۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۷۳۲۰۳
خبرگزاری رویترز به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت که پلیس فدرال این کشور به همراه نیرو‌های انتظامی برخی از کشور‌های اروپایی در عملیاتی مشترک توانستند باج افزار بدنام "کاکبات" (Qakbot) را با گذشت بیش از ده سال از کشف، از کار بیاندازند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، رویترز نوشت که این باج افزار به شدت مورد استفاده تبهکاران سایبری در ارتکاب جرایم مالی بود و از طریق ایمیل، رایانه‌های کابران را آلوده کرده و آنان را وادار به پرداخت مبالغ مورد نظر تبهکاران می‌کرد.

به گفته وزارت دادگستری آمریکا، اف بی آی به همراه سازمان‌های امنیتی و انتظامی فرانسه، آلمان، هلند، انگلیس، رومانی و لتونی در این عملیات شرکت داشتند.

براساس اعلام مقام‌های آمریکایی، عملیات "شکار اردک" یکی از مهمترین ماموریت‌های اف بی آی در حوزه فنآوری و مالی تا به امروز بوده است.

رویترز به نقل از پژوهشگران امنیتی مدعی شد که روسیه منشأ باج افزار مذکور بوده و به سازمان‌های مختلفی در سراسر جهان حمله کرده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، کاکبات با آلوده کردن بیش از ۷۰۰ هزار رایانه، صد‌ها میلیون دلار به سازمان‌های دولتی، بیمارستان‌ها و مشاغل زیان وارد کرده بود.

در جریان این عملیات، ۵۲ سرور در آمریکا و دیگر نقاط جهان توقیف شدند. شواهد امر نشان می‌دهد که از اکتبر ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۳، هکر‌ها توانستند حدود ۵۸ میلیون دلار باج از قربانیان کاکبات اخذ کنند.

اف بی آی اعلام کرده که برای از کارانداختن این شبکه تبهکار، ترافیک اینترنتی کاکبات را به سرور‌های خود تغییر مسیر داده و توانسته این نرم افزار را بدون دسترسی به فایل‌های شخصی کاربران از رایانه‌های آنان حذف کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر