۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۷۲۴۹۵
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از اسناد افشاشده پنتاگون گزارش داده مجموعه‌ای از کشور‌های بزرگ در حال توسعه از بن‌بست آمریکا با روسیه و چین دوری می‌کنند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، یک روزنامه آمریکایی به نقل از اسناد افشاشده پنتاگون گزارش داده مجموعه‌ای از کشور‌های بزرگ در حال توسعه از بن‌بست آمریکا با روسیه و چین دوری می‌کنند.

در حالی که استراتژی دفاع ملی جدید واشنگتن، چین را به عنوان مهمترین رقیب آمریکا و روسیه را تهدید حاد که قادر است حملات موشکی و سایبری علیه ایالات متحده انجام دهد، توصیف کرده، اسناد افشا شده پنتاگون شامل ارزیابی‌های اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شده آمریکا نشان می‌دهد کشور‌هایی مثل هند، برزیل، پاکستان و مصر سعی می‌کنند در دوره‌ای که آمریکا دیگر ابرقدرت بلامنازع جهان نیست، از تبعیت دوری کنند.

طبق این اسناد، دستورکار جهانی جو بایدن در حالی که قدرت‌های منطقه‌ای بانفوذ مورد ذکر تلاش می‌کنند در حاشیه کشاکش واشنگتن با مسکو و پکن بمانند و گاهی بر روی این رقابت برای منافع خود سرمایه‌گذاری کنند، با چالش‌های مهم مواجه است.

در خصوص پاکستان در یکی از اسناد آمده که وزیر خارجه این کشور در ماه مارس استدلال کرده بود اسلام‌آباد نمی‌تواند به تلاش برای حفظ حد وسط پبین چین و آمریکا ادامه دهد. او در یک یادداشت داخلی ابراز نگرانی کرده بود که غریزه حفظ شراکت پاکستان با آمریکا ممکن است به همکاری استراتژیک واقعی پاکستان با چین صدمه بزند.

در خصوص هند هم یکی از اسناد فاش کرد مشاور امنیت ملی این کشور به همتای روس خود درباره حمایت دهلی از مسکو در حوزه‌های چندگانه و همچنین بی‌میلی هند در حمایت از قطعنامه ضد روسی سازمان ملل بر سر اوکراین که مورد حمایت غرب قرار دارد، اطمینان داده بود.

«ماتیاس اسپکتور» محقق بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی به واشنگتن پست گفت قدرت‌های در حال ظهور در حالی که چین نفوذ اقتصادی و نظامی خود را گسترش می‌دهد و روسیه قابلیت خود برای منحرف کردن فشار غرب را نمایان می‌کند، در حال بازنگری هستند.

این محقق افزود مشخص نیست چه کسی تا ۱۰ سال دیگر در موقعیت برتر قرار می‌گیرد، بنابراین این کشور‌ها باید گزینه‌های خود را متنوع و ریسک راکاهش دهند.

اسناد محرمانه اطلاعاتی آمریکا در چند هفته گذشته به بیرون درز کرده که بخصوص اطلاعاتی را درباره طیفی از مسائل امنیتی حساس در ارتباط با جنگ اوکراین از جمله دفاع هوایی اوکراین، فعالیت‌های ارتش روسیه و ارزیابی آمریکا افشا کرده است.

پنتاگون تایید کرده که این اسناد حاوی مسائل حساس و محرمانه است، اما مدعی است دستکم برخی از آن‌ها دستکاری شده است. وزارت خارجه روسیه گفته این افشاگری‌ها ممکن است جعلی باشد و تلاش عمدی برای گمراه کردن مسکو باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر