۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۷۳۷۶۷
علی‌اصغر خانی گفت: پدافند غیرعامل از صفر تا ۱۰۰ و از کار کوچک تا کار بزرگ در مدیریت شهری، حمل و نقل عمومی، مترو و غیره اهمیت دارد و باید به آن توجه شود پس باید در دولت جایگاه قوی داشته باشد و حتما نسبت به آن در جامعه فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

به گزارش پایداری ملی، علی‌اصغر خانی نماینده مردم شاهرود در مجلس درخصوص نقش و اهمیت جایگاه پدافند غیرعامل گفت: پدافند غیرعامل همانگونه که از نامش پیداست، نظامی نیست و در جامعه شکل مردمی دارد و فرهنگ شدن پدافند غیرعامل در زمان‌های خاص می‌تواند نقش کمکی برای مردم داشته باشد به شرط اینکه برای کارهای عمرانی، حفاظتی، ملی و بزرگ پیوست پدافند غیرعامل داشته باشیم.

وی افزود: برخی به اشتباه گمان می‌کنند پدافند غیرعامل فقط برای جنگ است که بتوان به وسیله آن مردم را مدیریت کرد در صورتی که این نیست؛ پدافند غیرعامل برای خیلی از موارد کاربرد دارد مثل حوادث غیرمترقبه، جنگ، جلوگیری از برخی از آسیب‌ها مثل حادثه ساختمان پلاسکو که جان تعداد زیادی را به خطر انداخت و عده‌ای را هم به کام مرگ فرو برد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس، تصریح کرد: باید در سراسر کشور و در همه موارد پدافند غیرعامل را کارشناسی کنیم تا علاوه بر به پیوست در آوردن برخی از موارد، در جامعه درباره آن فرهنگ‌سازی کنیم تا به ملکه ذهن مردم تبدیل شود. مردم باید بدانند اثر مستقیم پدافند غیرعامل به خودِ مردم است و رعایت نکردن آن آسیب های زیادی را به دنبال خواهد داشت؛ مثل وقوع سیل یا زلرله.

خانی بیان کرد: در فضای مجازی و سایبر هم گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که نشأت گرفته از این است که پیوست پدافند غیرعامل وجود ندارد.

وی درباره نقش پدافند غیرعامل در جنگ شناختی دارد، گفت: یک جنگ مستقیم داریم که مربوط به نیروهای نظامی است اما برای آنکه دشمن کمتر بتواند به ما آسیب بزند و از ما تلفات بگیرد پدافند غیرعامل است که می‌تواند نقش اساسی داشته باشد.

نماینده شاهرود با بیان اینکه دولت باید در بحث پدافند غیرعامل با جدیت ورود پیدا کند چراکه جدا از ساختار، مسئولیت و نگرش پدافند غیرعامل در دستگاه دولتی حائز اهمیت است، عنوان کرد: پروژه‌های بزرگی مثل نفت درصد بالایی از درآمد کشورمان را تامین می‌کند اما اگر تحت تاثیر شرایطی از صادرات نفت بازماندیم نقش پدافند غیرعامل مهم می‌شود.

خانی در ادامه گفت: دستگاه‌های دولتی باید به این نتیجه برسند که در تهران 13 میلیون نفری پدافند غیرعامل تا چه اندازه می‌تواند موثر واقع شود. در همه کشورها دکترین دفاع، مقابله و حمایت از مردم وجود دارد در کشور ما هم آن بخشی که نیروهای مسلح وظیفه دارند جداست اما قسمتی که باید به وسیله آن آسیب‌ها را کاهش داد بر عهده سازمان پدافند غیرعامل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پدافند غیرعامل از صفر تا 100 و از کار کوچک تا کار بزرگ در مدیریت شهری، حمل و نقل عمومی، مترو و غیره اهمیت دارد و باید به آن توجه شود پس باید در دولت جایگاه قوی داشته باشد و حتما نسبت به آن در جامعه فرهنگ‌سازی صورت بگیرد زیرا اغلب نسبت به آن شناخت کافی ندارند؛ بنابراین گفت پدافند غیرعامل فرهنگ‌سازی و ملکه ذهن شدن مسئله دفاع در شرایط خاص است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر