۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۷۳۶۷۰
سردار محمدعلی قمی معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور با آیت‌الله عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش پایداری ملی، سردار محمدعلی قمی معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور با آیت‌الله عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین دیدار و گفت و گو کرد.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در این دیدار اظهار کرد: مصادیق پدافند غیرعامل در عرصه‌های بسیار متنوعی است، برای مثال برخی گرفتاری‌هایی که در جامعه ما وجود دارد محصول غذاهای وارداتی است، شاید اگر تلفات این اقدام تحریکی دشمن را با تلفاتی که جنگ می‌گیرد مقایسه کنیم، این دو با هم برابری کنند.

وی ادامه داد: در بحث فرزندآوری، پیش از انقلاب پوسترهایی بر دیوارها نصب می‌شد که دو بچه کافی است یا شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» را می‌دادند، حتی در اوایل انقلاب نیز این شعارها دیده و شنیده می‌شد، همه این دیدگاه‌ها را بر ما تحمیل کردند، تلفاتی که در این عرصه از ما گرفته شد نیز قابل قیاس با هیچ جنگی نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: همچنین در عرصه‌های دارو و ویروس‌های مختلف نیز درگیر این موضوعات هستیم، سرمایه‌ها و ابزار ما در پدافند غیرعامل حائز اهمیت است و با آن‌ها می‌توانیم مردم خود را مقاوم کنیم، در این عرصه متأسفانه ما از سرمایه‌های جدی خود غافلیم، چرا که شاید ذهن ما معطوف کشورهای دیگر شود و بخواهیم ببینیم آن‌ها در بحث پدافند غیرعامل روی چه چیزهایی حساب کرده‌اند، یعنی چه چیزهایی را خطر دیدند و در مقابل آن خطر چه چاره‌ای اندیشیدند، همین که از آن‌ها الگو می‌گیریم باعث می‌شود از داشته‌ها و سرمایه‌های خود در عرصه پدافند غیرعامل غافل شویم.

وی خاطرنشان کرد: حضور مردم و آگاهی مردم اولین کاری است که باید در مسیر آن قدم برداشت، گام دوم نیز اعتماد و رضایت مردم است، مردم وقتی اعتماد جدی به نظام و مسئولان داشته باشند و رضایتمندی بالایی داشته باشند، به میدان می‌آیند.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: رضایت مردم و حضور و آگاهی آن‌ها در میدان حرف اول را می‌زند، در دفاع مقدس وقتی پای مردم به میان آمد عملیات‌هایی آغاز شد که شاید خیلی ساز و کارهای فنی نداشت اما کارآمدی زیادی داشت و کار را به نتیجه رساند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در ایام انقلاب نیز اگر تعداد مردم اندک بود کار پیش نمی‌رفت اما وقتی مردم به‌صورت عمومی حرکت کردند و تظاهرات‌های خیابانی صورت گرفت کارها پیش رفت و موفقیت حاصل شد، بنابراین اعتماد و رضایت مردم بسیار مهم است.

وی یادآور شد: گاهی سهل‌انگاری مسئولان ممکن است کاری کند که سرمایه مردمی به‌شدت کاهش پیدا کند و لطمه ببیند، برای مثال مباحثی چون زمین‌خواری اعتماد مردم را به نظام کاهش می‌دهد، گاهی می‌بینیم زمین را از کشاورز به ثمن بخس می‌گیرند و با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند شروع به ویلاسازی و کسب سرمایه‌های آن چنانی می‌کنند، این‌ها بلاهای جبران‌ناپذیری بر سر اعتماد عمومی مردم می‌آورد و سرمایه‌های اجتماعی را نابود می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: از دیگر منابع و سرمایه‌های اجتماعی، معنوی و فرهنگی می‌توان به قرآن اشاره کرد، خداوند قرآن را سرمایه‌ای نگه‌دارنده و حفاظت‌کننده از آسیب‌ها و خطرات معرفی می‌کند، برای مثال قرآن در رابطه با ربا در آیه ۲۷۶ سوره بقره صحبت می‌کند.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید «يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ»، یعنی (خدا از بركت‏ ربا مى‌كاهد و بر صدقات مى‏‌افزايد، و خداوند هيچ ناسپاس گناهكارى را دوست نمى‌دارد)، خداوند در ربا هیچ خیر و برکتی قرار نداده و آن را نابود کرده است، آن چیزی که رشد و بالندگی دارد صدقات هستند.

وی بیان کرد: ما این آیه را می‌خوانیم و پس از آن می‌بینیم که در استان ما بیش از 50 هزار خانوار درگیر شرکت‌های پیش‌فروش خودرویی شده‌اند، طبیعی است وقتی بحث از سود 30 درصد در این شرکت‌ها پیش بیاید، این ربا محسوب می‌شود، پدافند غیرعامل باید این قبیل موارد را شناسایی کند و به‌عنوان یک خطر فوق‌العاده جدی مطرح کرده و با آن‌ها مقابله کند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 12 سوره مریم می‌فرماید «خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ»، یعنی (كتاب خدا را به جد و جهد بگير)، خداوند در این آیه فرموده قرآن را جدی بگیرید، تقوا رهاورد دیگری از قرآن است که به‌عنوان یک سرمایه جدی می‌توان به آن نگریست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: در پدافند غیرعامل چه اتفاقی می‌افتد که ما آسیب می‌بینیم؟ یا دشمن در شناخت ما نفوذ می‌کند و عقل و دانش ما را به هم می‌ریزد، یعنی کاری می‌کند که ما به جای اینکه یک چیزی را ترجیح بدهیم، مسئله دیگری را ارجح می‌دانیم، این‌ها به این دلیل است که دشمن در شناخت ما کار کرده است، همچنین دلیل دیگر این است که دشمن در اراده ما نفوذ کرده و ما را سست می‌کند و آن چیزی که می‌فهمیم و می‌شناسیم را نمی‌توانیم اِعمال کنیم، چون اراده نداریم.

وی تصریح کرد: تقوا به معنای دانایی عقل و توانایی اراده است، خداوند در آیه 29 سوره انفال می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ»، یعنی (ای اهل ایمان، اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان بخشد یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید و گناهان شما را بپوشاند و شما را بیامرزد، که خدا دارای فضل و رحمت بزرگ است).

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: خداوند در این آیه می‌فرماید اگر اهل تقوا شوید ما به شما فرقان می‌دهیم، فرقان به معنای قدرت تشخیص است، یعنی می‌توانیم خوب و بد، اَهم و مهم، حق و باطل و دوست و دشمن را در جای خود بشناسیم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خداوند در آیه 201 سوره اعراف می‌فرماید «إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ»، یعنی (مسلماً کسانی که نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی های ظاهری وباطنی تقوا ورزیده‌اند، هرگاه وسوسه‌هایی از سوی شیطان به آنان رسد خدا و قیامت را یاد کنند، پس بی‌درنگ بینا شوند و از دام وسوسه‌هایش نجات یابند).

وی افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید کسانی که تقوا دارند، به محض اینکه شیطان دور آن‌ها می‌چرخد تا نقطه ضعف آنان را پیدا کند، متوجه می‌شوند و بصیرت پیدا می‌کنند، بنابراین شیطان نمی‌تواند در آن‌ها نفوذ کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: پیامبر (ص) فرمودند هر کس تقوای الهی داشته باشد قوی زندگی می‌کند و سست اراده نیست و خوب می‌داند که چگونه باید شناخت‌های خود را به اجرا در بیاورد، چنین کسی اگر در بلاد دشمن هم باشد قوی دیده می‌شود، امام (ره) و حاج قاسم سلیمانی مصداق بارز این حدیث هستند.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: سرمایه وحدت دینی نیز حائز اهمیت است، باید بدانیم وحدت بدون پسوند دینی، ایمانی و توحیدی ارزشی نداشته و ندارد و حتی گاهی مُخل است، وحدت تنها زمانی ارزش پیدا می‌کند که توحیدی باشد، قرآن هرگز ما را به وحدت دعوت نمی‌کند، بلکه دعوت به توحید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 103 سوره آل‌عمران می‌فرماید «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا»، خداوند در این آیه می‌فرماید همه پای پرچم لااله الاالله باشید، در نگاه شناختی و معرفتی موحد باشید، وقتی در این معرفت همه در کنار هم بودیم وحدت شکل می‌گیرد، این وحدت ریشه در توحید دارد، چنین وحدتی ماندگار است.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: خداوند در آیه 96 سوره نحل می‌فرماید «مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ»، یعنی (آنچه پيش شماست تمام مى‌‏شود و آنچه پيش خداست پايدار است)، وحدتی که می‌ماند وحدت خدایی و توحیدی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: سرمایه بسیار بزرگ دیگر اهل بیت عصمت و طهارت هستند، امام رضا (ع) فرمودند رحمت خدا شامل حال کسی که امر ما را احیا می‌کند، شخصی از حضرت پرسید چگونه می‌شود امر شما را احیا کرد و شامل رحمت خدا شد؟ حضرت فرمودند علوم و معارف ما را یاد بگیرید و به دیگران بیاموزید.

وی یادآور شد: ممکن است کسی بگوید این مسائل مربوط به گذشته است و در عصر حاضر مردم همه هوش و حواسشان به فضای مجازی است و کسی به این قبیل حرف‌ها اهمیتی نمی‌دهد اما باید بدانیم امام (ع) مردم را خوب می‌شناخته و این سرمایه بزرگ را در مردم می‌دیده است و این سخن را برای همه عصرها و دوره‌ها فرموده است.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: امام رضا (ع) در ادامه فرمایش خود فرمودند این مردم اگر شیرینی کلام ما به ذائقه‌شان برسد به دنبال ما حرکت می‌کنند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ما این حدیث را تجربه کرده‌ایم، هر وقت پای منبر حرف‌های خودمان را به مردم می‌گوییم خسته می‌شوند اما هر زمان از کلام ائمه (ع) و آیات قرآن صحبت می‌کنیم مردم حالشان دگرگون شده و توجه می‌کنند، این سرمایه عظیم اهل بیت عصمت و طهارت را باید قدر بدانیم و از آن غافل نشویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر