۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۷۳۶۰۸
وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته نکوداشت پدافند غیرعامل که از سوم لغایت۱۰ آبان ماه برگزار می‌شود، پیامی صادر کرد.

به گزارش پایداری ملی و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن پیام رضامراد صحرایی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

"وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَکُمْ لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ فَهَلْ أَنْتُمْ شاکِرُونَ " (انبیاء- ۸۰)

اجرای پدافند غیرعامل و توجه به اصول و اقدامات؛ به عنوان یکی از ارکان مهم و عناصر کانونی منظومه دفاعی کشور با رویکرد «صیانت از مردم و حفاظت از زیرساخت‌ها» در شرایط کنونی که بخش عمده‌ای از تهدیدات دشمن متمرکز بر بخش‌های غیرنظامی و توسعه تهدیدات نوین شده است، رسالتی بس خطیرتر از گذشته بر دوش همگان قرار داده است. در این عرصه مهمترین اتکاء و بنیان حرکت رو‌به‌جلو در مسیر توسعه مفاهیم پدافند غیرعامل، تولید دانش و فناوری بومی است. نگاه بلند و عمیق رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و فرمایشات معظم‌له مبنی بر اینکه «پدافند غیرعامل مثل مصونیت‌سازی بدن انسان است، از درون ما را مصون می‌کند. پدافند غیرعامل یک اصل خواهد بود، برای همیشه نه برای یک مقطع خاص»؛ حاکی از نقش، اهمیت و جایگاه این مقوله در مصون‌سازی و فراهم نمودن بسترهای امن توسعه پایدار است. دستگاه عظیم تعلیم و تربیت نیز به‌ عنوان بزرگ‌ترین دستگاه اجرایی و نهاد فرهنگ‌ساز کشور با داشتن خطیرترین رسالت هستی یعنی تربیت انسان و دارا بودن گستره وسیعی از زیرساخت‌ها و خیل عظیمی از سرمایه‌های اجتماعی، پدافند غیرعامل را که در منویات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» تجلی‌یافته است به‌عنوان یکی از ضروریات زمان و اصلی‌ترین مأموریت‌های حاکمیتی، باهمتی خاص دنبال می‌کند.

بروز تهدیدات نوین و نوپدید در عرصه بین الملل ایجاب می‌کند تا در حفظ و تامین منافع ملی دقت لازم را داشته و همواره برای مقابله با عملی شدن هرگونه تهدید و شرایط اضطراری و یا مواردی که منافع ملی را به مخاطره می‌اندازد آمادگی داشته باشیم. براین اساس، حفظ و ارتقاء آمادگی‌ها در دو بخش سرمایه‌های انسانی و تجهیزاتی و تداوم کارکرد زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور در شرایط اضطراری از ضروریات تحقق اهداف پدافند غیرعامل است. هرچند در سال‌های اخیر در حوزه پدافند غیرعامل با اتکاء به نیروهای جوان و متعهد، توانسته‌ایم به سطح قابل توجهی از رفع نیاز به دانش و فناوری‌های مرتبط با پدافند غیرعامل دست یابیم اما رسیدن به نقطه آرمانی انقلاب اسلامی از یک سو و عمق حیله دشمن از سوی دیگر، این نکته مهم را گوشزد می‌کند که همچنان راه طولانی در پیش است.

تحول دائمي در صحنه‌هاي نبرد، متاثر از عوامل متعددي است كه يكي از مهم‌ترين آنها تغييرات مستمر در فناوري مورد استفاده در ساخت تسليحات و مهمات است.  امروز جنگ‌افزارها نه تنها در محيط حقيقي و با انفجارهاي مهيب، جوامع هدف را نشانه مي‌گيرند؛ بلکه در محيط‌‌‌هاي مجازي نيز بدون انفجار و كشتار مستقيم انسان‌ها به فعاليت مي‌پردازند ولي آثار مخرب آنها كمتر از محيط‌هاي حقيقي نيست. دشمنان، نبرد را نه تنها در ميادين جنگ، كه در تمام عرصه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و دانش و فناوري به كشورهاي هدف تحميل مي‌كنند.

در دورانی که دولت‌های استکباری به صورت مداوم در حال فتنه و دسیسه علیه جمهوری اسلامی ایران می‌باشند اهمیت پدافند غیرعامل و دفاع همه جانبه در برابر جنگ ترکیبی دشمن بیش از هر زمان دیگری مورد تأکید است و برای توفیق در آن، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی منسجم یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

در این رابطه آموزش و پرورش، به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان موجود در ساختار اجتماعی با اعتمادسازی و ایجاد آرامش اجتماعی به خصوص در خانواده‌ها، نقش بسیار مهمی در افزایش مشارکت‌های مدنی در این حوزه دارد.

 بنابراین، انجام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، پیرامون پدافند غیرعامل در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در تمهیدات پدافندی، باید به چهار مؤلفه فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، و موضوعات تهدیدی، توجه وافری نمود.

بی‌تردید هفته پدافند غیرعامل فرصت مغتنمی خواهد بود تا همه‌ی فرهنگیان، اعم ازمعلمان، مدیران و دانش آموزان عزیز ایران اسلامی، با اندیشه‌ای راهبردی، این وظیفه ملی را که در منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز بر آن تأکید گردیده است و قطعاً  کاهش آسیب پذیری، ارتقاء پایداری ملی، ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای خانواده‌ها و تسهیل مدیریت بحران در شرایط خاص و ویژه را به دنبال خواهد داشت، سرلوحه اقدامات خود قرار دهند؛ تا به فضل الهی تحقق شعار ایران پایدار، به وسعت ایمان، به بلندای امید عملی گردد. ان شا الله

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر