۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۷۵۴۷۹
گزارش های اخیر نشان می دهد محققان حدود ۱۷۰۰ ویروس پنهان در یخبندان هیمالیا را کشف کرده اند که قدمت آنها به ۴۱ هزار سال می رسد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، تحقیقی در ژورنال نیچر ژئوساینس نشان می دهد این ویروس ها در درجه اول به دلیل بخشی از یک دی ان ای ویروسی در مرکز یخ کشف شده اند. یخ های مخزن از یخچال گولیا(Guliya) واقع در تبت جمع آوری شده بود.

پژوهشگران احتمالا دی ان ای این ویروس های باستانی را تحلیل و مشخص می کنند چگونه ویروس ها خود را با تغییرات آب و هوایی همخوان می کنند. ژی پینگ ژانک یکی از محققان این پژوهش در بیانیه ای اعلام کرد تاکنون در این زمینه فعالیت زیادی انجام نشده است به گفته او ارتباط ویروس ها با تغییراتی در مقیاس کلان در آب وهوای زمین هنوز بررسی نشده است.

به گفته او یخ های مربوط به یخبندان ارزشمند هستند. در تحقیق مذکور اشاره شده ویروس ها مربوط به ۹ افق زمانی مختلف از ۳ چرخه سرد به گرم طی ۴۱ هزار سال اخیر هستند.

نمونه هایی از هسته یخ های یخچال گولیا که ۴ مایل بالاتر از سطح دریاست، جمع آوری شده است. سیبری از دیرباز مامنی برای ویروس های باستانی است. برخی محققان ادعا کرده بودند احتمال دارد این ویروس ها انسان را مبتلا کنند زیرا یخ های جهان به دلیل تغییرات آب و هوایی ذوب می شوند.

این اکتشاف مربوط به شیوه انطباق و تکامل ویروس های باستانی با تغییرات آب و هوایی است. پژوهشگران متوجه شده اند برخی دسته ویروس های یافت شده در هسته یخ ها به حدود ۱۱۵۰۰ سال قبل تعلق دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر