۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۷۴۰۶۴
عضو کمیسیون انرژی مجلس :
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اقدامات خوبی در جهت تقویت سامانه سوخت کشور انجام شده ولی به غیر از بحث مقابله با حملات سایبری باید به سمت کاهش اثر وزنی بنزین در سبد سوختی کشور نیز برویم. تنوع بخشیدن به سبد سوختی به عنوان یک اقدام پدافندی مطرح است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از قدس آنلاین، حمله سایبری تلاشی مخرب و عمدی توسط یک فرد یا گروه برای عبور از دیواره امنیتی و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات یک شبکه رایانه‌ای با هدف ایجاد آسیب است. انگیزه مهاجم یا مهاجمان از حمله ممکن است متفاوت باشد، ولی در مجموع آنان به دنبال وارد آوردن خسارت، ایجاد اختلال، دستکاری، حذف و یا سرقت داده‌های موجود در سیستم‌ها هستند.

ممکن است خرابکاران به دنبال اهداف سیاسی باشند. معمول این است که هدف از حملات سایبری این است که در ارائه ی خدمات عمومی به مردم از سمت حاکمیت اختلال ایجاد شود و سرمایه ی اجتماعی دولت آسیب ببیند.

جایگاه‌های عرضه سوخت در نقاط مختلف ایران روز دوشنبه ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر) در پی آنچه یک حمله سایبری خوانده شده است، دچار اختلال شدند و توزیع بنزیل و گازوئیل با مشکل مواجه شد. در روزهای اخیر، اثبات شد که حمله هک به سامانه سوخت کشور نبوده است و به زیرساخت های تسویه مالی بانک ملت حمله هکری صورت گرفته بود که نشان از تقویت سامانه سوخت کشور در زمینه مقابله با حملات سایبری دارد.

این برای نخستین بار نیست که گروه‌های هکری، سامانه‌های الکترونیکی توزیع سوخت در کشور را هدف حمله سایبری قرار می‌دهند. پیشتر در آبان ۱۴۰۰ نیز حمله‌ای مشابه تمامی 4 هزار و 300 پمپ بنزین را در ایران برای مدت زمانی محدود از کار انداخت.

نظرات فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس را در خصوص حمله ی سایبری اخیر به زیرساخت های سوخت کشور اقدام متناسب و به موقع دولت در دفع این حمله را در ادامه می خوانید.

عباسی با اشاره به این موضوع که هر چقدر علم و فناوری پیشرفت می کند، اقدامات سایبری نیز از پیچیدگی بیشتری برخوردار می شوند، تصریح کرد: خرابکاران می توانند با استفاده از ابزارهای خاصی به اعمال نفوذ در شبکه های مدنظر بپردازند و با وجود اینکه شبکه ها تقویت شده اند، آن ها را هدف قرار دهند.

دشمن روی آی سی هایی که ما از بازار جهانی تهیه می کنیم برنامه ریزی می کند

وی ادامه داد: حملات سایبری در دنیای مدرن چیز تازه ای نیست و در آینده نیز با این موارد برخورد خواهیم داشت. مهم این است که برای مقابله با آن ها آماده باشیم و از طریق تقویت حداکثری شبکه های خود در برابر نفوذها مقاومت کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: طی 20 سال گذشته، مرتباً شاهد حملات سایبری در صنایع مختلف بوده ایم. دشمن روی آی سی هایی که ما از بازار جهانی تهیه می کنیم، برنامه ریزی می کند و از این طریق در صدد ضربه زدن به ماست. کامپیوترهایی که از خارج خریداری می کنیم نیز وسیله ی دیگری برای نفوذ هستند.

عباسی گفت: آنچه در بالا توضیح داده شد به ما یادآوری می کند که همواره باید آمادگی لازم را برای مواجهه با حملات سایبری داشته باشیم. از طرف دیگر، به موازات قوی شدن دشمنان، ما هم قوی می شویم. در کنار اینکه دشمنان به لحاظ سایبری قدرتمند شده اند، ما نیز توانسته ایم به شکستن قفل ابزارها مبادرت کنیم.

باید بر روی کاهش اثر وزنی بنزین در سبد سوختی کشور متمرکز شویم

وی ادامه داد: این طور موارد اهمیت زیادی ندارند و نمی توانند برای کشور مشکل خاصی ایجاد کنند. به ویژه اینکه، نیروهای علمی و فنی ما به سرعت توانستند با اقدام سایبری اخیر مقابله کنند و مشکل را در کمترین زمان ممکن رفع کردند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تجارب کشور در زمینه های مختلف از جمله حملات سایبری در حال افزایش است. ما می توانیم به ارائه ی مشاوره به دیگر کشورها که قصد آزادی از استکبار جهانی را دارند، بپردازیم.

عباسی گفت: اقدامات خوبی در جهت تقویت سامانه سوخت کشور انجام شده است و حمله سایبری نیز مربوط به مرجع دیگری بوده است و اقدامات پدافند غیرعامل برای مقابله با حملات سایبری از آبان 1400 در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است ولی به غیر از بحث مقابله با حملات سایبری باید به سمت کاهش اثر وزنی بنزین در سبد سوختی کشور نیز برویم. تنوع بخشیدن به سبد سوختی به عنوان یک اقدام پدافندی مطرح است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر