۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۷۵۳۸۶
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد
سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی (PHEIC) در مورد آبله میمونی اعلام کرد که بالاترین سطح هشدار جهانی برای دومین بار در دو سال گذشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، شینهوا نوشت؛ طبق گزارش این سازمان، افزایش تعداد موارد سویه جدید آبله میمون موسوم به mpox در سراسر آفریقا و خارج از آن مرگبارتر گزارش شده است.

از ابتدای سال ۲۰۲۴، ۱۵۶۶۴ مورد احتمالی بیماری mpox، و ۵۴۸ مورد مرگ در جمهوری دموکراتیک کنگو گزارش شده است، کشوری که بیشترین آسیب را از این بیماری داشته است.

در دسامبر ۲۰۲۲، جمهوری کنگو شیوع ملی mpox را اعلام کرد و یک سیستم مدیریت حادثه از فوریه ۲۰۲۳ بر اساس افزایش تعداد موارد گزارش شده برقرار شد.

به گفته وزیر جمهوری دموکراتیک کنگو، در حال حاضر تمامی استان‌های کشور تحت تأثیر این ویروس قرار دارند، از جمله چندین استان مرزی با کشور‌های همسایه مانند بوروندی، رواندا و اوگاندا که موارد ابتلاء نیز در آن‌ها گزارش شده است. بر اساس گزارش مرکز آفریقایی کنترل و پیشگیری از بیماری، حداقل ۱۶ کشور تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته‌اند.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدید خود اعلام کرد که mpox یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی است که باعث نگرانی بین‌المللی می‌شود و برای دومین بار از سال ۲۰۲۲، هشدار‌هایی در مورد پتانسیل آن برای افزایش انتقال جهانی ایجاد شده است.

اعلامیه سازمان جهانی بهداشت پس از آن صادر شد که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آفریقا اعلام کرد که شیوع مداوم mpox یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی برای این قاره است. مرکز آفریقایی کنترل و پیشگیری از بیماری گزارش داد که تعداد موارد جدید mpox در سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳، ۱۶۰ درصد افزایش یافته است.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت که PHEIC بالاترین سطح هشدار بر اساس قوانین بهداشت بین المللی است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، شیوع کنونی که از جمهوری کنگو آغاز شده، با ظهور سویه جدید مرگبارتر ویروس، Clade ۱ b، با نرخ مرگ و میر ۳.۶ درصد، بسیار بیشتر از سویه‌های قبلی، تشدید شده است.

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرد که سویه جدید در استان کیوو جنوبی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو شناسایی شده است و تخمین زده می‌شود که در اواسط سپتامبر ۲۰۲۳ ظاهر شده باشد. در ماه جولای، بیش از ۱۰۰ مورد تأیید شده آزمایشگاهی Clade ۱ b در چهار کشور همسایه جمهوری دموکراتیک کنگو که قبلاً mpox را گزارش نکرده بودند، یعنی بوروندی، کنیا، رواندا و اوگاندا گزارش شده است. کارشناسان معتقدند تعداد واقعی موارد بیشتر است، زیرا بخش زیادی از موارد سازگار بالینی آزمایش نشده‌اند.

در سال ۲۰۲۲، یک شیوع جهانی، به ویژه در اروپا و ایالات متحده، که سازمان جهانی بهداشت را وادار به اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی کرد، توسط سویه Clade II با نرخ مرگ و میر نسبتاً پایین ایجاد شد.

سازمان جهانی بهداشت با به کارگیری متخصصان بیشتر، از جمله اپیدمیولوژیست‌ها و مردم شناسان، و تأمین بودجه اولیه برای تسریع اقدامات واکنش به شیوع بیماری، حمایت خود را از کشور‌های آسیب دیده افزایش می‌دهد. همچنین روند فهرست استفاده اضطراری واکسن‌های mpox را آغاز کرد که دسترسی به واکسن را برای کشور‌های کم‌درآمدی که هنوز تأییدیه‌های نظارتی ملی را اعطا نکرده‌اند، تسریع می‌کند.

روز پنجشنبه، سوئد تأیید کرد که اولین مورد از سویه جدید mpox را شناسایی کرده است، که نشان دهنده اولین ظهور Clade ۱ b در خارج از قاره آفریقا است.

آژانس بهداشت سوئد خاطرنشان کرد که برخلاف سویه قبلی که عمدتاً از طریق تماس جنسی منتشر می‌شود، Clade I در حال حاضر عمدتاً از طریق تماس‌های خانگی گسترش می‌یابد و اغلب کودکان را مبتلا می‌کند. به گفته سازمان جهانی بهداشت، سایر موارد وارداتی mpox احتمالاً به زودی در اروپا شناسایی خواهد شد.

آبله میمون که اولین بار در سال ۱۹۵۸ در میمون‌های آزمایشگاهی شناسایی شد، تصور می‌شود که از حیوانات وحشی مانند جوندگان به مردم یا از انسان به انسان منتقل می‌شود.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، بیماری بومی mpox معمولاً از نظر جغرافیایی به غرب و مرکز آفریقا محدود می‌شود. شناسایی موارد تأیید شده و مشکوک ویروس بدون سابقه سفر به یک منطقه بومی در چندین کشور غیر معمول است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر