۰۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۷۵
یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، تضعیف ارزش پول ملی را یکی از مخاطرات کشور دانست و گفت: بنا به دلایل برون‌زا و درون‌زا ارزش پول ملی در سراشیبی قرار گرفته است.
به گزارش پايداري ملي، محمد خوش‌چهره در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز، شیطنت دنیای سلطه و عوامل درونی ناشی از جهالت‌ها و غفلت‌ها را دلایل نزول ارزش پول ملی خواند و تاکید کرد: وقتی ارزش پول ملی در سراشیبی قرار گیرد نمی‌توان قیمت واقعی را برای دلار متصور شد.

وی با بیان اینکه "توجه به ارزش پول ملی بسیار اهمیت دارد، چراکه اگر جلوی این سقوط گرفته نشود اقتصاد دچار ضربات جدی و بعضا غیرقابل جبران می‌شود"، افزود: ارز در هیچ کشوری به یک کالای سوداگرانه تبدیل نمی‌شود، چراکه یک ابزار مبادله تجاری بین‌المللی است و برخی مشکلات ارزی در کشور ما به عدم مدیریت صحیح در بازار ارز برمی‌گردد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر توجه جدی به مفهوم درست اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد کشور در شرایط خاصی است و لازم است از واژه اقتصاد مقاومتی درک مفهومی شود، چراکه برخی انحرافات در این زمینه به تلقی‌های متفاوت و غلط از اقتصاد مقاومتی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه "باید از اختلالات به وجود آمده در محیط اقتصادی درک صحیحی داشت"، تصریح کرد: خیلی از مشکلاتی که الان با آن درگیر هستیم، به تشخیص ندادن اولویت‌ها برمی‌گردد و امروز، هم به دلایل ایجابی و هم به دلایل سلبی، حوزه اقتصاد و مشکلات اقتصادی بیشترین اهمیت را در بین مشکلات کلان کشور دارد. برای نمونه اگر هرکدام از قوا وقت و انرژی خود را به مسائل درجه دو و سه نظام اختصاص دهد، این هدررفت زمان قابل جبران نخواهد بود.

خوش‌چهره با اشاره به تشدید فشارها علیه کشور یادآور شد: در فضای خصمانه‌ای از طرف نظام سلطه قرار گرفته‌ایم، چون دشمنان نظام نتوانستند در حوزه‌های سیاسی و نظامی به کشور ضربه بزنند، به تهاجم اقتصادی روی آوردند ولی تبدیل کردن تبدیل به فرصت، آرمانی است که جمهوری اسلامی ایران در مصداق‌هایی همچون دفاع مقدس به آن نائل شده است.

وی با بیان اینکه "مهار تحریم‌ها، اوج توانایی مدیر است"، افزود: در این شرایط اقتصادی هیچ مدیری حق ندارد با ساده‌نگری و محدودنگری به مقابله با تهدید‌ها و تحریم‌ها برود. نظام تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز باید با شناخت از فضای تقابلی و تهاجمی مناسبات اقتصادی بین‌المللی کشور نسبت به مدیریت استراتژیک اقتصاد کوشا باشد.

این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: بعد از جنگ تحمیلی دولت‌های سازندگی، اصلاحات و مهرورزی روی کار آمدند ولی هر دولتی بیش از دیگری ما را به درآمد نفتی وابسته کرد، در حالیکه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی جزو برنامه‌های کلان کشور بود که بدان توجه لازم نشد.

خوش‌چهره در پایان، با بیان اینکه "حوزه‌های آسیب‌پذیر اقتصاد را نشناخته‌ایم"، اظهار کرد: تشخیص اولویت‌های روز اقتصادی برای حل این مشکلات، اولین چیزی است که باید محیط دانشجویی از قوای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز مطالبه کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر