۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۷۴۷۶۰
جلسه دکتر حمید سلامتی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با محمدتقی محمدی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گلستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در این جلسه با اشاره به اهمیت پدافند غیر عامل در کشور اظهار کرد: ما جزء سه کشوری در جهان هستیم که در قانون اساسی خود یک اصل مترقی محیط زیستی داریم که حفاظت از محیط زیست را وظیفه آحاد جامعه تلقی می‌کند. وی با اشاره به حوزه پدافند زیستی که در منابع طبیعی بسیار با اهمیت است، افزود: کارگروه پدافند این اداره کل اقداماتی در حوزه جنگل‌ها و مراتع سطح استان از قبیل رصد و پایش، آشکارسازی، هشداردهی، تخصیص، تصمیم و عملیات، کنترل، مدیریت بحران، حفاظت و پیگیری، امداد و نجات، درمان، بازیابی و بازتوانی منابع، محدودسازی و رفع آلودگی در برابر تهدیدات زیستی که موجب حفاظت از سرمایه‌های ملی در برابر تهدیدات زیستی و کاهش آثار و عواقب ناشی از آن‌ها می‌شود را مداوم انجام می‌دهند.

 

سلامتی با اشاره به موضوع تغییرات اقلیمی که یکی از بزرگترین چالش‌های حوزه منابع طبیعی است گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش دفعات وقوع ریزگرد‌ها در سال‌های اخیر لزوم توسعه پوشش گیاهی در اراضی شمالی استان وجود دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: ۲۴۷۰۰۰ هکتار از مساحت استان گلستان در معرض خطر بیابانی شدن قرار دارد که از این مقدار ۱۰۱۰۰۰ هکتار مناطق بحرانی و تولید کننده ریزگرد هستند.

 

سلامتی در خصوص موضوعات تهدیدات زیستی حوزه منابع طبیعی گفت: عمدتاً شامل استفاده از عوامـل بیولوژیـک مختلف از جمله قارچ، باکتری، ویروس و انـواع حشـرات، توسط گـروه‏ هـای تروریسـتی به منظور از بین بردن درختان جنگلی و منابع طبیعی مـی‏ باشـد.

 

سلامتی در ادامه افزود: تهدید امنیت زیستی در حوزه منابع طبیعی به هر نوع آسیب و اثر منفی بر محیط زندگی که اثرات زیانبار بر حیات انسان به دنبال خواهد داشت گفته می‌شود. محیط زیست اطرافمان با توسعه و امنیت سیاسی نسبت مستقیم دارد. هرگونه اختلال در کارکرد زیست بوم‌ها و زیست کره، زیست بشر را تهدید می‌کند؛ لذا آشنایی، ایجاد حساسیت و اقدام بهنگام و موثر پدافندی در این حوزه باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.

 

سلامتی افزود: به نظر می‌رسد لازم است اداره کل پدافند غیر عامل استان در حوزه منابع طبیعی حضور بیشتری داشته باشد. زیرا در حوادث غیر طبیعی وآسیب احتمالی جنگل‌ها و مراتع استان، کل جامعه و مردم استان دچار مشکل وآسیب می‌کند و به همین دلیل نیاز است قبل از آسیب، ایمن سازی‌ها در حوزه‌های مختلف انجام شوند تا از تبعات اجتماعی جلوگیری گردد.

 

در ادامه جلسه، مدیر کل پدافند غیرعامل استان گلستان با بیان اینکه ارزیابی و ریسک مخاطرات مرتبط با حوزه فعالیت هر دستگاهی می‌تواند بهترین راه بازدارنده گسترش آسیب‌های ناشی از مخاطرات پیش رو باشد، تحقق عملی این امر را مستلزم ارزیابی آگاهانه ومستمر تهدید‌های حوزه فعالیت دانست.

 

وی با بیان تجربیاتی طی سال‌های اخیرعنوان کرد: باید پیشگیری مناسب و همه جانبه در حوزه منابع طبیعی در استان انجام شود تا کمترین خسارت را در زمان وقوع برای استان داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر