۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۷۳۹۲۱
سردار جلالی در همایش تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل مطرح کرد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به تهیه و تصویب برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور گفت: حفاظت و صیانت از مردم و زائران استان های مقدس جزو اصلی ترین اهداف پدافند غیرعامل کشور است.

به گزارش پایداری ملی سومین همایش تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری در سالن همایش‌ها و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

سردار غلامرضا جلالی در سخنانی با بیان اینکه ۵ دسته دارایی‌های مهم و دارای طبقه بندی برای حفاظت وجود دارد، اظهار کرد: دارایی‌های فیزیکی، دارایی‌های سایبری، دارایی‌های انسانی، دارایی‌های معنوی و دارایی‌های ترکیبی انواع مختلفی از دارایی‌های در معرض تهدید کشور هستند. در این زمینه آستان‌های مقدس در دسته دارایی‌های معنوی به شمار می‌روند که در اسناد بین المللی نیز به عنوان نماد‌های ملی شناخته می‌شوند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه آستان‌های مقدس در برقراری ارتباط معنوی و تعمیق باور‌های دینی و حفظ ارزش‌های دینی نقش بسیار مهم و حیاتی در پایداری و استقامت و تاب‌آوری کشور دارند، اظهار داشت: با توجه به اینکه نگاه مذهبی و دینی مردم کشور به آستان‌های مقدس یک نگاه پناهگاه‌وارانه و معنوی است، جایگاه آستان‌ها در ذهن و باور مردم روز به روز بالاتر می‌رود و به همین علت از طرف مقابل هم کینه و دشمنی دشمنان نسبت به آستان‌های مقدس روز به روز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه این اماکن به عنوان یک هدف مهم و راهبردی تلقی می‌شود.

حفاظت، صیانت و مراقبت از زائران؛ اصلی‌ترین موضوع حفاظت از اماکن متبرکه

سردار جلالی حفاظت از اماکن متبرکه را از سه منظر فیزیکی یعنی ابنیه و ساختمان‌های این اماکن و دیگری زائران و جمعیتی که برای عبادت به این اماکن آمده اند و همچنین ارائه خدمات به زائرین و تداوم کارکرد حائز اهمیت دانست و افزود: اصلی‌ترین موضوع که در حفاظت از این اماکن باید مد نظر قرار گیرد، حفاظت، صیانت و مراقبت از مردم و زائران آن است؛ چرا که زائرین هدف اصلی تهدیدات در این اماکن هستند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه نخستین مدل تهدید، از جنس تهدیدات تروریستی است که الگوی آن را در حادثه شاهچراغ مشاهده کردیم، افزود: الگوی دوم تهدیدات، مربوط به تهدیدات سایبری است که مربوط به حوزه زیرساختی و خدمات رسانی به مردم است.

وی تهدیدات زیستی را از جمله دیگر الگو‌های تهدیدات اماکن متبرکه دانست و گفت: در این زمینه تکالیفی در حوزه زیستی و پدافند زیستی در آستان اماکن متبرکه وجود دارد. تجربه مواجهه با کرونا در اماکن متبرکه، در مقابله با تهدیدات زیستی و حفاظت از سلامت زائران بسیار کمک کننده خواهد بود.

سردار جلالی همچنین بر رعایت اصول و ملاحظات بکارگیری و استفاده از مواد شیمیایی به ویژه مواد شیمیایی پرخطر تاکید کرد.

به گفته سردار جلالی برای مقابله و آمادگی در برابر تهدیداتی که گفته شد، دستورالعملی از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور آماده و در اختیار تولیت آستان‌های متبرکه قرار گرفته است.

توجه به تهدیدات درون زا و تهدیدات مدرن و ترکیبی نیز از دیگر نکاتی بود که رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، بر لزوم رصد و توجه به آن تاکید کرد.

تولیت آستان مسئول اجرا و پاسخگوی مباحث مربوط به پدافند غیرعامل

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه تصویب و ابلاغ قانون جدید تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور، اختیارات خوبی به کارگروه دائمی شورای پدافند غیرعامل کشور داده شده است گفت: دستورات این کارگروه برای همه دستگاه‌های لشکری و کشوری شرکت‌های دولتی و غیر دولتی لازم‌الاجرا است و در قانون برای مستنکفین از مصوبات کارگروه دائمی پدافند غیرعامل جرم انگاری در نظر گرفته شده است.

سردار جلالی با بیان اینکه براساس قانون جدید، رئیس هر دستگاه، مسئول پیگیری و اجرای مباحث و مصوبات پدافند غیرعامل در آن دستگاه است، خاطرنشان کرد: برهمین اساس در آستان‌های متبرکه نیز، تولیت هر آستان مسئولیت اصلی اجرا و پاسخگوی مباحث مربوط به پدافند غیرعامل را در این اماکن بر عهده دارد.

وی با اشاره به تهیه و تصویب برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور، گفت: در این برنامه ۱۶ حوزه در کشور با اهمیت بالا تشخیص داده و ۸ حوزه کلیدی تعریف شد که مشخصا برای آستان‌های متبرکه نیز سلسله مراتبی از طرح‌های پیش بینی شده که طرح جامع پدافند غیرعامل آستان‌ها مقدسه در این سلسله مراتب دیده شده است. در این طرح جامع ضمن شناسایی دارایی ها، باید تهدیدات پایه احصا، آسیب پذیری‌ها و ریسک‌ها مشخص و وابستگی‌های متقابل و پیامد هر تهدید، راه حل‌ها تعیین شود.

سردار جلالی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های عملیاتی در حوزه پدافند غیرعامل، بر لزوم برگزاری رزمایش‌ها و تمرین دستورالعمل‌ها در اماکن متبرکه تاکید کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر