۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۷۳۳۰۲
با وجود کاهش بارندگی در ۲۲ استان کشور از جمله تهران و خراسان رضوی، اجرای طرح‌های اضطراری آبفا در کنار مدیریت تقاضا زمینه تامین آب شرب پایدار را در سال آبی جاری را فراهم کرد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، ۱۳ روز تا پایان سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ باقی مانده و طی ۳۵۲ روز گذشته از سال آبی جاری، ۲۲ استان کشور بارش کمتر از متوسط بلندمدت را تجربه کرده‌اند.

استان خراسان رضوی با کاهش بارندگی معادل ۴۶ درصد کمتر از دوره بلندمدت در صدر استان‌های کم‌بارش قرار دارد. همچنین ۴ استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، قزوین و تهران، بارش بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کمتر از متوسط بلندمدت را تجربه کردند. در این میان استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، چهار محال و بختیاری، کردستان، یزد و لرستان به همراه استان اصفهان بین یک تا ۲۷ درصد بارشی بیشتر از دوره بلندمدت داشتند.

با توجه به گستره متفاوت بارش‌ها در سطح کشور، تامین آب شرب، به وسیله سلسله اقدامات پروژه‌های اضطراری در دستورکار قرار گرفت تا جایی که استان‌های خراسان رضوی و تهران به عنوان دو مرکز جمعیتی مهم با وجود کاهش بارش قابل توجه بدون ایجاد اختلالی از آب شرب پایدار استفاده کردند.

*اجرای ۸۵ طرح اضطراری آبفا برای ۳۰ استان

در این رابطه هاشم امینی، سخنگوی صنعت آبفا، گفت: ۸۵ طرح اضطراری برای ۳۰ استان کشور تعریف شد که از آبان سال ۱۴۰۱ به صورت هفتگی با حضور مقامات عالی کشوری رصد و پایش شد تا از این طریق آثار منفی خشکسالی بر تامین آب شرب کشور به صفر برسد.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در سال آبی گذشته دو رویکرد مدیریت تقاضا در کنار توسعه زیرساخت در دستورکار قرار گرفت تا از این طریق زمینه تامین آب شرب پایدار بهداشتی در دستورکار قرار بگیرد.

بر اساس این اطلاعات، حفر و تجهیز و بهسازی ۸۸۱ سامانه آبرسانی، ساخت و ارتقا ۵۲ باب ایستگاه پمپاژ، اجرای ۱۷ طرح ارتقا کیفی، ساخت و بازسازی ۱۲۹۷ هزار مترمکعب مخزن و اجرای ۱۷۹۸ کیلومتر خطوط انتقال، از جمله اقدامات زیرساختی بوده است که در کنار فرهنگ‌سازی و مدیریت تقاضا به تامین آب شرب ختم شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر