۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۷۵۵۷۳
محققان دانشگاه استنفورد ابزار هوش مصنوعی به نام SandAI ابداع کرده اند که برای کشف تاریخچه دانه های شن کوارتزی که قدمتشان به چندصد میلیون سال می رسد، به کار می رود.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر،  محققان با کمک این ابزار می‌توانند به طور دقیق مشخص کنند آیا دانه‌های شن به وسیله نیروهایی مانند باد، رودخانه، امواج یا یخچال‌ها شکل گرفته و ذخیره شده اند یا خیر. این دستاورد روشی نوین برای اکتشاف تاریخچه زمین شناختی شن با دقت خارق العاده فراهم می‌کند یا خیر.

مایکل هاسون رهبر پژوهش می‌گوید: تحقیق روی رسوباتی که تغییری در آنها ایجاد نشده مانند وارد شدن به یک ماشین زمان است. فرد دقیقاً متوجه رویدادهای روی زمین، حتی آنچه که میلیون‌ها سال قبل اتفاق افتاده، می‌شود. SandAI جزئیاتی تازه به اطلاعاتی که می‌توانیم استخراج کنیم، می‌افزاید.

روش SandAI مبتنی بر ماشین یادیگری است و فرآیند سنتی و زمان‌بر تحلیل ریزبافت را کمی و سازگارتر می‌کند و دانه‌های شن را برای یک ارزیابی جامع تحلیل می‌کند. متیو لاپورت مؤلف ارشد تحقیق در این باره می‌گوید: ما به جای آنکه از یک محقق انسانی برای تحلیل و بررسی بافت دانه‌های مورد نظر در مقایسه با دانه‌های شن دیگر استفاده کنیم، به ماشین یادگیری رجوع کردیم تا تحلیل ریزبافت دقیق‌تر و قدرتمندتری فراهم کند. ابزار ما مسیری به کاربردهای مختلف تحلیل ریز بافتی فراهم می‌کند که قبلاً در دسترس نبودند.

علاوه بر آن هوش مصنوعی می‌تواند تحقیقات نوین را به خصوص در حوزه استخراج غیرقانونی شن و ماسه ارتقا دهد.

محققان برای توسعه این سیستم از شبکه عصبی استفاده کردند که برای تقلید دقیق فرایند یادگیری مغز انسان طراحی شده است. در این سیستم پیش بینی‌های درست ارتباط بین نورون‌های عصبی شبکه را قدرتمندتر می‌کنند و در نتیجه مدل هوش مصنوعی مذکور از اشتباهات خود درس می‌گیرد.

در همین راستا محققان صدها تصویر میکروسکوپ الکترونی از دانه‌های شن محیط‌های مختلف را بررسی کردند.

این شبکه عصبی با تحلیل تصاویر به خود آموزش داد و ویژگی‌های نامحسوسی را شناسایی کرد که ممکن است محققان انسانی متوجه آن نشوند. Sand AI پیش بینی‌های خود را بهبود بخشید و به دقت خارق العاده ۹۰ درصد رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر