۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۷۳۸۴۰
رزمایش ترکیبی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل روز یکشنبه در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش پایداری ملی و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ابوطالب گرایلو  مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان در حاشیه رزمایش ترکیبی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل که صبح امروز در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: این رزمایش در اسکله سه، پایانه نفتی شرکت پاسارگاد، ترمینال کالای خطرناک مجتمع بندری امام خمینی (ره) با موضوع اطفای آتش‌سوزی شناور، امداد و نجات در دریا، رفع آلودگی دریایی، اطفای آتش‌سوزی مخزن نفتی، مقابله با نشت ماده شیمیایی، تخلیه اضطراری و تداوم کارکرد‌ها برگزار شد.

او با اشاره به تیم‌های عملیاتی این رزمایش ادامه داد: تیم‌های معاونت اموردریایی، معاونت فنی ونگهداری، معاونت برنامه ریزی توسعه مدیریت و منابع، معاونت اموربندری و اقتصادی، معاونت مهندسی وعمران، اداره ایمنی، بهداشت ومحیط زیست (HSE) مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، اداره ایمنی و حفاظت دریانوردی، اداره حراست، یگان حفاظت، اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات الکترونیک و مخابرات و ... در این رزمایش حضور یافتند.

 مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان افزود: همچنین در این رزمایش اداره اموال وانبارها، اداره امورمالی، تیم اورژانس، شرکت نفت پاسارگاد، شرکت نفت خط نقره‌ای قشم، شرکت نفت بهران، شرکت نفت نگین بنادر ایرانیان، پایگاه منطقه سوم دریایی امام حسین (ع) ماهشهر و آتش نشانی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر حضور دارند.

آقای گرایلو با اشاره به اهداف برگزاری این رزمایش گفت: این رزمایش با هدف کسب اطمینان از دستیابی به سطحی از ایمنی و توانایی در اجرای هماهنگ و همزمان عملیات درچند حوزه مختلف در مجتمع بندری، ارتقای توان و اثربخشی پاسخ به شرایط اضطراری و کاهش آثار و پیامد‌های جانی و مالی سوانح در صورت وقوع، جلب مشارکت کارکنان وهمکاران در رویارویی با مخاطرات وشرایط اضطرار برگزار شد.

او می‌گوید:  بررسی ارتباطات برون سازمانی وچگونگی درخواست ودریافت کمک از طرف‌های بیرونی، ارزیابی ارتباطات درون سازمانی و نحوه برقراری ارتباطات و هماهنگی‌های میدانی میان تیم‌های عملیاتی اداره کل، حصول اطمینان از کفایت تمهیدات حفاظتی زیر ساخت‌های حیاتی و حساس، شناسایی تهدیدات (داخلی و خارجی) و نقاط ضعف و قوت دربحران‌های احتمالی وکنترل آن ها، برآورد میزان کمبود و نیاز‌ها در حوزه‌های آموزشی، نیروی انسانی، تجهیزاتی، فرآیند‌های کاری و ... از دیگر اهداف این رزمایش محسوب می‌شود.

 مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد: بندر امام خمینی (ره) به دلیل موقعیت ویژه خود در بین بنادر و چرخه فعالیت‌های اقتصادی کشور، بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی و مطالعات صورت پذیرفته حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، رزمایش مقابله با پیامد‌ها و حوادث ناشی از جمله ریزپرنده‌های مهاجم این رزمایش را برگزار کرده است.

آقای گرایلو با اشاره به عملیات‌های اجرا شده در این رزمایش گفت: طبق سناریوی از قبل طراحی شده، این رزمایش با اطلاع از انفجار در عرشه یک فروند و سقوط سه نفر از خدمه شناور به دریا و وقوع آتش‌سوزی در پاشنه و بخش مخازن سوخت شناور مذکور و اعلام وضعیت اضطراری دریایی آغاز و در ادامه یکی از مخازن پایانه نفتی پس از انفجاری مهیب دچار آتش سوزی شد.

او ادامه داد: سلسه حوادث بعدی نظیر حوادث تهدیدات امنیتی و سایبری از بخش‌های متنوع این رزمایش است که با حضور اعضای کمیته مدیریت بحران در مرکز فرماندهی و فعال شدن سامانه فرماندهی حادثه (ICS)، ارتباط ستادفرماندهی با فرماندهان صحنه وتیم‌های پاسخ دریایی و خشکی، عملیات مقابله با حوادث براساس شرح وظایفی محوله مدیریت و دامنه بحران کنترل شد.

بندر امام خمینی (ره) در جنوب خوزستان یکی از بنادر استراتژیک کشور در امر صادرات و واردات کالا‌های اساسی است. پارسال حدود ۴۳ میلیون تن انواع کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) تخلیه و بارگیری شده که ۱۵ میلیون تن آن کالای اساسی بود. این منطقه ویژه تامین کننده ۷۰ درصد کالای اساسی وارداتی کشور است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر