۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۷۲۸۵۲
پیام سردار جلالی در سالگرد بمباران شیمیایی سردشت:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پیامی به مناسبت سالگرد بمباران شیمیایی سردشت، این جنایت را پرده‌ای کوتاه از جنایت علیه بشریت دانست که بوی تلخ آن هرگز با ادکلن‌های اروپایی از بین نمی‌رود.

به گزارش پایداری ملی، سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پیامی به مناسبت سالگرد بمباران شیمیایی سردشت، اظهار داشت: زمانی که صد‌ها محموله شیمیایی در خلال سال‌های جنگ تحمیلی، از بنادر کشور‌های اروپایی به سمت عراق بارگیری شد، بجز جبهه استکبار، کسی نمی‌دانست که قرار است ماده اولیه تولید جنگ افزار‌های شیمیایی برای ارتش رژیم بعث فراهم شود. حتی زمانی که آلمانی‌ها پا را از این هم فراتر گذاشتند و خط تولید سلاح‌های شیمیایی را برای صدام به راه انداختند، هیچ انسان آزاده‌ای تصور وقوع فاجعه مانند بمباران شیمیایی سردشت را به مخلیه خویش نیز راه نمی‌داد.

ده‌ها شهید و هزاران مصدوم شیمیایی تنها بخشی از جنایت هولناکی است که صدام در نخستین روز‌های تابستان ۱۳۶۶ در سردشت مرتکب شد. پرده‌ای کوتاه از نمایش قساوت رژیم بعث که بار‌ها و بار‌ها در طول جنگ تحمیلی علیه ملت ایران تکرار شد. جنایاتی که بوی تلخ آن هرگز با ادکلن‌های اروپایی از بین نمی‌رود.

جنایتی که از سوی اروپائیان تشویق شد

جالب اینکه دولت‌های اروپایی که خود زمینه این اقدامات شیطانی علیه ایران را فراهم کرده بودند، نه تنها برای نمایش هم که شده این اقدام جنایتکارانه را محکوم نکردند بلکه رژیم بعث را مورد تشویق هم قرار دادند.

دلیل این حجم از رذالت را مقام معظم رهبری به درستی تبیین کردند؛ جایی که فرمودند؛ «مستکبرین عالم، از رنج ملت ایران لذت می‌برند، دشمنان از رنج ملت ایران خوششان می‌آید! دلیلش چیست؟ دلیلش بمباران‌های شیمیایی دوران دفاع مقدس یا همین تحریم‌های دارویی است.»

کاهش آسیب پذیری در برابر مخاطرات شیمیایی جنبه‌ای از "قوی شدن" است

تدبیر مقام معظم رهبری مبنی بر "قوی شدن" با نگاه به چنین تجاربی که ملت ایران پشت سرگذاشته است نشان از حکمت دارد. منظور از قوی شدن، در کلام رهبری عزیز، تنها افزایش قدرت نظامی نیست. بلکه افزایش تاب آوری و کاهش آسیب پذیری در برابر مخاطرات شیمیایی چه عامدانه و انسان ساخت و چه در اثر حوادث، خود جنبه‌ای از قوی شدن است.

در ادامه این پیام آمده است؛ از سوی دیگر حال که با توسعه زیرساخت‌های شیمیایی و پتروشیمیایی کشور، از مواهب این صنعت بهره‌مند هستیم باید با تکیه بر دانش پدافند شیمیایی و روزآمدسازی و بومی سازی این دانش، متناسب با نیازها، تهدیدات و آسیب پذیری‌ها، نسبت به مصون سازی زیرساخت‌های شیمیایی و همچنین صیانت از مردم در برابر حوادث و مخاطرات بکوشیم.

ایران بزرگترین قربانی حملات شیمیایی

همچنین ضمن تاکید بر لزوم دادخواهی ملت ایران به عنوان بزرگترین قربانی حملات ناشی از سلاح‌های شیمیایی در مجامع بین الملل و فریاد زدن این مظلومیت و رسواسازی عاملان و مسببان این جنایت، آگاهیم که تکیه کردن بر کنوانسیون بین الملل مقابله با تسلیحات شیمیایی که بازیچه دست قدرت‌های استکباریست، خطایی راهبردی است و تنها با تکیه بر «ایمان» و «امید» باید برای مصون‌سازی زیرساخت‌های صنعت عظیم شیمیایی کشور در راستای راهبرد قوی شدن به عنوان بخش مهمی از توان بازدارندگی کشور بکوشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا و قربانیان تراژدی سردشت به ویژه کرد‌های غیور ایرانی و حماسه سازی‌های دیار چشمه‌های جوشان کوه‌های سربه فلک کشیده زاگرس برای خانواده قربیان این جنایت اجر و صبر جمیل و برای جانبازان عزیز شفای عاجل را از درگاه ایزد منان مسئلت کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر