۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۷۱۷۷۹
معاون امور سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور؛
محمدعلی لطیفی گفت: در این سفر استارت راه اندازی مرکز تحقیقات مقابله با مهاجمین زیستی در جیرفت زده می شود تا با پشتیبانی استان های جنوب شرق و سایر دانشگاه های این استان به یک مرکز فعال تبدیل شود.

به گزارش پایداری ملی به نقل از مفدا، محمد علی لطیفی در حاشیه برگزاری همایش تخصصی پدافند غیرعامل نظام سلامت قطب دانشگاه های علوم پزشکی جنوب شرق کشور در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ، گفت: از یک سو به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی کشور از سوی دیگر ماهیت انقلاب اسلامی، دشمنان بسیاری داریم و در معرض طیف وسیعی از تهدیدات هستیم.

معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: تهدیدات کشور یا انسان ساخت است که از ناحیه دشمنان ما می باشد و یا بحران های طبیعی همچون سیل و زلزله است.

وی با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل، خاطرنشان کرد: پدافند غیرعامل در کاهش آسیب پذیری و مصونیت بخشی کشور در مقابله با تهدیدات، حفظ و ارتقای تاب آوری ملی نقش فوق العاده ای دارد.

لطیفی عنوان کرد: کووید ۱۹ نشان داد که باید تهدیدات زیستی را رصد، پالایش و تحلیل کرده و مراقبت کنیم و برای پاسخ سریع و مدیریت اصولی این گونه تهدیدات آمادگی لازم را داشته باشیم.

معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور عنوان کرد: حوزه سلامت نقش دیده بانی، رصد و مسئولیت مرکز مراقبت ها و کنترل بیماری ها را بر عهده دارد و از منظر سازمان پدافند غیرعامل کشور وضعیت فعلی مرکز مراقبت ها و کنترل بیماری ها مطلوب نیست بنابراین باید به سمت و سوی یک مرکز پیشرفت و به روز مراقبت ها و کنترل بیماری ها برویم.

وی با تاکید بر این که برای مقابله با تهدیدات کشور باید آمادگی لازم را داشته باشیم، گفت: در حوزه سلامت بایستی آمادگی تشخیصی و در حوزه درمان و بهداشت نیز امکان پاسخ سریع وجود داشته باشد و همچنین زیرساخت ها، واکسن و دارو نیز تامین شود تا کشور غافلگیر نشود.

لطیفی تصریح کرد: از آنجایی که به دلیل ماهیت انقلاب اسلامی، کشور ما در معرض انواع تهدیدات مغرضانه و انسان ساخت دشمنان است بنابراین هوشیاری و آمادگی در مقابله با این تهدیدات یکی از اصول و اهداف پدافند غیرعامل در حوزه سلامت است.

معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان کرد: در جنوب کرمان باید مسائل خاص آن متمرکز شد و در اولویت قرار داد، متاسفانه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بسیاری از استان ها به موضوعاتی می پردازند که خاص آن استان نیست و یا شاید اولویت ملی هم نباشد و در این گونه موارد هزینه ها به سمت و سویی می رود که اثربخشی لازم را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل خاص جنوب کرمان در حوزه سلامت، بحث مهاجم زیستی است و متاسفانه سوسک سرخرطومی حنایی آفت نخلستان ها شده‌ و به اقتصاد کشاورزان این منطقه آسیب رسانده است.

لطیفی یادآور شد: قریب ۸ نوع مهاجم زیستی در استان های جنوبی شناسایی شده و از آنجایی که چند استان درگیر این مهاجم زیستی هستند پس می توان این آفت را به مسئله ملی تعبیر کرد.

 

معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: ان شاءالله به صورت مشترک با ایجاد هم افزایی بین استان ها بتوانیم این تهدید را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به این که در سطح کلان کشور به دنبال قطب بندی هستیم، ابراز کرد: قطب مرکزی مبارزه با مهاجم زیستی با محوریت موسسه دفع آفات کشور و قطب های منطقه ای و منطقه مرزی کشور نیز راه اندازی می شود.

لطیفی در خاتمه عنوان کرد: در این سفر استارت راه اندازی مرکز تحقیقات مقابله با مهاجم زیستی در جیرفت زده می شود تا با پشتیبانی استان های جنوب شرق و سایر دانشگاه های این استان به یک مرکز فعال تبدیل شود که کارهای دیده بانی، پژوهشی، آموزشی و مقابله با این تهدیدات را انجام خواهد داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر