۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۷۴۸۹۸
مدیرعامل شرکت پالایشگاه اصفهان از حذف ۴۰ تن گوگرد از آسمان اصفهان با اجرایی شدن پروژه تصفیه نفت خبر داد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم ، کارگاه آموزشی و همایش گرامیداشت هفته محیط زیست با حضور احمدرضا لاهیحان‌زاده مدیرکل محیط زیست استان، سیدمحمدرضا کاظمی‌طباء فرماندار شاهین‌شهر و میمه و محسن قدیری مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت اصفهان در محل سالن اجتماعات شهرک شهید منتظری برگزار شد.

40 تن گوگرد از آسمان کشور حذف خواهد شد

محسن قدیری مدیرعامل شرکت پالایشگاه اصفهان در این همایش ضمن تبریک فرا رسیدن حلول ماه ذی‌الحجه و گرامیداشت هفته محیط زیست، اظهار داشت: هدف پالایشگاه اصفهان این است که تبدیل به یک شرکت پیشرو، پایدار و بزرگ باشد؛ ما باور داریم که باید بسازیم تا ماندگار باشیم؛ امروز جهان به سمت استفاده از انرژی پاک حرکت می‌کند و اگر با تغییرات محیطی همراه نشویم، این تغییرات ما را در خود حل خواهد کرد و حذف خواهیم شد.

وی با اشاره به اهمیت رعایت استانداردهای محیط زیست، یادآور شد: استانداردهای محیط زیست باید رعایت شوند و از طرفی باید در مسیر پیشرفت حرکت کنیم و هدف‌مان از انجام مسئولیت‌های اجتماعی، به حداکثر رساندن سود است تا بتوانیم در مقابل تغییرات محیطی و تنش‌های اقلیمی خودمان را حفظ کنیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه استراتژی و هدف جسورانه ما قرار گرفتن بین 500 شرکت برتر جهان است، گفت: برای رسیدن به این هدف چشم‌انداز لازم را ایجاد کرده‌ایم و حفظ محیط زیست، مهم‌ترین استراتژی ما در این چشم‌انداز است‌.

وی با بیان اینکه پروژه‌های حال حاضر شرکت پالایش نفت اصفهان معادل شش و 2 دهم میلیارد یورو ارزش دارند، گفت: پروژه‌هایی که فاقد مجوز محیط زیست هستند به استان هرمزگان( بندرعباس) منتقل شده‌اند و در حال ساخت یک پالایشگاه 120 هزار بشکه‌ای هستیم‌.

قدری با بیان اینکه در حال حاضر 23 پروژه آبی در اصفهان داریم، گفت: کمبود آب بزرگترین چالش استان اصفهان است و در این راستا مصرف آب‌‌مان را تا 75 درصد کاهش داده‌ایم و اکثر پروژه‌‌های آبی با هدف کاهش دورریز آبی و صرفه‌جویی در مصرف آب طراحی شده‌اند.

وی در ادامه به پروژه تصفیه نفت سفید در اصفهان اشاره کرد و گفت؛ پروژه تصفیه نفت سفید به پایان خود رسیده و به زودی راه‌اندازی خواهد شد و 40 تن گوگرد را از آسمان کلان‌شهرها و کشور حذف خواهد کردد. در حال حاضر نفت کوره حدود 3 و نیم درصد گوگرد دارد که این میزان با راه‌اندازی پروژه تصفیه نفت سفید به زیر نیم درصد خواهد رسید و این کار بسیار بزرگی است.

قدیری با بیان اینکه آخرین دستگاه گلکسی در گمرک معطل مانده که اگر مراحل ترخیص آن انجام شود گام مهمی در راستای پایش آلودگی هوا در استان برداشته خواهد شد، گفت: بسیاری از پروژه ها ما در مباحث پدافند غیرعامل است و در این راستا سوده‌هایی ساخته‌ایم و قرار است که حدود 300 شرکت دانش‌بنیان در آن مستقر شوند و تمام نیازهای تعمیرات و مهندسی معکوس تجهیزات قطعات و نیازمندهای تمام واحدهای پالایشگاه اصفهان توسط این شرکت‌ها مرتفع خواهد شد.

وی افزود: براساس مصوبه دولت تمام پالایشگاه های کشور موظفند در قانون توسعه هفتم کشور سطح تولیدات گوگرد خود را به مرحله استاندار برسانند و بحث حذف آمونیاک و دیگر موارد را در دستور کار قرار دهند و پالایشگاه اصفهان نیز طرح مدیزیت گوگرد را در دستور کار خود قرار داده است.

قدیری با اشاره به اینکه براساس معاهده پاریس همه شرکت‌ها ملزم هستند تولید گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهند تصریح کرد: در کوره های پالایشگاه اصفهان در واحد مراکس، کوره ها را از ترکیبات کالس، ماکس حذف خواهیم کرد و تا سال 2050 تمام استانداردهای زیست محیطی بین المللی خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه تمام محصولات تولیدی در پالایشگاه اصفهان دارای استاندارد یورو 5 می‌شود، افزود: در حال حاضر بنزین و گازوییل به این استانداردها رسیده‌اند و درنفت کوره در آینده به این استاندارد یورو 5 خواهد رسید. همچنین کوره های پالایشگاه اصفهان مطابق استاندارد ای پی امریکا خواهند بود.

محیط زیست در دولت و قانون اساسی جایگاه ویژه‌ای دارد

احمدرضا لاهیحان‌زاده مدیرکل سازمان محیط زیست استان در حاشیه همایش شهادت رئیس‌جمهور و شهدای خدمت را تسلیت گفت و اظهار داشت: در دهه‌های گذشته به حوزه محیط زیست بی‌توجهی می‌شد و این مسئله به منابع و محیط زیست آسیب شدیدی وارد کرده و بسیاری از این صدمات غیر قابل جبران است و متاسفانه بعضی از این موارد تبدیل به گره‌های کوری شده که حل آن نیازمند زمان است.

وی با بیان اینکه سازمان ملل به مناسبت روز جهانی محیط زیست شعار " سرزمین ما، آینده ما" را انتخاب کرده است، افزود: متاسفانه بخش‌هایی از سرزمین ما در حال تبدیل شدن به مناطق غیر قابل سکونت است و به همین دلیل مردم رو به مهاجرت آورده‌اند.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان با اشاره به اهمیت مسئله کمبود آب، گفت: متاسفانه مشکل آب در بسیاری از این عرصه‌ها باعث شده که مهاجرت شکل بگیرد و در حال حاضر عمده مردم در حال مهاجرت به سمت شمال کشور هستند با این امید که در این خطه کشور فعلا معضل آب کمتر است.

وی با بیان اینکه امسال به مناسبت هفته محیط زیست شعار " سهم من در تداوم حیات" پیش‌بینی شده، گفت: هیچ فرد، مسئول و دستگاهی نمی‌تواند خودش را از این سهم بری بداند، البته ممکن است که این سهم درصدهای متفاوتی داشته باشد اما همه ما در بهبود و یا عدم بهبود کیفیت زندگی نقش داریم.

لاهیحان‌زاده ضمن تجلیل از اقدام پالایشگاه اصفهان درخصوص برگزاری کارگاه آموزشی ویژه محیط زیست، گفت: از همه صنایع درخواست می‌کنم که ماهیانه جلساتی را ترتیب دهند تا مباحث محیط زیست به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد و انتقال تجربه به بهبود کیفیت اقدامات آنها در حوزه محیط زیست کمک کند‌.

وی پالایشگاه اصفهان را با کیفیت‌ترین پالایشگاه کشور خواند و افزود:انتقال تجارب پالایشگاه به دیگر واحدهای صنعتی می‌تواند برای آنها الگوسازی کند و البته از دیگر صنایع نیز می‌توان ایده گرفت و پیاده‌سازی کرد به همین دلیل برگزاری این دوره‌های آموزشی را در تقویم قرار خواهیم داد.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه شهید رئیسی برای مسئله محیط زیست اهمیت ویژه‌ای قائل بودند، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی کشور مسئله محیط زیست از جایگاه بالایی برخوردار است و سازمان محیط زیست در جلسات دولت نقش ویژه‌ای داشت و هیچ کدام از تصمیمات و سیاست‌های دولت بدون نظر سازمان محیط زیست انجام نمی‌شد‌. بنابراین از صنایع درخواست داریم که همین نگاه را به مسئله محیط زیست داشته باشند‌.

ایستگاه محیط زیست موته به زودی افتتاح خواهد شد

در ادامه سیدمحمدرضا کاظمی‌طباء فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه ضمن تبریک فرا رسیدن هفته محیط زیست، یاد و خاطره همه شهدا به ویژه شهید رئیسی و شهدای خدمت را گرامیداشت و گفت: حوزه‌های آموزش و پرورش و محیط زیست، جزو عرصه‌هایی هستند که با سایر حوزه‌ها تفاوت دارند و باید با نگاه ویژه‌ای به مسائل این دو حوزه پرداخت.

وی با تاکید بر اهمیت مسائل محیط زیست، یادآور شد: ایستگاه محیط زیست موته در سال 90 حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما متاسفانه در دهه گذشته این ایستگاه به حال خودش راه‌اندازی شده بود‌.با این حال با روی کار آمدن دولت سیزدهم اقدامات خوبی در جهت تکمیل این ایستگاه برداشته شد و ظرف یک یا دو هفته آینده افتتاح خواهد شد.

فرماندار شاهین‌شهر و میمه ادامه داد: روزی که آمدیم سازمان محیط زیست شاهین‌شهر و میمه در یک زیرزمین و در یک زیرپله کار اداری انجام می‌دادند. این در حالی است که در آن زمان برای ساختمان محیط زیست شهرستان کلنگ‌زنی شده و 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما این ساختمان هم به حال خودش رها شده و بخش‌هایی از آن را هم برده بودند و تتها 35 درصد آن باقی مانده بود ما در این مدت منابع آن را از محل مسئولیت اجتماعی شهرک صنعتی مورچه خورت تامین کردیم و ظرف یک ماه آینده پروژه آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به دلیل محدودیت امکانات نمی‌توانستیم بازرسی داشته باشیم، اضافه کرد: با این حال در دوسال گذشته نسبت به مدت مشابه تعداد بازرسی‌های انجام شده 14 برابر شد‌

کاظمی‌طباء از تولید و عرضه مازوت بدون گوگرد برای نیروگاه شهید منتظری خبر داد و گفت: امیدواریم که با این اتفاق این گره از محل محیط زیست استان حل شود‌.

گفتنی است در حاشیه این مراسم تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان محیط زیست و شرکت پالایشگاه نفت اصفهان در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی صنایع به امضا رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر