۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۷۲۱۰۳
جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور مطرح کرد
جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور گفت: برای رسیدن به اطمینان خاطر در دستیابی به مصون سازی زیرساخت ها، باید اقدامات لازم در سه سطح ایمنی، امنیت و دفاع اجرایی گردد.

به گزارش پایداری ملی، سید جمال الدین گوهری جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور در دومین همایش پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با هدف تاب آوری و کاهش آسیب پذیری که در بیمارستان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: باید مقابله و مواجه با تهدیدات شیمیایی بر اساس نظام پدافند شیمیایی در حوزه عملیات و مصون سازی، طرح ریزی و اجرا گردد.


وی ادامه داد: در فرایند اجرای چرخه مصون سازی پدافند شیمیایی هر مجموعه و زیرساخت باید در ابتدا نسبت به شناسایی و احصای مخاطرات و منابع تهدیدات شیمیایی خود اقدام کند و سپس با انجام ارزیابی میزان ریسک آنها، به طراحی و اجرای طرح های پاسخ اضطراری در قالب طراحی سناریوهای تهدید پرداخته و سپس اجرای رزمایش های شیمیایی بر اساس سناریوهای تهدید در اجرای چرخه مصون سازی را در دستور کار قرار دهد.


جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی ایجاد ساختارهای عملیاتی قرارگاه‌های پدافند شیمیایی در زیرساخت‌ها و سازماندهی و اجرای اقدامات مصون سازی شامل آموزش نیروی انسانی، فرهنگسازی و تجهیز زیرساخت ها به امکانات مقابله با حوادث شیمیایی را مکمل اقدامات مصون‌سازی زیرساخت‌های شیمیایی عنوان کرد و افزود: برای رسیدن به اطمینان خاطر در دستیابی به مصون سازی زیرساخت ها، باید اقدامات لازم در سه سطح ایمنی، امنیت و دفاع اجرایی گردد.


گوهری ادامه داد: باید با توجه به نوع دارایی‌ها، مراحل زنجیره تامین مواد شیمیایی شامل تامین، تولید، توزیع، حمل و نقل، مصرف و انبارش مواد شیمیایی، اقدامات خود را برای مواجهه با بحران‌ها و حوادث شیمیایی براساس مراحل چرخه عملیات اطفا، طراحی و اجرایی کرد.


وی مراحل طراحی و اجرایی‌سازی را شامل برآورد تجهیزات مورد نیاز به پاسخ اضطراری، سامانه‌های رصد و پایش تخصصی، امکانات آشکارسازی و پروتکل‌های تشخیصی، سامانه‌های رصد و پایش تخصصی، امکانات آشکارسازی و پروتکل‌های تشخیصی، سامانه‌های اعلام هشدار، امکانات اطفایی و رفع آلودگی، سامانه‌های مورد نیاز کنترل و فرماندهی، تجهیزات درمانی، طراحی‌های تخلیه اضطراری، جانمایی مناطق ایمن، راه اندازی مراکز ECO جهت اجرای ساختارهای مورد نیاز ics شیمیایی، آموزش پروتکل های آرامش بخشی برشمرد.


گوهری گفت: مراکز و زیرساخت‌های شیمیایی که دارای مواد شیمیایی پر خطر هستند، باید ضمن اجرای طرح های پاسخ اضطراری و تامین تجهیزات حفاظت فردی به طراحی و تمرین رزمایش های آمادگی با مشارکت رده های شهری، مناطق ویژه و شهرک های صنعتی همجوار خود اقدام نماید.


جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور خاطرنشان کرد: در حوزه آمادگی مواجهه با تهدیدات شیمیایی محتمل باید با ایجاد سامانه های رصد و پایش محیطی و آشکارسازی، آموزش پروتکل های لازم جهت شناسایی و تشخیص، سامانه های هشداری و اعلام وضعیت، تجهیزات تحدید منطقه، آماده سازی طرح های تخلیه و اسکان اضطراری، سامانه‌های پاسخ و رفع آلودگی، در دستور کار قرار گیرد.


وی در پایان از مسئولین خواست قبل از حادثه برای حوزه مصون سازی و ایمنی و امن سازی زیرساخت های خود، برنامه ریزی و سازماندهی لازم را انجام دهند و ضمن ایجاد آمادگی جهت دستیابی به زمان طلایی در هنگام عملیات، برای دستیابی به چرخه مصون سازی در زمان قبل از حادثه اقدام کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر