۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۷۱۸۷۴
سردار جلالی تبیین کرد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در توضیح اهمیت ملاحظات فنی تداوم کارکرد‌های شبکه آب از دریا، پیش‌بینی ذخایر متناسب با حجم نیاز‌های مختلف در مراحل ساخت، امکان ارتباط خطوط انتقال با هم برای امکان پذیری مدیریت انتقال و کمک خطوط انتقال به یکدیگر را ضروری دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، سردار دکتر غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نشست پدافند غیرعامل خطوط انتقال آب و تامین برق و گاز صنایع و معادن کشور که با حضور علیرضا رزم حسینی مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در امور پروژه‌های انتقال آب از دریا و وجیه الله جعفری معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو در شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس برگزار شد، اظهار داشت: موضوع آب از جمله موضوعات زیربنایی است که به ویژه در کشور ما که در کمربند خشک زمین قرار دارد، از اهمیتی دوچندان برخوردار است.

وی ادامه داد: پدافند غیرعامل همواره بر استفاده از منابع خداداد آب دریا چه در شمال و چه در جنوب تاکید داشته است. نکته اینجاست که پدافند غیرعامل در اصل استفاده از این منابع تردیدی ندارد، اما توجه به ملاحظات زیست محیطی و سایر ضوایط و الزامات اجرایی ضرورتی انکار ناپذیر است.

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اگرچه بخش صنعت متولی تامین و انتقال آب خلیج فارس برای مصارف صنعتی است، اما باید برای استفاده از این آب برای مصارف شرب نیز در مواقع ضروری و اضطراری چاره اندیشی و پیش بینی‌های لازم انجام شود.

سردار جلالی با بیان اینکه با توجه به اهمیت چنین طرحی، موافقت سازمان پدافند غیرعامل کشور برای اجرای آن در دو مرحله انجام می‌گیرد، توضیح داد: مرحله نخست، موافقت اصولی پدافند غیرعامل با پروژه است که به سرعت صادر می‌شود تا اقدامات اولیه انجام و سرعت اجرا گرفته نشود. با این وجود چنین پروژه‌ای نیازمند یک مشاور تخصصی در زمینه پدافند غیرعامل است که گام به گام با پروژه همراه شده و همه جوانب آن را از منظر پدافند غیرعامل مورد نظارت و ارزیابی قرار دهد.

وی با بیان اینکه هرچه یک پروژه نیاز بیشتر از بخش‌های کشور را تامین کند، اهمیت آن بالا می‌رود، افزود: با توجه به اینکه این پروژه در صورت عملیاتی شدن و توسعه می‌تواند غیر از نیاز صنعت، نیاز بخش شرب و کشاورزی را نیز تامین کند از همین رو یکی از ملاحظات پدافند غیرعامل در چنین پروژه‌های زیرساختی، موضوع حفظ تداوم کارکرد است تا در صورت بروز تهدیدات و حوادث، خدمات رسانی آن مختل نشود. در این زمینه اقدامات فنی و دقیق پدافند غیرعامل برای پیش بینی تهدیدات و برنامه ریزی برای حفظ تداوم کارکرد آن راهگشاست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در توضیح اهمیت ملاحظات فنی تداوم کارکرد‌های شبکه آب از دریا، پیش‌بینی ذخایر متناسب با حجم نیاز‌های مختلف در مراحل ساخت، امکان ارتباط خطوط انتقال با هم برای امکان پذیری مدیریت انتقال و کمک خطوط انتقال به یکدیگر را ضروری دانست.

به گفته سردار جلالی، ملاحظات تخصصی پدافند سایبری برای سامانه‌های مدیریت انتقال آب از جمله مهمترین الزامات پدافند غیرعامل در طرح است که لازم است حتما یک مشاور متخصص پدافند غیرعامل برای تکمیل مطالعات بکارگیری شود تا در تعامل با سازمان پدافند غیرعامل کشور، ضمن ارتقا سرعت اجرای طرح، الزامات نیز در ذات طرح‌ها دیده شود.

اهمیت توجه به اقتصاد آب

علیرضا رزم حسینی مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در امور پروژه‌های انتقال آب از دریا نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداخت و با بیان اینکه عدم مدیریت درست و واحد منابع آبی و خاکی، ما را ناگزیر به سمت تامین و انتقال آب از دریا برده است، توضیح داد: عدم توجه به راندمان آب به ویژه در بخش کشاورزی یکی از مهمترین دلایل آسیب به منابع آب زیرزمینی و خاک شده است که فرونشست دشت‌ها در مناطق مختلف کشور یکی از تاثیرات مشهود آن است.

رزم حسینی با بیان اینکه همین امر بخش صنعت را ناگزیر کرد به سراغ تامین آب از منابع دیگر از جمله انتقال از دریا برود، توضیح داد: اجرای چنین پروژه عظیمی از افتخارات انقلاب اسلامی است که مقام معظم رهبری نیز همواره پیگیر پیشرفت این پروژه هستند و گزارشات آن به طور مرتب از سوی معاون اول برای ایشان ارسال می‌شود.

وی از سازمان پدافند غیرعامل کشور خواست تا با سیاست گذاری و ایجاد حساسیت در بالا بردن راندمان مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی، از هدر رفت منابع مالی ارزشمند در حوزه منابع آب جلوگیری کند.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در امور پروژه‌های انتقال آب از دریا همچنین بر اهمیت توجه به اقتصاد آب و تعیین ارزش اقتصادی آب برای مصارف مختلف با توجه به چگونگی تولید، توزیع و مصرف آب تاکید کرد.

اهمیت جذب منابع مالی بخش خصوصی در حوزه انتقال آب دریا

وجیه الله جعفری معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز در سخنانی با توجه به بیان اهمیت خطوط انتقال آب از خلیج فارس به بخش‌های مرکزی فلات ایران به ویژه از منظر پدافند غیرعامل پرداخت.

به گفته وی با توجه به مزیت‌های چنین پروژه‌هایی چه در بخش صنعت و چه در بخش کشاورزی و شرب، جذب و تشویق سرمایه گذاران برای مشارکت در اجرای این پروژه‌ها و منافع نگاه اقتصادی به این موضوع می‌تواند ضمن کمک به دولت در تامین هزینه این پروژه ها، زمینه توسعه سریع و بهره مندی از مزایای آن را برای کشور به ارمغان آورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر