۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۷۲۸۲۲
معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور:
معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: مقاوم‌سازی به‌منزله بالا بردن مقاومت همه ابعاد یک سازمان از جنبه‌های گوناگون است و نوعی امنیت ملی به شمار می‌آید.

به گزارش پایداری ملی به نقل از شانا، عبدالرحمن کشوری در نخستین همایش مقاوم‌سازی تأسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و شبکه توزیع گاز طبیعی کشور گفت: اگر بالا بردن مقاومت در بخش‌های مختلف را سرلوحه مقاوم‌سازی بدانیم، بی‌شک این موضوع باید در حوادث صنعتی مانند خوردگی و حوادث طبیعی هم در نظر گرفته شود و مخاطرات در این زمینه، دو مفهوم دارایی‌شناسی و تهدیدشناسی را در برمی‌گیرد.

وی تأکید کرد: در بحث دارایی‌شناسی، اصل بر آن است که تا دارایی خود را شناسایی نکنیم، چگونه می‌توانیم آن دارایی را از تهدید‌ها حفظ کنیم و در بحث دوم، اگر تهدید را نشناسیم، نمی‌دانیم دارایی خود را باید در برابر چه چیزی مقاوم کنیم.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه باید مقاوم‌سازی را در برابر همه تهدید‌های داخلی و خارجی در نظر داشته باشیم، افزود: مقاوم‌سازی در برابر تهدید‌ها به‌ویژه در برابر تهدید‌های سخت، باید به‌صورت ذاتی در طرح و پروژه‌ها مستتر باشد.

کشوری طراحی نیمه‌دفنی در بحث مخازن را از مهم‌ترین مباحث در این حوزه دانست و تصریح کرد: در بحث مخازن، خطوط لوله و... که جنبه حیاتی دارند، بهترین کار برای مقاوم‌سازی تأسیسات، طراحی نیمه‌دفنی است که اطمینان حداقلی را برای ما به‌وجود می‌آورد.

وی یکی از محور‌های اصلی در بحث مقاوم‌سازی را حفظ جان نیروی انسانی اعلام کرد و گفت: در طرح توسعه تأسیسات و مقاوم‌سازی، نیاز به مطالعات پدافند غیرعامل و اجرای آن ضروری است.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان اظهار کرد: مقاوم‌سازی در بحث راهبردی هم بسیار حائز اهمیت است و در افق بالاتر، به نوعی امنیت ملی به شمار می‌آید.

نقشه راه و سند جامع مقاوم‌سازی تأسیسات صنعت گاز باید تدوین شود

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در نخستین همایش مقاوم‌سازی تأسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و شبکه توزیع گاز طبیعی کشور که در مرکز همایش‌های‌ بین‌المللی کوشک در حال برگزاری است، گفت: این نشست با هدف انسجام‌بخشی و هماهنگی‌های بیشتر بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های تابع برگزار شده است.

وی افزود: شرکت ملی گاز ایران مسئولیت بسیار سنگینی در کشور بر عهده دارد و یکی از شرکت‌های برتر دنیا با این‌ حجم از تأسیسات است و افزون بر تأمین انرژی بخش خانگی، به صنایع، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها گازرسانی می‌کند و مقاوم‌سازی تأسیسات به دلیل اینکه خللی در خدمت‌رسانی به‌وجود نیاید، موضوع مهمی است.

معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد: مقاوم‌سازی فقط فیزیکی نیست و گاهی مقاوم‌سازی و آموزش نیروی انسانی و ایجاد اراده‌ها برای راهبری تجهیزات شاید بسیار مهم‌تر است، به‌طوری که همکاران ما پارسال در سرمای منفی ۳۰ درجه در برخی مناطق با انگیزه و اراده قوی خدمت‌رسانی می‌کردند.

چگنی با تأکید بر ضرورت تقویت پدافند غیرعامل در صنعت گاز بیان کرد: اگر قرار باشد برنامه‌ای بلندمدت در حوزه مقاوم‌سازی تدوین کنیم، باید همه عوامل را کنار هم در نظر بگیریم، زیرا این ‌موضوع اقدامی بلندمدت است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌سازی یکی از اهداف مقاوم‌سازی است، ادامه داد: ترازیابی و استفاده از الگوهای جهانی در حوزه مقاوم‌سازی تأسیسات مهم است، در عین حال باید از قوانین و اسناد بالادستی کشور نیز بهره برد تا نقشه راه و سند جامع مقاوم‌سازی صنعت گاز تدوین شود که نیاز است از مراکز علمی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای تدوین این سند جامع بهره برد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین با بیان اینکه می‌توان از نظر مشاوران بین‌المللی هم در این حوزه بهره برد، گفت: اکنون نیازمند تلاش جدی برای حفظ این سرمایه عظیم صنعت گاز هستیم و نباید از هیچ اقدامی کوتاهی کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر