۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۷۵۴۸۳
توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح انجام شد
گزارش نهایی هیئت عالی بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید و همراهان، منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، گزارش نهایی هیئت عالی بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید و همراهان، منتشر شد.

در این گزارش، که نتیجه تلاش شبانه روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری است، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت و بررسی‌ها، این نتایج را درپی داشت:

۱ - همه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد ـ از زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه، شامل تعمیرات اساسی، تعویض قطعات اصلی و مهم ـ، بررسی شد که تمام اقدامات برابر استاندارد‌های تعریف شده صورت گرفته است.

۲ - اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات ۴ سال اخیرِ بالگرد، نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نشد.

۳ - گزارش اسناد و مکاتباتِ انجام مأموریت ـ از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری، واگذاری بالگرد، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزامِ بالگرد از تهران به تبریز، استقرار در فرودگاه تبریز، سوخت‌‎گیری، مراقبت از بالگرد‌ها، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محل‌های تعیین شده دریافت شد، که بادستورالعمل‌هاابلاغیه‌هاوآئین‌نامه‌ها، ضوابط، مقررات و استاندارد‌های لازم انطباق داشت‌هاست.

۴ - نقشه‌های پروازی از تبریز به پُلِ آغبند، سد "قیز قَلعه‌سی" و از آنجا، به سمت پالایشگاه تبریز هم، مورد بررسی کارشناسی دقیق قرارگرفت و مشخص شد، که بالگرد، در مسیر پیش‌بینی‌شده حرکت کرده و از این مسیر خارج نشده است.

۵ - رایانه دستیِ همراهِ خلبانِ بالگرد (از نوع آی پد د) به دست کارشناسان متخصص و خبره احیا شد که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازیِ بالگرد، از شروع پرواز از تبریز به مقصد سد قیزقلعه‌سی و از آن نقطه، به هنگام برگشت، تا زمانِ وقوعِ سانحه، منطبق با "مسیرِ از قبل تعیین شده" بوده است.

۶ - قطعات و سامانه‌های باقیمانده از بالگرد (یعنی موتورها، سامانه‌های انتقال قدرت و سوخت‌رسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترو اَو یونیکی)، به دست کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع آزمایش شد و هیچ عیوبِ مؤثر در سقوطِ بالگرد، وجود نداشته است.

۷ - گزارش‌های سازمان هواشناسی (یعنی هوای حاضر، پیش‌بینی و اخطار‌های وضعیت‌های جوی ناپایدار) از روز قبل و همچنین روزِ حادثه، بررسی کارشناسی شد که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.

۸ - اطلاعات سامانهِ ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگردِ همراهِ دستهِ پروازی (میل ۱۷۱) پس از پیاده‌سازی، بررسی شد، که در این سامانه هم، هیچ پیام و اعلامِ وضعیت اضطراری، از سوی خلبان بالگرد، اعلام نشده است.

۹ - بنابر گزارشِ بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی؛ در نتایجِ آزمایشاتِ سم‌شناسی و آسیب شناسی روی پیکرِ مطهر شهدا، هیچ مورد مشکوکی، اعلام نشده است

۱۰ - قطعات و سامانه‌های بالگرد، بررسیِ کارشناسی شد، و علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانه‌ها، وجود نداشته است.

۱۱ - احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانه‌های آفندی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر بررسیِ کارشناسی و تخصصی شد که هر گونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام می‌شود.

در جمع بندی این گزارش، آمده است:

با عنایت به موارد ۱۱ گانه و بررسی‌های دقیقِ کارشناسی و تخصصی و آزمایش‌های متعدد و نتایجِ آن، نظر نهایی هیئت عالی کارشناسی ستاد کل نیرو‌های مسلح، این است که:

علت اصلی سقوط بالگرد، "شرایطِ پیچیده اقلیمی و جوّیِ منطقه، در فصل بهار"، در بوجود آمدن ناگهانیِ "تودهِ غلیظِ مِهِ متراکمِ و بالارونده"، به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد، با کوه تشخیص داده شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر