۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۷۴۷۸۷
در سالگرد یکی از مرگبارترین تیراندازی‌ها در مدرسه در تاریخ ایالات متحده خانواده‌های قربانیان گرد هم آمدند و شکایت‌های خود را علیه شرکت‌های طراح و ناشران بازی‌های رایانه‌ای و پلتفرم‌ها به دادگاه تسلیم کردند.

به گزارش پایداری ملی و به نقل از ایسنا، خانواده‌های قربانی تیراندازی یووالده، روز جمعه در دومین سالگرد حمله به مدرسه ابتدایی راب، اقدامات قانونی بیشتری انجام داده و از متا(فیسبوک)، مالک اینستاگرام و سازنده بازی ویدیویی Call of Duty از دادگاه شکایت کردند.

آنها همچنین شکایت دیگری علیه دانیل دیفنس، که تفنگی به سبک AR را که در تیراندازی 24 می 2022 مورد استفاده قرار گرفت، تولید کرده، شکایت کردند.

در سالگرد یکی از مرگبارترین تیراندازی‌ها در مدرسه در تاریخ ایالات متحده خانواده‌های قربانیان گرد هم آمدند و شکایت‌های خود را علیه شرکت‌های طراح و ناشران بازی‌های رایانه‌ای و پلتفرم‌ها به دادگاه تسلیم کردند. این شکایت‌ها بخاطر تراژدی هولناکی بود که توسط مردی مسلح صورت گرفت و 19 دانش آموز و دو معلم را کشت. ماموران در نهایت پس از بیش از یک ساعت انتظار برای ورود به کلاس چهارم ابتدایی با وی مواجه شدند و به او شلیک کردند.

جاش کوسکوف، وکیل خانواده‌ها، گفت: «یک خط مستقیم بین رفتار این شرکت‌ها و تیراندازی اووالد وجود دارد. این هیولای سه سر آگاهانه او را در معرض سلاح قرار داد، او را شرطی کرد که آن را ابزاری برای حل مشکلات خود بداند و به او آموزش داد تا از آن استفاده کند.

برخی از همین خانواده‌ها روز چهارشنبه شکایتی 500 میلیون دلاری علیه مقامات و افسران پلیس ایالت تگزاس که بخشی از اقدام نادرست اجرای قانون در آن روز بودند، تنظیم کردند. در آن روز بیش از 370 افسر فدرال، ایالتی و محلی در روز حادثه در محل بودند، اما بیش از یک ساعت منتظر ماندند تا با تیرانداز در داخل کلاس مقابله کنند، در حالی که دانش آموزان و معلمان مرده، در حال زخمی شدن یا مرگ بودند.

روز جمعه اولین موردی نیست که شرکت‌های فناوری را به نقش داشتن در افراط گرایی یا تأثیرگذاری بر تیراندازای‌های دسته جمعی متهم می‌کند. خانواده‌های قربانیان حمله ماه می ۲۰۲۲ به سوپرمارکت‌های بوفالو، نیویورک، از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله متا و اینستاگرام به دلیل محتوای موجود در پلتفرم‌هایشان شکایت کردند.

شکایت علیه دانیل دیفنس، سازنده اسلحه مستقر در جورجیا، توسط همان گروه 19 خانواده که روز چهارشنبه شکایت کردند، در تگزاس تنظیم شد. شکایت علیه متا و اکتیویژن بلیزارد - سازنده Call of Duty - در کالیفرنیا با خانواده‌های بیشتری از قربانیان این حمله تشکیل شد.

اکتیویژن اما به این واکنش‌ها چنین پاسخ داد: «تیراندازی آنوالد از هر نظر وحشتناک و دلخراش بود و ما عمیق‌ترین همدردی خود را با خانواده‌ها و جوامعی که تحت تأثیر این اقدام خشونت‌آمیز بی‌معنا قرار دارند ابراز می‌کنیم. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از بازی‌های ویدیویی لذت می‌برند، بدون اینکه به اعمال وحشتناک روی بیاورند.»

یک گروه تجاری صنعت بازی‌های ویدیویی نیز از تاثیر بازی‌ها بر خشونت‌ها و قتل عام در آمریکا سر باز زد و استدلال کرد که در تحقیقات هیچ ارتباطی بین این خشونت‌ها با تاثر آن‌ها از بازی‌های رایانه‌ای مشاهده نشده است!

«ما از اعمال خشونت آمیز بی معنی غمگین و خشمگین هستیم. در عین حال، ما از اتهامات بی‌پایه‌ای که این تراژدی‌ها را به گیم‌پلی ویدیویی مرتبط می‌کنند، که تلاش‌ها برای تمرکز بر مسائل ریشه‌ای مورد بحث و محافظت در برابر تراژدی‌های آینده را کاهش می‌دهد، جلوگیری می‌کنیم.»

برنابر مستندات و تحقیقات صورت گرفته و برعکس ادعای سازندگان بازی‌ها، طبق دادخواست‌ها، تیرانداز و قاتل مرگ‌بار یووالده از 15 سالگی نسخه‌هایی از Call of Duty را بازی کرده بود، از جمله نسخه‌ای که به او اجازه می‌داد تا با نسخه تفنگی که در مدرسه استفاده می‌کرد تمرین کند. این خانواده‌ها همچنین اینستاگرام را متهم کردند که برای اجرای قوانینش که بازاریابی اسلحه گرم و محتوای مضر برای کودکان را ممنوع می‌کند، کاری انجام نشده است.

تیرانداز یووالده قبل از تولد 18 سالگی خود یک حساب آنلاین با دانیل دیفنس باز کرد و طبق دادخواست در اسرع وقت تفنگ را خریداری کرد.

وکلای خانواده‌ها در بیانیه‌ای گفتند، علاوه بر صدها تصویر که هیجان جنگ را به تصویر می‌کشد و به آن احترام می‌گذارد، دانیل دیفنس از اینستاگرام برای تمجید از استفاده غیرقانونی و قتل‌آمیز از سلاح‌هایش استفاده کرده است.

دانیل دیفنس و متا هنوز به هیچکدام از این اتهامات و شکایات پاسخ نداده‌اند.

شکایت جداگانه‌ای که توسط شاکیان مختلف در دسامبر 2022 علیه پلیس محلی و ایالتی، شهر و سایر مدارس و مجریان قانون تنظیم شده است، حداقل 27 میلیارد دلار و وضعیت حقوقی برای بازماندگان درخواست می‌کند. در ادامه، حداقل دو دعوای حقوقی دیگر نیز علیه آن اقامه شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر