۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۷۲۵۵۴
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فصل زراعی و خطر «تب شالیزار» برای کشاورزان گفت: شالیکاران رعایت نکات ایمنی و بهداشتی را در این فصل جدی بگیرند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، عقیل قلی پور پیش از ظهر دوشنبه در گفتگو با رسانه‌ها به فصل زراعی در گیلان و خطر شیوع «تب شالیزار» اشاره کرد و گفت: بیماری «لپتوسپیروز» یا تب شالیزار یک بیماری باکتریایی است و در فصول کشاورزی و آغاز نشاء برنج در استان‌های شمالی، به دلیل آلودگی آب‌ها به فضولات جانورانی مانند موش، خرگوش، سگ و خوک شروع می‌شود.

وی افزود: شایع‌ترین عوامل شیوع این بیماری تماس زخم‌های باز با آب و خاک آلوده در زمان فعالیت در شالیزار‌ها است بنابراین شالیکاران زخم‌های باز خود را مداوا کنند و مراقب انتقال بیماری از این طریق باشند.

قلی پور با اشاره به اینکه این باکتری از طریق ادرار حیوانات و جوندگان وارد آب می‌شود و می‌تواند چندین ماه در آب زنده بماند، اضافه کرد: علائم این بیماری مشابه بیماری آنفولانزا است که مبتلایان به آن در ۹۰ درصد موارد پس از یک هفته بهبود خواهند یافت، اما ۱۰ درصد بقیه دچار عفونت شدید و نارسایی کلیوی می‌شوند.

وی با بیان اینکه شالیکاران رعایت نکات ایمنی و بهداشتی را جدی بگیرند، گفت: کشاورزانی که علائمی مانند تب و لرز، درد شدید عضلانی، سردرد مداوم، تهوع، استفراغ، اسهال و حتی نارسایی کلیه دارند، سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر