۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
کد خبر: ۷۱۳۱۸
تنفس هوای آلوده می تواند خطرناک تر و مرگبارتر از ویروس های شایع روزهای سرد سال باشد. بنابراین، باید مراقب باشیم تا سُرب وارد ریه های ما نشود.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی پایداری ملی، به نقل از خبرگزاری مهر، سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ تخمین زده بود که آلودگی هوای آزاد و داخل در مناطق شهری و روستایی سالیانه منجر به بیش از ۷ میلیون مرگ زودرس می‌شود.

همچنین بر اساس گزارشی در سال ۲۰۱۹ مشخص شد که در جهان به طور میانگین حدود ۵۴ درصد از مرگ‌های زودرس مربوط به آلودگی هوا در فضای آزاد به دلیل بیماری ایسکمیک قلبی و سکته مغزی است. ضمن اینکه ۷ درصد از مرگ و میر زودرس ناشی از سرطان ریه و ۱۹ درصد مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری مزمن انسداد ریوی مربوط به آلودگی هوا در فضای آزاد است.

با ورود به ماه آذر باید شاهد تشدید وضعیت وارونگی هوا در کلانشهرهای کشور به ویژه تهران باشیم.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ شهرهای تهران، مشهد، اهواز، اصفهان و کرج، کمتر از ۱۰ روز هوای خوب داشته اند.

به نظر می‌رسد که در این روزها باید بیشتر به فکر مراقبت از ریه‌های خود باشیم. از همین رو، لازم است به توصیه‌های بهداشتی کارشناسان سلامت، دقت و توجه کنیم. زیرا، تنفس هوای سُربی، می‌تواند خطرناک‌تر از ویروس‌های آنفلوانزا و کرونا باشد.

مرطوب نگه داشتن فضای خانه به خصوص مواقعی که از گرم کننده‌هایی مانند بخاری گازی، بخاری نفتی یا شومینه استفاده می‌شود، استفاده از ماسک‌های تنفسی مناسب (ماسک‌های تنفسی FFP۲ فیلتر دار)، از راهکارهای مقابله با اثرات زیانبار آلودگی هوا در شرایط آلوده عنوان کرد.

استفاده از ماسک‌های جراحی به هیچ عنوان برای فیلتر کردن ذرات ۲.۵ میکرون فایده‌ای ندارد. ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون اغلب جزو آلاینده‌های شهر تهران هستند بنابراین ماسکی که شما انتخاب می‌کنید، باید قابلیت فیلتر کردن این ذرات را داشته باشد.

افرادی که مجبورند در خارج از منزل فعالیت کنند از ماسک‌های مخصوص P۲ استفاده کنند.

فاطمه عابدینی فوق تخصص ریه، گفت: افرادی که مجبور به خروج از منزل هستند، حتی المقدور رفت و آمد خود را به ساعات اولیه صبح و یا پس از غروب آفتاب موکول کنند تا کمتر در معرض گاز ازن قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه افزایش ذرات معلق (ریزگردها) در زمان آلودگی هوا، امکان انتقال عفونت‌های تنفسی در زمان آلودگی هوا افزایش می‌یابد، رعایت بهداشت، شستن مکرر دست‌ها، استفاده از دستمال موقع عطسه و سرفه، خوردن مایعات کافی (۱۰ تا ۸ لیوان روزانه) را از جمله راهکارهایی برشمرد که در این راستا مؤثر است.

عابدینی مصرف غذاهای سالم سبزی‌ها و میوه‌های تازه، خوردن یک تا دو لیوان شیر روزانه، کاهش استرس و استراحت کافی را برای افزایش ایمنی بدن افراد ضروری عنوان کرد.

علائم مسمومیت در آلودگی هوا را بشناسید

این فوق تخصص ریه گیجی، خستگی، سردرد، سوزش چشم و بینی و حلق، بی حوصلگی از علائم مسمومیت در آلودگی هوا عنوان کرد و به افراد توصیه کرد: افراد در صورت بروز تنگی نفس شدید، گیجی یا خستگی شدید هر چه سریع‌تر به نزدیک ترین مرکز درمانی و اورژانس مراجعه کنند تا اقدامات درمانی لازم برای آنها انجام شود.

وی بهترین راهکار در این وضعیت را ماندن در منزل خواند و تاکید کرد: افراد از هر گونه فعالیت فیزیکی و ورزش در فضای بیرون از منزل اجتناب کرده و حتی در محیط‌های بسته نیز فعالیت خود را کاهش دهند.

عابدینی از بیماران مزمن تنفسی خواست که در شرایط آلودگی هوا حتماً داروهای خود را به موقع استفاده کنند تا دچار حملات تنفسی نشوند.

این فوق تخصص ریه افزود: در این شرایط وضعیت برای کودکان خطرناک است و خروج آنها از منزل ممنوع است و تمامی افراد سعی کنند از رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر