۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۷۱۲۰۷
با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل صورت گرفت
در رزمایش پدافند غیرعامل رسانه ملی احتمالات ممکن در خصوص حملات سایبری، قطعی سیگنال های زمینی، ماهواره ای و ... مورد آزمایش قرار گرفت. از نکات قابل توجه و متمایز این رزمایش، چالش غافلگیرانه در فراخوان واحدهای عملیاتی بود.

به گزارش پایداری ملی، رزمایش پدافند غیرعامل رسانه ملی با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، مهندس علیرضا شریفی سرپرست معاونت توسعه و فناوری رسانه و جمعی از مدیران ارشد هر دو حوزه، در معاونت توسعه و فناوری رسانه صدا و سیما برگزار شد.

در این رزمایش، سردار دکتر غلامرضا جلالی به ایراد سخن پرداخت و گفت: هدف از برگزاری این گونه مانورها، کشف اشکالات احتمالی است تا بتوانیم در بحران های واقعی بهترین مواجهه و عکس العمل را داشته باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در قالب برنامه های تخصصی و تعامل با دستگاه های مربوطه، می توان با افزایش توانمندی ها، اشکالات احتمالی را برطرف کرده و ریسک را در حد صفر رساند.

وی، توجه و تمرکز رسانه ملی به موضوع امنیت سایبری را مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به توان، استعداد و تکنولوژی موجود داخلی در حوزه مقابله با حملات سایبری می توانیم از ظرفیت های بالقوه داخلی حداکثر استفاده را برای خودکفایی و ارائه سرویس های پایدار و امن نماییم.

مهندس شریفی نیز در این مراسم در سخنانی بر لزوم توجه و آگاهی از تهدیدهای مختلف تاکید کرد و گفت: سرعت تولد تکنولوژی و سرویس های نو به قدری زیاد هستند که متاسفانه مخاطبین آن صرف توجه به امکانات در دسترس و تسهیل فرآیندهای کاری، از چالش ها و تهدیدات امنیتی آن بی اطلاعند و عدم اطلاع موجب خسارات و آسیب های فراوانی در حوزه های فردی، اجتماعی و حاکمیتی می شود.

وی با بیان اینکه دنیای امروزی به تجهیزات، امکانات و تکنولوژی نو عادت کرده است، اضافه کرد: به فراخور حال و بسته به شرایط روز و با توجه به نوع تهدید و میزان ریسک بایستی تمامی افراد نسبت به استفاده از تکنولوژی ها، خصوصا تکنولوژی های غیر بومی حساسیت و دقت نظر فراوانی داشته باشند.

سرپرست معاونت توسعه و فناوری رسانه حملات و تهدیدات اخیر دشمنان را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: در تمامی دنیا همواره فاصله توسعه و بهره برداری از تکنولوژی های جدید تا نسخه های امن آن یک دوره شکاف زمانی طبیعی داشته که بعضا به دلیل اطمینان بیش از حد به محصولات، بهره برداران از شکاف موجود غفلت و در نهایت موجب آسیب پذیری می شود که مشابه آن در تمامی دنیا و حتی کشورهای صاحب تکنولوژی مشاهده و گزارش شده است و تنها راه حل مقابله با این گونه تهدیدات استفاده از محصولات کاملا بومی و در صورت اجبار با نگرش اطمینان صفر (zero trust) ملاحظاتی ایمن درنظر گرفته شود.

شریفی، پایداری و امن سازی سیگنال را اولویت نخست معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی برشمرد و افزود: پس از امن سازی، توسعه در سیگنال رسانی ها را نیز به عنوان یکی دیگر از اهداف اصلی خود دنبال می کنیم.

وی در پایان خواستار تعریف ساختار و الگوهایی شد تا با تعاملات و ارتباطات آسان تر تیم های اجرایی با یکدیگر، اجرایی شدن بهتر طرح ها را شاهد باشیم.

گفتنی است، این رزمایش به منظور آمادگی مجموعه رسانه ملی در برابر تهدیدات طبیعی همچون تغییرات آب و هوایی و همچنین تهدیدات دشمنان برنامه ریزی و اجرا شد تا رسانه ملی همواره آمادگی کامل در خصوص سیگنال رسانی به صورت مداوم و بدون قطعی را داشته باشند به گونه ای که مخاطبین رسانه ملی به هیچ عنوان جابجایی سیگنال ها را احساس نکنند.

لازم به ذکر است، در این رزمایش احتمالات ممکن در خصوص حملات سایبری، قطعی سیگنال های زمینی، ماهواره ای و ... مورد آزمایش قرار گرفت و از نکات قابل توجه و متمایز این رزمایش، چالش غافلگیرانه در فراخوان واحدهای عملیاتی بوده که سرپرست معاونت توسعه و فناوری رسانه ضمن استفاده از این ابتکار قول نزدیکتر شدن فرایندهای رزمایش با اتفاقات حین بحران را در رزمایش های آینده داد.

گزارش خطا