۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۷۴۰۴۶
سردار جلالی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس خبر داد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: یکی از الزامات پدافند غیرعامل که برای مناطق حیاتی در نظر گرفته شده، پیش بینی تشکیل شورای هماهنگی پدافند غیرعامل است که در سلسله مراتب وزارت نفت قرار داشته و سازمان پدافند غیرعامل کشور هدایت تخصصی آن را برعهده دارد.

به گزارش پایداری ملی، تفاهم‌نامه مشترک همکاری در خصوص طرح پدافند غیرعامل در منطقه عملیاتی شهید رئیسعلی دلواری (منطقه ویژه پارس) ظهر امروز (یکشنبه، ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۲) با حضور رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، معاون وزیر نفت در امور پژوهش، فناوری و مهندسی و مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس به عنوان فرمانده پدافند غیرعامل این منطقه امضا شد.

سردار دکتر غلامرضا جلالی در این آیین در مورد اهمیت تفاهم نامه مشترک همکاری در خصوص طرح پدافند غیرعامل در منطقه عملیاتی شهید رئیسعلی دلواری - منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس- اظهار داشت: با توجه به تهدیدات ترکیبی، الگو‌های دفاعی ما متناسب با نوع تهدیدات باید به روزرسانی شود تا توانایی پاسخگویی داشته باشد.

وی در ادامه به تشریح انواع تهدیدات ترکیبی و لایه‌های آن پرداخت و خاطرنشان کرد: با توجه به نوع تهدیدات اخیر، جنگ به سمت جنگ ترکیبی تغییر جهت یافته است. یکی از مطالبات ما از صنایع و فعالیت‌های زیرساختی این است که برنامه حفظ تداوم کارکرد‌های خود را به جدیت دنبال کنند تا در هر شرایطی در اثر حوادث سایبری و غیرسایبری، زنجیره ارائه خدمت قطع نشود. کما اینکه در حادثه اخیر اختلال در سامانه سوخت مشاهده کردیم که علی رغم برخی اشکالات، اقدامات لازم برای عدم اختلال در ارائه سوخت به شهروندان انجام شد که این نشان از آمادگی و توجه به برنامه حفظ تداوم کارکرد در این زیرساخت دارد.

وحدت فرماندهی پدافند غیرعامل از الزامات مدیریت پهنه‌های حیاتی کشور

وی با اشاره به اهمیت منطقه عملیاتی شهید رئیسعلی دلواری به عنوان قطب انرژی کشور و منطقه، آن را به عنوان یک پهنه حیاتی تعبیر کرد و افزود: حیاتی تلقی شدن یک منطقه، الزاماتی را با خود به همراه دارد. از جمله این الزامات برخورداری از یک وحدت فرماندهی است که این الزام در قالب یک فرماندهی واحد که توسط وزیر نفت و رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور منصوب می‌شود، محقق شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در حوزه قوانین بالادستی نیز با تصویب و ابلاغ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور، مصوبات کارگروه دائمی پدافند غیرعامل به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه پدافند غیرعامل برای همه بخش‌های کشوری، لشکری، دولتی و خصوصی لازم الاجراست، تصریح کرد: این برای اولین بار است که الزامات پدافند غیرعامل از یک پشتوانه قانونی برخوردار است و استنکاف از مصوبات و قوانین آن جرم انگاری شده است.

وی ادامه داد: ذیل این کارگروه، نظامات و دستورالعمل‌هایی داریم که در حوزه منطقه پارس جنوبی طـرح راهبـردی حفـاظت از زیـرساخت‌های کشـور، نظام عملیاتی پدافند سایبری کشور، نظام مصون سازی و عملیّات پدافند شیمیایی و نظام آمادگی و رزمایش دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات باید مورد توجه قرار گیرد.

سردار جلالی افرود: یکی دیگر از الزاماتی که برای مناطق حیاتی در نظر گرفته شده است، پیش بینی تشکیل شورای هماهنگی پدافند غیرعامل است که در سلسله مراتب وزارت نفت قرار داشته وسازمان پدافند غیرعامل کشورهدایت تخصصی موضوعات آن را برعهده دارد.

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور حوزه شمول مصوبات شورای هماهنگی پدافند غیرعامل در مناطق حیاتی، همه شرکت‌های کشوری، لشکری، دولتی و خصوصی را که در منطقه مشغول فعالیت هستند شامل می‌شود.

وی در ادامه به تشریح وظایف این شورا پرداخت و توضیح داد: یکی از اهداف این شورا، دستیابی به وحدت فرماندهی است که از اهمیت بسیاری به ویژه در هنگام مواجه با بحران‌ها برخوردار است. ضمن اینکه این شورای وظیفه حفاظت و صیانت از مردم و دارایی‌هایی موجود در پهنه‌های حیاتی را برعهده دارد. این شورای باید ضمن رصد و احصای تهدیدات و مخاطرات (ذاتی و اکتسابی) اقدامات لازم را برای برطرف کردن آن پیش بینی کرده و و ضمن مدیریت و کنترل ریسک، برنامه ریزی لازم را برای تداوم حفظ کارکرد زیرساخت‌های موجود پهنه‌هایی انجام دهند.

شایان ذکر است در پایان این مراسم از فعالان پدافند غیرعامل منطقه نیز تقدیر شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر