۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۷۱۴۲۲
سردار جلالی در همایش پدافند غیرعامل صنایع استان آذربایجان شرقی:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه شکل تهدید عوض شده بنابراین شکل مقابله هم باید عوض شود، اظهار داشت: حذف سایه تهدید نظامی، انتخاب دشمن نیست ثمره قدرت ملی است.

به گزارش پایگاه خبری پایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی در همایش پدافند غیرعامل صنایع استان آذربایجان شرقی که در گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز برگزار شد با بیان اینکه در پدافند غیرعامل، موضوع شناسایی، رصد و تشخیص تهدیدات علیه کشور و ارائه راه حل‌ها و راهبردهایی که آسیب پذیری‌ها را برطرف و تهدیدات را خنثی می کند مطرح است، اظهار داشت: امروزه شاهد تحول در حوزه تهدیدات هستیم. زمانی تهدیدات صرفا نظامی بود اما امروز کاملا شرایط متفاوت است.

وی ادامه داد: دور شدن تهدید نظامی از کشور ناشی از انتخاب دشمن نیست بلکه ناشی از اعمال قدرت و بازدارندگی دفاعی و اراده پاسخگویی از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. همین امر سبب شد تا راهبرد دشمن به اعمال فشار همه جانبه، حداکثری تا آستانه جنگ نظامی، تغییر یابد. در چنین شرایطی دشمن به دنبال تناظر یک به یک نقاط قوت خود بر نقاط ضعف ماست و چون جنگ ترکیبی است امکان تغییر مولفه های آن وجود دارد.

سردار جلالی با بیان اینکه با نگاهی به حوادث اخیر نیز می‌توان دریافت که الگویی از جنگ جهانی رسانه علیه ما شکل گرفته و تمام ظرفیت های رسانه ای که در اختیار جبهه استکبار بوده، روبه روی ما صف آرایی کرده است، تصریح کرد: از همین رو نام جنگ جهانی رسانه نام مناسبی برای این مدل جنگ است چرا که تا به امروز این مدل جنگ که تمام ظرفیت های موثر رسانه دنیا علیه یه کشور عملیات کنند، سابقه نداشته است.

لزوم شناسایی مدل های جنگ نوین و اتخاذ الگوی دفاعی مناسب

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه باید مدل‌های این نوع جنگ را شناخت و متناسب با آن الگوی دفاعی تعریف کرد، توضیح داد: این جنگ دیگر صرفا مربوط به حوزه های نظامی نیست بلکه صنعت، مردم و بطور کلی لایه تخصصی را هدف قرار می‌دهد. از همین رو وظیفه دفاع نیز متناسب با هر حوزه فنی و تخصصی شده است.

وی با بیان اینکه دشمن در حال حاضر مردم را به عنوان محور تهدیدات خود قرار داده است، توضیح داد: دشمن در تهدیدات جدید به دنبال تاثیرگذاری تهدیدات و پیامدهای ناشی از آن بر زندگی روزمره مردم است و میزان اثرگذاری تهدیدات را با این مولفه می سنجد.

سردار جلالی محور دوم تهدیدات را مبتنی بر زیرساختهای سایبری عنوان کرد و افزود: در این محور، زیرساختهایی که به واسطه فضای سایبر می توان از دور به آنها حمله کرد، هدف قرار خواهند گرفت. در این میان برتری‌های سایبری دشمن و نقاط ضعف و آسیب پذیری های ما تعیین کننده میزان تاثیرگذاری این تهدیدات است. در این میان زیرساختهای سایبری که خدمات بیشتر به مردم می دهند و وابستگی به خدمات آنها بیشتر است، از اهمیت بالاتری برای حمله برخوردارند.

وی با بیان اینکه محور دیگر تهدیدات مربوط به کم‌کاری های گذشته در رها شدگی مدیریت زیرساختهای شکل دهنده و هدایت کننده افکار عمومی بر می‌گردد، افزود: شبکه‌های اجتماعی خارج پایه که امروز به عنوان رسانه بیشترین نقش آفرینی را برعهده دارند و شکل دهنده الگوهای افکار عمومی هستند در اثر کوتاهی و خواسته یا ناخواسته در اختیار دشمن قرار گرفته است. اختصاص بخش عمده پهنای باند کشور به شبکه های اجتماعی خارج پایه در دولت قبلی و البته تاثیر کرونا بر گسترش حضور عمومی در این فضا در کنار ضعف هایی مانند نبود سواد رسانه‌ای در شکل گیری فضای کنونی تاثیر بسزایی داشته است.

تشریح جنگ ترکیبی پنج لایه علیه کشور

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه به تشریح جنگ ترکیبی پنج لایه علیه کشور پرداخت و توضیح داد: تهدید از درون، آسیب‌پذیری زیرساختی سایبری، قطع سرویس و خدمات، انعکاس پیامدهای قطع خدمت به مردم از طریق شبکه های اجتماعی و بزرگنمایی پیامدهای آن و اغتشاش و درگیری، پنج لایه جنگ ترکیبی است که دشمن برنامه های خود علیه ملت ایران را بر آن متمرکز کرده است.

وی با بیان اینکه طراحی الگوی دفاع چندلایه در برابر الگوی جنگ ترکیبی دشمن یک ضرورت حیاتی است، خاطرنشان کرد: هر یک از لایه های تهدید که گفته شد، راهکارهایی برای مقابله دارد که مدیران دستگاه های اجرایی باید با ارزیابی درست تهدیدات و بکارگیری فرایند شناسایی دقیق آسیب پذیری‌های و برنامه‌ریزی هوشمندانه و فوری برای برطرف کردن آسیب پذیری‌ها اقدام کنند.

سردار جلالی افزود: برای مثال در مورد تهدیدات زیرساخت‌های سایبری بیش از ۸۰ درصد آسیب‌پذیری‌ها با برنامه‌ریزی مدون و به سادگی قابل برطرف شدن است که دستور العملی از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور، برای رفع این آسیب پذیری‌های آماده شده و در اختیار دستگاه قرار گرفته است که با بکارگیری آن به آسانی می‌توان بخش عمده ای از آسیب پذیرهای سایبری را برطرف کرد.

برنامه حفظ و تداوم کارکرد در بخش زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم و اتخاذ برنامه برگشت پذیری حوادث سایبری نیز موضوع دیگری بود که رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بر لزوم توجه به آن در زیرساخت‌های حیاتی که از سامانه‌های سایبری بهره می‌برند، تاکید کرد و آن را از جمله راهکارهای مقابله با الگوی جنگ ترکیبی دانست.

سردار جلالی با تاکید بر لزوم بکارگیری یه الگوی مدیریت رسانه و سیاست‌های رسانه‌ای برای نحوه صحیح اطلاع رسانی و کنترل پیامد‌های ناشی از تهدیدات، نیز گفت: هدف در این راهبرد دفاعی، ناکام گذاشتن برنامه دشمن برای انتقال پیامدهای ناشی از حوادث سایبری و مدیریت افکار عمومی و جلوگیری از نارضایتی شهروندان است.

به گفته وی با توجه به رشد روزافزون تهدیدات سایبری در زیرساختهای حیاتی، آموختن سواد امنیت و پدافند سایبری برای مدیران ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور متذکر شد: در یک جمع بندی کلی می توان گفت؛ شکل تهدید عوض شده بنابراین شکل مقابله هم باید عوض شود. شناختن الگوهای تهدید و تهاجم دشمن یک ضرورت جدی است. پرداختن به الگوهای دفاعی و پدافند غیرعامل مدرن متناسب با هر تهدید هم ضروری است. معتقدیم با یک برنامه ریزی مبتنی بر آموزش، کنترل و دقت بالا می توان بخش عمده از تهدیدات را خنثی و آسیب پذیری ها را برطرف کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر