۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۷۲۷۷۰
پیشرفت سریع در هوش مصنوعی نظیر برنامه چت جی‌پی‌تی شرکت OpenAI که مورد حمایت مایکروسافت قرار دارد، تلاش‌های دولت‌ها برای موافقت درباره قوانین مربوط به استفاده از این فناوری را پیچیده و دشوار کرده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، رویترز در گزارشی، جدیدترین اقدامات نهاد‌های حاکمیتی ملی و بین‌المللی برای ساماندهی و نظارت بر ابزار‌های هوش مصنوعی را بررسی کرده است:

استرالیا

استرالیا قصد دارد مقرراتی را در این زمینه معرفی کند. سخنگوی وزارت صنعت و علوم در آوریل گفته بود: دولت استرالیا با نهاد مشاورتی علوم اصلی این کشور، سرگرم مشورت بوده و در حال بررسی اقدام بعدی است.

انگلیس

انگلیس سرگرم برنامه‌ریزی مقررات است. یک سخنگو به رویترز گفت: "سازمان رفتار مالی" که یکی از چند رگولاتور دولتی مسئول طراحی دستورالعمل مربوط به هوش مصنوعی است، با موسسه آلن تورینگ و موسسات قانونی و آکادمیک دیگر سرگرم مشورت است تا درک بهتری از این فناوری پیدا کند.

رگولاتور رقابت انگلیس در مه اعلام کرد بررسی تاثیر هوش مصنوعی روی مصرف کنندگان، شرکت‌ها و اقتصاد و ضرورت استفاده از کنترل‌های جدید را آغاز خواهد کرد. انگلیس در مارس اعلام کرده بود قصد دارد به جای ایجاد یک نهاد جدید، مسئولیت نظارت بر هوش مصنوعی را بین رگولاتور‌های حقوق بشر، سلامت، ایمنی و رقابت تقسیم کند.

چین

چین سرگرم برنامه‌ریزی مقررات است. ایلان ماسک، میلیاردر کارآفرین پنجم ژوئن پس از سفر به چین و دیدار با مقامات این کشور، اظهار کرده بود: دولت چین به دنبال ایجاد مقررات هوش مصنوعی در این کشور است.

رگولاتور فضای سایبری چین در آوریل، تدابیری را رونمایی کرد که هدف از آنها، مدیریت خدمات هوش مصنوعی مولد است و اعلام کرد می‌خواهد شرکت‌ها، پیش از عرضه عمومی، ارزیابی‌های امنیتی خود را به مقامات ارائه کنند.

اداره اقتصاد و فناوری اطلاعات چین در فوریه اعلام کرده بود: پکن از شرکت‌های پیشتاز در ساخت مدل‌های هوش مصنوعی که می‌توانند چت جی‌پی‌تی را به چالش بکشند، حمایت خواهد کرد.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا سرگرم برنامه‌ریزی مقررات است. مارگارت وستاگر، کمیسیونر فناوری اتحادیه اروپا ۳۱ مه گفت: آمریکا و اتحادیه اروپا، صنعت هوش مصنوعی را برای استفاده از یک کد رفتاری داوطلبانه ظرف مدت چند ماه و فراهم کردن تدابیر ایمنی تا زمان طراحی قوانین جدید، تحت فشار قرار داده اند. وستاگر گفت: بر این باور است که این تدابیر، ظرف مدت چند هفته آینده طراحی خواهند شد.

قانونگذاران اتحادیه اروپا در ماه مه در خصوص طراحی مقررات سخت گیرانه‌تر برای کنترل هوش مصنوعی مولد موافقت کرده و ممنوعیت نظارت با استفاده از فناوری تشخیص چهره را پیشنهاد کرده بودند. پارلمان اروپا در ژوئن، در خصوص لایحه قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، رای گیری خواهد کرد.

سازمان مصرف کننده اروپا به نگرانی درباره چت جی‌پی‌تی و سایر ابزار‌های هوش مصنوعی پیوسته و از آژانس‌های حمایت از مصرف کننده اتحادیه اروپا خواسته است درباره این فناوری و مضرات احتمالی آن برای افراد تحقیق کنند.

فرانسه

فرانسه سرگرم تحقیقات درباره موارد احتمالی نقض مقررات است. پس از آن که برنامه چت جی‌پی‌تی بر سر احتمال نقض مقررات حریم خصوصی، موقتا در ایتالیا ممنوع شد، دیده‌بان حریم خصوصی فرانسه (CNIL) در آوریل اعلام کرد سرگرم تحقیقات متعدد درباره احتمال نقض شدن مقررات است. مجلس ملی فرانسه در مارس، به هشدار‌های گروه‌های مدافع حقوق مدنی توجهی نکرد و استفاده از نظارت ویدئویی هوش مصنوعی در زمان بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را اعلام کرد.

گروه هفت

گروه هفت به دنبال دریافت نظرات برای مقررات در زمینه هوش مصنوعی است. سران گروه هفت در نشست ۲۰ مه که در هیروشیمای ژاپن داشتند، بر ضرورت مدیریت هوش مصنوعی و فناوری‌های ایمرسیو اذعان کرده و موافقت کردند وزیران این گروه درباره این فناوری در چارچوب "پروسه هوش مصنوعی هیروشیما" گفتگو کرده و نتاج مذاکراتشان را تا پایان سال ۲۰۲۳ گزارش کنند.

وزیران دیجیتالی گروه هفت پس از دیداری که در آوریل در ژاپن برگزار شد، اعلام کردند کشور‌های گروه هفت باید مقررات مبتنی بر ریسک در خصوص هوش مصنوعی اتخاذ کنند.

ایرلند

ایرلند به دنبال دریافت نظرات برای مقررات در زمینه هوش مصنوعی است. رئیس حفاظت از دیتای ایرلند در آوریل اعلام کرده بود هوش مصنوعی باید ساماندهی شود، اما نهاد‌های نظارتی پیش از شتاب برای ممنوعیت‌هایی که واقعا معتبر نمی‌مانند، باید برنامه ریزی کنند که چطور این کار را به شکل مناسب انجام دهند.

ایتالیا

یک مقام ارشد در ماه مه گفته بود: ایتالیا سرگرم تحقیقات درباره نقض احتمالی مقررات است. سازمان حفاظت از دیتای ایتالیا قصد دارد پلتفرم‌های هوش مصنوعی دیگر را مرور کرده و کارشناسان هوش مصنوعی را استخدام کند. برنامه چت جی‌پی‌تی پس از این که در مارس، به دلیل وجود نگرانی‌هایی از سوی سازمان حفاظت از داده ملی موقتا ممنوع شد، در آوریل برای کاربران قابل دسترس شد.

ژاپن

ژاپن سرگرم تحقیقات درباره نقض احتمالی مقررات است. دیده‌بان حریم خصوصی ژاپن دوم ژوئن اعلام کرده بود هشدار داده است که شرکت OpenAI اطلاعات حساس را بدون اجازه مردم جمع‌آوری نکند و اطلاعات حساسی که جمع آوری می‌کند را به حداقل برساند و اگر نگرانی بیشتری وجود داشته باشد، ممکن است اقدام بیشتری انجام دهد.

اسپانیا

اسپانیا سرگرم تحقیقات درباره نقض احتمالی مقررات است. آژانس حفاظت از داده اسپانیا در آوریل اعلام کرد یک تحقیقات مقدماتی را در خصوص نقض احتمالی داده توسط برنامه چت جی‌پی‌تی آغاز کرده و از دیده‌بان حریم خصوصی اتحادیه اروپا خواسته است نگرانی‌های حریم خصوصی پیرامون چت جی‌پی‌تی را ارزیابی کند.

سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ۱۲ ژوئن از پیشنهاد بعضی از مدیران هوش مصنوعی برای ایجاد یک دیده‌بان هوش مصنوعی مشابه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای حمایت کرد، اما خاطرنشان کرد تنها کشور‌های عضو می‌توانند چنین نهادی را ایجاد کنند نه دبیرخانه سازمان ملل متحد.

گوترش همچنین برنامه‌هایی را اعلام کرده تا تا پایان سال، کار روی یک نهاد مشورتی هوش مصنوعی رده بالا آغاز شود که توافق‌های مدیریت هوش مصنوعی را به طور مرتب مرور کرده و توصیه‌هایی را ارائه می‌کند.

آمریکا

آمریکا به دنبال دریافت نظرات در خصوص مقررات مربوطه است. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در ماه مه اعلام کرد این سازمان متعدد است از قوانین فعلی برای کنترل بعضی از خطرات هوش مصنوعی مانند افزایش قدرت شرکت‌های برتر و کمک به کلاهبرداری، استفاده کند. مایکل بنت، سناتور آمریکایی در آوریل، لایحه‌ای را معرفی کرد که بر اساس آن، نیروی ویژه‌ای برای بررسی سیاست‌های آمریکا در زمینه هوش مصنوعی ایجاد می‌شود و راه‌هایی را برای تهدید‌های متوجه حریم خصوصی، آزادی‌های مدنی و روند قانونی را شناسایی می‌کند.

دولت بایدن در آوریل اعلام کرد به دنبال دریافت نظرات عمومی درباره تدابیری برای مسئولیت پذیری برای سیستم‌های هوش مصنوعی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر