۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۹۵۵
مصرف ۱۹۵ میلیون لیتری نیروگاه‌ها در زمستان، ضرورت تداوم صرفه‌جویی ۱۰درصدی مصرف برق و گاز برای گذر از زمستان و بیش از ۴۰ درصد سدهای کشور پر شده است از مهمترین اخبارآب و انرژی هفته جاری بودند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، مصرف ۱۹۵ میلیون لیتری نیروگاه‌ها در زمستان، ضرورت تداوم صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مصرف برق و گاز برای گذر از زمستان، استانبول میزبان نشست خریداران و فروشندگان گاز جهان می‌شود، تخفیف ۵۰ درصدی حق انشعاب برای مدارس خیریه و بیش از ۴۰ درصد سدهای کشور پر شده است از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند

دریافت مجموع ۵۰۰ تومانی اداره‌های گاز و برق از هر مشترک

در بودجه ۱۴۰۲ به استناد ماده (۱۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه ذیربط اجازه داده می‌شود ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ سه هزار ریال, از هر واحد مسکونی مشترکان برق مبلغ دو هزار ریال و از هر یک از واحدهای تجاری مشترکان گاز و برق مبلغ بیست هزار ریال أخذ و به عنوان منابع داخلی نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند. برای مشترکان روستایی, مبالغ فوق الذکر معادل پنجاه درصد است و مشترکان فاقد گاز از پرداخت معاف می‌باشند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

صادرات بیش از ۴۸۰ هزار تن گوگرد به شرق آسیا

علی احمدی، رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به تولید گوگرد در این مجتمع عظیم گازی گفت: اکنون ظرفیت تولید روزانه ۲ هزار و ۳۰۰ تن گوگرد در پارس جنوبی وجود دارد که در ۹ ماه سال ۱۴۰۱ در شرایط کاملاً ایمن و با رعایت مسائل محیط زیستی توانستیم بیش از ۴۸۰ هزار تن گوگرد را از این مجتمع به مقاصد شرق آسیا صادر کنیم.

احمدی بیان کرد: محصول مهم و قابل توجه دیگری که در سایت یک مجتمع تولید می‌شود، ماده بودارکننده است و ما تنها تولیدکننده این ماده در خاورمیانه هستیم که ظرفیت تولید ۵۰ تن در ماه را داریم و تولید آن تا پایان پاییز امسال، نسبت به مدت زمان مشابه پارسال، ۱۲ درصد افزایش یافته و در اختیار شرکت‌های داخلی و گاز استانی قرار گرفته است.

ضرورت تداوم صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مصرف برق و گاز برای گذر از زمستان

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به ورود سامانه جدید سرما و ادامه بارش برف و باران و کاهش دما در کشور، امکان یخ زدگی راه‌های کشور و احتمال اختلال در سوخت رسانی به نیروگاه‌ها وجود دارد، بر همین اساس صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در مصرف گاز و برق در کشور ضروری است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اضافه کرد: هم اکنون شبکه سراسری برق در وضعیت پایدار است، اما میزان مصرف گاز و برق به شدت افزایش یافته و برای تأمین برق پایدار به ویژه در مناطق سردسیر ضرورت دارد هموطنان نسبت به کاهش مصرف خود به طور جدی اقدام کنند.

استانبول میزبان نشست خریداران و فروشندگان گاز جهان می‌شود

فاتح دونمز روز دوشنبه (دهم بهمن‌) گفت: ترکیه در روزهای ۱۴ تا ۱۵ فوریه (۲۵ و ۲۶ بهمن‌ماه) برای گرد هم آوردن کشورهای تأمین‌کننده و مصرف‌کننده گاز نشستی را در استانبول برگزار خواهد کرد.

وی افزود: ما کشورهای تأمین‌کننده گاز طبیعی در خاورمیانه، مدیترانه، خزر و آسیای میانه را با کشورهای مصرف‌کننده اروپا گرد هم خواهیم آورد.

تخفیف ۵۰ درصدی حق انشعاب برای مدارس خیریه

در بودجه ۱۴۰۲ به وزارتخانه‌های نفت و نیرو اجازه داده می‌شود, به مدارسی که حداقل ۵۰ درصد آن توسط خیرین ساخته می‌شود, تا پنجاه درصد تخفیف برای حق انشعاب, توسعه شبکه, حق وصل شمارشگر (کنتور) آب, گاز و فاضلاب, افزایش جریان الکتریکی (آمپراژ) و حق وصل شمارشگر برق ارائه نماید.

تا پایان سال حداقل یکبار از کارت سوخت خود استفاده کنید

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، طی اطلاعیه عنوان کرد: قابل توجه مالکین محترم خودروها لطفاً برای جلوگیری از غیرفعال شدن کارت‌های سوخت شخصی، حداقل یکبار تا پایان سال ۱۴۰۱ از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنید و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل فرمائید.

شرکت ملی پخش در بخش دیگری از این اطلاعیه یادآوری کرده: لطفاً در صورت نداشتن کارت سوخت شخصی نسبت به ثبت درخواست المثنی در دفاتر پلیس +۱۰ اقدام فرمائید

گاز به‌زودی به تنها بندر اقیانوسی ایران می‌رسد

رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: پس از موفقیت درگازرسانی به شهرهای زابل و خاش به‌زودی باتکمیل خط لوله گاز ایرانشهر، چابهار، کنارک به طول ۲۹۰ کیلومتر، سومین طرح بزرگ گازی در این استان پهناوربه ثمر می‌نشیند.

وی ادامه داد: در آستانه فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رسیدن گاز طبیعی به چابهار، یکی از دستاوردهای شاخص صنعت گاز در استان سیستان و بلوچستان و زمینه‌ساز شکوفایی تنها بندر اقیانوسی کشور است.

نوشادی اضافه کرد: این پروژه راهبردی، افزون بر تأمین انرژی مورد نیاز واحدهای پتروشیمی و نیروگاهی، فرصت‌های رشد برای تجارت دریایی مهیا می‌کند تا سنگ بنای توسعه متوازن و پایدار در جنوب شرق ایران محکم بنا نهاده شده و فعالان اقتصادی، صنعتی و گردشگری به‌منظور سرمایه‌گذاری، رهسپار جوان‌ترین استان کشور شوند.

معافیت روستاییان از اجرای قانون حمایت از برق

در بودجه ۱۴۰۲ براساس قانون حمایت از صنعت برق ۱۰ درصد مبلغ برق مصرفی در سقف ۶۶ هزار میلیارد ریال تعیین می‌شود.مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز و برق چاه‌های کشاورزی مجاز از شمول حکم این بند معاف هستند.

سرپرست شرکت پایانه‌های نفتی ایران منصوب شد

با حکم محسن خجسته‌مهر، عباس غریبی به‌عنوان سرپرست شرکت پایانه‌های نفتی ایران منصوب شد.

بیشترین میزان مصرف گاز متعلق به کدام استان‌ها است؟

عباس اعظمی سخنگوی شرکت ملی گاز در رابطه با این موضوع به مهر می‌گوید: طی روزهای گذشته مصرف گاز افزایش پیدا کرده و از ۶۲۵ تا ۶۶۰ میلیون متر مکعب در نوسان بوده است.

وی ادامه: زمانی که سامانه سرمایشی برای مدت زمان طولانی ماندگار باشد مصرف بالا می‌رود و انتقال گاز به استان‌های شمالی را دشوار می‌کند.

به گفته سخنگوی شرکت ملی گاز طی ۲۴ ساعت گذشته مصرف گاز در بخش خانگی ۶۲۵ متر مکعب بود که از این میزان به ترتیب استان‌های تهران با ۱۲۰ میلیون متر مکعب، خراسان رضوی با ۵۱ میلیون متر مکعب، اصفهان با ۴۵ میلیون متر مکعب و آذربایجان شرقی با ۴۱ میلیون متر مکعب بیشترین مصرف گاز را داشته‌اند.

بیش از ۴۰ درصد سدهای کشور پر شده است

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در رابطه با آخرین وضعیت سدهای کشور گفت: در نیمه جنوبی کشور بارش‌ها بیش از حد معمول و نرمال کشور اتفاق افتاده اما در نیمه شمالی کشور به ویژه در استان‌های مرکزی، تهران، قزوین، قم، همدان، البرز و سمنان میزان بارش‌ها نسبت به سال‌ها گذشته کمتر بوده است.

محرابیان میزان پرشدگی سدهای کشور را بیش از ۴۰ درصد اعلام کرد و افزود: البته طبیعی است که به خاطر نوع بارش‌ها که عمدتاً به صورت برف بوده و در سرشاخه‌ها هنوز ذوب نشده، امیداوریم با ذوب برف‌ها میزان پرشدگی سدها بهبود پیدا کند.

وزیر نیرو ادامه داد: اگر روند بارش‌ها در ماه‌های آینده به گونه‌ای باشد که عقب‌ماندگی را در استان‌های مذکور جبران کند، سال خوبی را در پیش خواهیم داشت، در غیر این صورت باید روش‌های مدیریت مصرف را جدی بگیریم.

وی در خاتمه عنوان کرد: با روش‌های مدیریت مصرف تلاش می‌کنیم میزان مصرف کاهش پیدا کند. سال جاری در حوزه مصرف آب نسبت به سال گذشته حداقل در تهران رشد مصرف نداشتیم بدین معنی که با وجود اضافه تقاضاها، صرفه جویی قابل توجهی داشتیم. در حوزه برق نیز در سالی که پشت سر گذاشتیم نسبت به سال قبل ۴.۵ درصد کاهش مصرف داشتیم.

مصرف ۱۹۵ میلیون لیتری نیروگاه‌ها در زمستان

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق به مهر گفت: با توجه به اینکه در فصل تابستان اوج مصرف برق است مصرف سوخت نیروگاه افزایش پیدا می‌کند.مصرف سوخت نیروگاه‌ها در تابستان یک و نیم برابر فصل زمستان است به طوری که مصرف فعلی ما اکنون به ۱۹۵ میلیون لیتر است در صورتی که این عدد در تابستان به ۳۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به پایداری شبکه برق استان تهران در این زمینه توضیح داد: شبکه برق در شهر تهران پایدار است اما مدیریت مصرف باید مورد توجه قرار گیرد تا با مشکلات قطعی برق مواجه نشویم.

رجبی مشهدی در خاتمه اضافه کرد: تا کنون قطعی برق در بخش خانگی گزارش نشده است ضمن آنکه تا کنون سوخت نیروگاه‌ها به صورت مستمر در حال تأمین است و مشکلی از این حیث وجود ندارد و امید می‌رود در روزهای سرد مردم نیز با صرفه جویی که دارند مشکلی در تأمین برق نداشته باشیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر