۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۷۴۰۹۱
علی رغم اینکه بیش از ۱۰۰ روز از سال آبی جاری می‌گذرد، وضعیت بارش‌های تهران مطلوب نیست و طبق آمار حتی در مقایسه با سال قبل از نصف هم کمتر است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه سازمان هواشناسی، بارندگی‌های کشور همچنان از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و مجموع بارش‌ها در کل پهنه سرزمینی ۴۴.۳ درصد در مقایسه با میانگین درازمدت کاهش یافته است.

در این میان، وضعیت بارندگی‌های استان تهران حتی از میانگین بارش‌های کل کشور نیز نامطلوب‌تر بوده است و در ۱۰۰ روز ابتدایی سال آبی جاری، حجم بارش‌ها در این استان ۵۷.۲ درصد در مقایسه با متوسط دوره مشابه درازمدت کمتر شده است.

بررسی‌های آماری ۵۰ سال اخیر نشان می‌دهد که متوسط حجم بارش‌های یکساله استان تهران ۲۸۰.۴ میلی‌متر بوده اما میزان بارندگی‌هایی که در ۱۰۰ روز نخست سال آبی جاری در این استان رخ داده، فقط ۳۳.۹ میلی‌متر معادل ۱۲.۱ درصد بارندگی‌های سالانه است.

میزان بارش‌ها در این کلان‌شهر از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۶۷ درصد در مقایسه با میانگین دوره مشابه درازمدت کمتر شده است.

همچنین طبق آخرین آمار از سدهای پنجگانه تهران میزان حجم کل مخازن سدهای استان تهران در حال حاضر ۲۷۳ میلیون متر مکعب می باشد که این میزان در سال گذشته ۲۶۲ میلیون متر مکعب بوده است. اکنون حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر و سد طالقان به ترتیب ۵۳ و ۱۶۶ میلیون متر مکعب است.

از بین سدهای پنجگانه حجم ذخیره آب سد لار سال گذشته ۱۴ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با موجودی ۱۲ میلیون مترمکعبی فعلی، ۲ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد و حجم آب سد ماملو نیز از ۴۶ میلیون مترمکعب سال گذشته، به ۲۷ میلیون مترمکعب رسیده و این درحالی است که حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با روز مشابه سال گذشته با ۱ میلیون متر مکعب کاهش به ۱۵ میلیون مترمکعب رسیده است.

با توجه به کاهش منابع آبی در پشت سدهای پنجگانه تهران، شاهد ادامه روند خشکسالی و افزایش دما در پایتخت هستیم در این شرایط لازم است که به مدیریت مصرف توجه شود.

در همین راستا اخیرا محسن اردکانی - مدیرعامل آبفای استان تهران از آغاز دوباره طرح برخورد با مشترکان بدمصرف خبر داد و گفت: این طرح الزام قانونی دارد و شامل مشترکانی می‌شود که بیشتر از دوبرابر الگو آب مصرف می‌کنند.

به گفته وی خانوارهایی که تا الگوی ماهانه آب مصرف کنند «خوش‌مصرف»، آن دسته از مشترکان که بین ۱۲ تا ۲۴ مترمکعب یعنی تا دو برابر الگو مصرف کنند، «پرمصرف» و مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کنند «بدمصرف» هستند.

اردکانی ادامه داد: مشترکان بدمصرف در مرحله اول این طرح با اخطار، در مرحله دوم با قطع موقت آب و در مرحله سوم با محدودیت بیشتر مواجه خواهند شد و با اداراتی که مصارف بیشتر از حد مجاز دارند با استناد به مصوبه شورای مدیریت بحران استانداری برخورد قاطع انجام می‌شود.

وضعیت منابع آبی تهران هر روز وخیم‌تر می شود و لازم است در این شرایط به جز تمرکز روی مدیریت مصرف مسوولان نیز فکری به حال منابع آبی پایتخت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر