجرای مصوبات شهرسازی و معماری اظهار کرد: در حوزه شهرسازی و معماری، بعضی قوانین وجود دارد که مصوبات بالادستی است.
وی افزود: مباحثی از کمیسیون ماده ۵ بعضی از طرح تفصیلی و یک سری از طرح جامع میآید که عوامل مختلفی از جمله شورای عالی شهرسازی و معماری، کمیسیون ماده ۵، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و وزارت کشور دخیل هستند.
نایبرئیس شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: بعضی موارد اسناد بالادستی به حساب میآید و شهرداری موظف است به آن عمل کند.
دهقاننژاد ادامه داد: در بعضی موارد وظیفه شهرداری مقابله با ساختوسازهای غیرمجاز است که یک تشکیلات بین معاونتی است و برای مقابله با این عمل معاونت خدمات هم به این مسئله ورود میکند.
وی با اشاره به مبحث مسیرگشایی در سال ۱۴۰۳ تاکید میکند: از زمان طرح این موضوع در کمیسیون تا به این لحظه باید کارهایی عملیاتی میشد که انجام نشده است و من هم در جلسهای عرض کردم که در این مورد رضایت کامل نداریم، البته با توجه به اینکه حدود چهار ماه به پایان سال باقی مانده است، بیان میکنیم که در این خصوص رضایت نداریم.
نایبرئیس شورای اسلامی شهر تبریز در مورد اقدامات برای رفع انحصارگری در زمینه فرهنگ و هنر، تصریح کرد: بعضی اقدامات از جمله برگزاری مراسم در دست برخی پیمانکاران فرهنگی و انحصاری شده بود؛ از روز اولی که وارد شورا شدم و از آنجا که در این حوزه حداقل ۲۵ سال سابقه اجرایی دارم، رفع انحصارگری را با معاونت فرهنگی در میان گذاشتم.
دهقاننژاد عنوان کرد: این خصلت که همیشه یک نفر همه کارها را انجام دهد، باید کنار گذاشته شود، اکنون حدود ۹ یا ۱۰ پیمانکار فرهنگی وجود دارد و این ظرفیت برای همه هنرمندان و افرادی که در حوزه فرهنگی صاحب نظر هستند، فراهم است، به تدریج از انحصارگرایی فاصله میگیریم، اما همچنان باید گامهای محکمی برداریم.
وی درباره تبدیل شدن پدافند غیرعامل به یکی از اولویتهای اصلی شهرداری تاکید کرد: پدافند غیرعامل در شهر تبریز اولویت نیست، اما به نظر بنده باید مهم شناخته شود که نه از طرف شهرداری تبریز و نه خود سازمان پدافند غیرعامل تبریز در اولویت نبوده و اقدامی در این زمینه دیده نشده است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: مدیر سازمان پدافند غیرعامل و شهرداری را عضو کمیسیون تحقیق و نظارت کردیم تا در آن کمیسیون گزارشهایی در این خصوص ارائه شود، اما در جلسات حضور نداشتند.
دهقاننژاد عنوان کرد: اگر بخواهیم به لحاظ پدافند غیرعامل نمرهای به شهر تبریز اختصاص دهیم، در قبال اینکه مسئولیتها سنگین شده است نیازمند فعالیت بیشتر هستیم.
وی در خصوص رواج یافتن استفاده از نرمافزارها توسط مردم گفت: اینکه باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم، یک اصل مسلم است و از نظر بنده شهر تبریز در این مورد عقب افتاده است و این نظر تمام همکاران در شورا خواهد بود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: شورا در دوره ششم و برای نخستینبار در شهر تبریز کمیسیون فناوری و شهر هوشمند را که مصوبه کمیسیون تحقیق، نظارت حقوقی بود، تشکیل داد.
دهقاننژاد اظهار کرد: کمیسیون فناوری و شهر هوشمند از آغاز انجام فعالیت خود یکسری مأموریتهای کاری برای خود تعریف کرد، اکنون «تبریزاپ» و «بهروب» وجود دارد و در حوزه شهرسازی سامانهای به نام سرا ۱۰ استفاده میشود که اکنون امکانات آن قویتر از گذشته است.
وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که تصدیگری کم شده است و رابطه سیستمی میان شهرداری و شهروندان برقرار میشود؛ فیبر نوری نیز مثالی دیگر از حرکت ما در این راستا است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با بیرحم دانستن بعضی فناوریها افزود: مردم باید اطلاعات خود را در آن زمینه افزایش دهند و به پای آنها برسند؛ ما باید برای تمام شهروندان امکانات را فراهم و در عین حال باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم.
دهقاننژاد تاکید کرد: بیشتر برنامهنویسی اپها برونسپاری میشود و در بیشتر وظایف ذاتی شهرداری برونسپاری وجود دارد اما تعداد افراد متخصص شاغل در شهرداری کم نیست.