۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۷۱۶۱۱
دادگاه ایالتی کالیفرنیا، احمد ابوامو، شهروند دو تابعیتی لبنانی-آمریکایی را به جرم جاسوسی از کاربران رسانۀ اجتماعی توییتر برای خاندان سعودی به سه و نیم سال زندان محکوم کرد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از برنا، این کارمند سابق توییتر در بخش نظارت بر رفتار کاربران در غرب آسیا و شمال آفریقا مشغول به کار بود و اطلاعاتی همچون شماره‌های تلفن، تاریخ تولید و ... کاربران مورد نظر سعودی‌ها را به واسطۀ یک مامور اطلاعاتی عربستانی، تحویل آن‌ها می‌داد.

وزارت دادگستری آمریکا فکر می‌کند که یکی دیگر از کارمندان سابق توییتر که مشارکت فعالی در این جاسوسی داشته است و واسطه‌ای که اطلاعات مذکور را به سعودی‌ها تحویل داده است، برای فرار از مجازات در ایالت متحده به عربستان گریخته‌اند و دیگر در این کشور حضور ندارند.

رسانۀ سی‌ان‌بی‌سی آمریکا در ادامۀ گزارش خود اضافه می‌کند؛ دولت عربستان به شدت با انتشار اظهارات ضد دولتی در رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر برخوردار می‌کند، برای مثال دادگاهی در عربستان که ماه آوریل برگزار شد، سلما الشهاب، شهروند سعودی و مادر ۳۴ ساله دو فرزند را به دلیل انتشار توئیت‌هایی در اعتراض به دولت سعودی به ۳۴ سال زندان محکوم کرد.

یکی از ماموران پلیس فدرال آمریکا (FBI) که تحت عنوان شاهد در این دادگاه حضور داشته است، در دادگاه اظهار کرد: یک مامور دولت سعودی در سال ۲۰۱۴ با خریدن هدایا و واریز پول به حساب بانکی پسر عموی خود با ابوامو ارتباط عاطفی برقرار می‌کند.

ابوآمو بعد از این اتفاق به صورت مخفیانه اطلاعات حساب‌های منتقد سعودی را در اختیار این کارمند اطلاعاتی عربستان قرار می‌دهد، این رسانۀ آمریکایی اضافه می‌کند که کنسولگری سعودی به درخواست‌ها جهت اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداده است.

وی اضافه می‌کند که ابوامو بعد از ترک توییتر در ماه مه ۲۰۱۵ نیز دست از جاسوسی در این رسانۀ اجتماعی برنداشته است، براساس ادعای مأمور آمریکایی حاضر در دادگاه، ابوامو بعد از ترک توییتر به وسیلۀ تشویق همکاران سابق خود اطلاعات حساب‌های مورد نیاز دولت سعودی را استخراج کرده است، البته این خدمات محدود به ارائه اطلاعات نیست، وی پست‌های مورد نظر سعودی‌ها را نیز حذف کرده است.

براساس اطلاعات موجود ابوامو صد‌ها هزار دلار دریافت کرده است وی بخشی از این پول را تحت عنوان ودیعه در اختیار مالک خانه‌ای در سیاتل قرار داده است.

کیفرخواست صادره از سوی دادگاه کالیفرنیا نسبت به تهدید جاسوسان اطلاعاتی برای سرقت اطلاعات کاربران به طور جدی اظهار نگرانی می‌کند.

تمام شرکت‌های فناوری هدفی دلچسب برای جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات محسوب می‌شوند، توییتر نیز به جهت ماهیت سیاسی که پیدا کرده است، پلتفرمی ویژه برای مهره‌های اطلاعاتی محسوب می‌شود تا داده‌های مخالفان خود را جمع‌آوری کنند.

مسئول سابق امنیت سایبری توییتر در همین رابطه فاش می‌کند که این پلتفرم آمریکایی پیشتر توسط دستکم دو کشور دیگر مورد هدف عملیات اطلاعاتی قرار گرفته است.

رئیس سابق امنیت توییتر (Peiter "Mudge" Zatko)، در ماه جولای شکایتی به کمیسیون بورس و اوراق بهادار و کمیسیون تجارت فدرال آمریکا ارسال کرد که طی آن اظهار می‌کند؛ دولت‌های هند، نیجریه و روسیه هر کدام تلاش کرده‌اند، کارمندانی تمام‌وقتی را جهت استخدام به توییتر تحمیل کنند، پرسنلی که حضور آن‌ها در این شرکت به طور بالقوه می‌تواند به معنای جاسوسی از کاربران تلقی کند.

زاتکو ماه سپتامبر هنگام ادای شهادت در کنگرۀ آمریکا، گفت: قبل از اینکه به شرکت بیاید، پلیس فدرال آمریکا به طور جدی نسبت به احتمال نفوذ سازمان اطلاعات چین در این شرکت هشدار داده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر